In dubio over welke keuze.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Deze vraag wou ik Captain trouwens ook nog vragen.. Waarom geen Fabia Combi? (instap? ruimte?)
Die vond ik een stuk krapper van binnen. Zeker de achterzetels voor de mede passagiers. De Roomster is gewoon veel 'luchtiger' van binnen.

Daarnaast vond ik de wegligging van de Roomster (dankzij de langere wielbasis) veel rustiger overkomen dan van de Fabia.

Ja, die van de O2 is beter, maar die viel buiten het prijsplaatje.

corsaar

Senior Member
@Rosinfield

Als het opstapje te hoog word, zijn er goedkope krukjes te koop.
Bovendien past zo'n voorduwkarretje best achter in je Yeti

EdK

Forumguru
En dan maar weer eens een update:

Vandaag 2 offerte's binnengekregen van de dealer, en echt een doorslag naar één van de twee type's heeft het nog niet kunnen geven. Want beide wagens blijven in het budget wat bijgelegd moet worden ( leuk maar ook vervelend. )
De inruilprijs viel mij in eerste instantie ook erg mee ! en krijg een 250 euro meer als ik de keuze op de Yeti zou laten vallen.
Heb wat 2e hands verkoopprijzen opgezocht bij Skodadealers en inruilprijs ligt hoger of gelijk aan een gelijkwaardige wagen als verkoop bij deze dealers.

Dus indien hier iemand een RR 1,4 style van 2007 ingeruild heeft , ben ik eigenlijk benieuwd wat zijn inruilprijs was ( uiteraard per PM )

Tja dan ga je naar de wegenbelasting kijken, maar de Yeti Ambition 6bak 1,2 of de RR Dynamic 1,2 DSG liggen kwa gewicht in de zelfde belasting schaal en komt er dus op neer dat dit 512 eurie per jaar is

Dan verzekering: Tov mijn huidige RR met 80% NC op de nieuwe RR is een verschil van 30 eurie meer P/J en op de Yeti een 60 P/J.
Dus echt schokkend duurder per jaar kan ik dit niet noemen.

Tsja en dan zit je dan met een PC voor je en een rekenmachine !!
En wetend dat je een keuze moet gaan maken maar echt niet meer wetend welke het moet worden.

Dus wie heeft er een reden / opmerking of weet ik wat die voor mij een doorslag zou kunnen geven in dit leuke maar toch bijna hoofdpijn gevende luxe probleem.

Wat ik wel een nadeel met de nieuwe RR vind is dat je nu bij de duurdere modellen standaard het Scout plastic op de deurpanelen hebt zitten en er is geen mogelijkheid om dit te laten vervallen.
En nu ben ik wel benieuwd hoe dit plastic zich houd mbt kleur !
Vloegel toen bergen nog heuvels werden genoemd, dan verkleurde dit zwarte kleurstof nogal gauw naar grijs/wit maar wie met een Skoda Scout zou mij kunnen vertellen hoe zich dit vandaag de dag houd ?
Dealer heeft een opmerking van er zijn heden ten dagen speciale schoonmaak / onderhouds middelen voor waardoor de kleurechtheid bijna gegarandeerd is.

Affijn ik hoop dat iemand binnen het forum met een onderbouwd doorslaggevend argument / opmerking kan komen.

In iedergeval een ieder een goed weekend toegewenst.

Rosinfield

† In Memoriam
Vrees dat je toch zelf die afweging zult moeten maken. Iedereen vindt weer andere variabelen belangrijk zoals jij die deurpanelen die ik nu weer niet zo belangrijk vind. Bij mij ging het meer om het uiterlijk en het meer "echte auto" gevoel. Bij weer anderen is het weer de praktische bruikbaarheid en ga zo maar door. Succes in elk geval met je beslissing!

Wasmachineman

Forumguru
Als ik EdK zou zijn zou ik voor de Yeti gaan. En waarom? Gewoon omdat je dan een totaal andere auto hebt. Maar ik ben EdK niet dus succes!! We wachten allen met spanning af!

LenK

Forumguru
Roomster = minder betalen, wel DSG, minder log, wat sneller, minder verbruik, minder verzekering (nu niet veel verschil, maar je kunt altijd schade krijgen).
Die DSG zou voor mij de keuze bepalen of je moet nog 2,5k meer stuk slaan dan heb je die in de Yeti ook.

Captain Hook

Forumguru
Dan zou je natuurlijk wel beide met DSG moeten vergelijken, dan is de vergelijking ook fair...

Een Roomster is toch zo'n 100kg lichter dan een Yeti.
Top Yeti: 175km/h
Top Roomster: 184km/h
Gem.verbruik Yeti: 6,4l/100km
Gem.verbruik Roomster: 5,7l/100km
En hoe 'steviger' je rijdt, deste groter de verbruiksverschillen (komt door de slechtere cw-waarde van de Yeti)

En dat plastic is al lang niet meer het plastic van vroeger. Vooral franse auto's waren daarom berucht. Na 4 jaar was het ipv zwart, gewoon lichtgrijs geworden. :smirk:
Nu zie ik het met dat zwarte kunststof (heeft tegenwoordig een gladde structuur) van 5-6 jaar oud op een O2 of een Yaris, dat is nog steeds pikzwart (als je het netjes onderhoudt). Plastishine van Valma werkt uitstekend hiervoor.

Captain Hook

Forumguru
@EdK:

Wat ik je nog wil meegeven is het volgende. (my 2cts)

Een auto is een puur mechanisch/technisch artikel. Bedoeld om prettig in te rijden en als veilig vervoersmiddel. De marketing van de hh autofabrikanten wil je al jaren doen geloven dat het een emotie artikel is. Maar juist als je op basis van emotie gaat kiezen, geef je te veel geld uit. Het is notabene een hoop blik en electronica! Een mens of voedsel; dat is emotie, maar een auto niet.

Kies waar je behoefte aan heb, waar je goed mee uit de voeten kan en wat aan je vervoersbehoefte voldoet.
Sterkte met kiezen! :koffie:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, zo lust ik er nog wel een paar! Dan zijn al die mooie opties op jouw RR voor een groot deel natuurlijk ook te beschouwen als overbodige luxe en emotionele gadgets! En kun je dus eigenlijk beter een Dacia Duster kopen.
En dat kopen op basis van emotie extra kosten met zich meebrengt, lijkt me evident. Waar het om gaat is of het je dat waard is, in mijn geval wel (Yeti) voor een ander niet (RR)

EdK

Forumguru
Wat me wel is opgevallen de laatste jaren en ook hier op het forum, is dat als een ander aan jou vraagt mee te denken dat het een stuk makkelijker is om tot conclusies te komen.
Met al mijn motorfietsen en van de P206 naar de Fabia en naar de RR had ik er geen problemen mee en indien ik toen al de vraag neerlegde bij familie / kennissen en later op dit forum , was het puur om te kijken of je conclusies die je zelf min of meer al had gemaakt gedeeld werden.
Of dat je teveel door een rose bril keek.

En hoe onwaarschijnlijk het voor andere het misschien klinkt, maar ik kan op één of andere wijze de knoop niet doorhakken.
En die rose bril zijn nu oogkleppen die me belemmeren om de keuze te kunnen maken.

Vandaar dat ik er maar weer aan zit te denken om de dealer weer te bezoeken en beide wagens weer van top tot teen te bekijken.

Wat betreft de 1,2 TSI krachtbron ben ik er wel over eens dat deze echt toerijkend is voor beide wagens.

Maar ondanks dat ik de keuze nog niet heb kunnen maken, dank ik wel een allen voor de inbreng die men geeft.
Dat de juiste opmerking om voor mij een doorslag te geven er nog niet echt in zit, waardeer ik het wel dat er reacties komen en hoop blijven komen en dat er uiteindelijk DE opmerking bij zit die mij doet overhevelen naar de juiste keuzen.

Captain Hook

Forumguru
Nee hoor, een Duster was voor mij een puur rationele beslissing om die NIET te nemen.
Reed niet goed, te veel herrie, slechte bouwkwaliteit, te korte stoelen, kortom, allemaal puur technische argumenten.

En de Roomster MET ESP (veiligheid), met DSG (rijdt rustiger/prettiger), extra airbags (veiligheid), pano-dak (meer licht), sportstoelen (zitten beter voor mijn rug). Ik zie de emotie niet...
Hooguit de kleur; maar die heb ik niet uitgezocht. :grin:

corsaar

Senior Member
@Edk Je zoekt een bevestiging van je keuze , maar de echte keuze heb je nog niet gemaakt .
Ik geloof helemaal niet in hulp van anderen iedereen heeft zijn eigen visie en argumenten.
Er is er maar een die weet wat hij wil en dat ben jij.

Rosinfield

† In Memoriam
Wijze woorden Corsaar! En als men de keuze eenmaal heeft gemaakt, worden de voordelen van het gekozene over- en die van het niet gekozene ondergewaardeerd. En v.v wat betreft de nadelen. Wederom de bekende CDR theorie.

piair1982

Forumguru
bedenk dan is redenen om nu juist niet voor een roomster of yeti te kiezen. Degene met de meeste minpunten niet kiezen. Succes!

Rosinfield

† In Memoriam
Ja en dat moet degene die kiest toch zelf doen, want wat voor de een een minpunt is, is dat voor de ander niet of in mindere mate.

robbiebee

Actief lid
Ik heb in beide auto's gereden, puur als vervangende auto bij onderhoudsbeurt. En rij zelf in een fab combi. Ik ben dus niet vergiftigd met vooroordelen. Ik vindt de yeti een pittigere uitstraling hebben en had bij een hoger budget voor een yeti gekozen. Maar qua prestatie doen ze niet zoveel voor elkaar onder.
Nu in blijde afwachting op de aflevering van mijn Fab Greenline. Nog heel veel nachtjes slapen.........:1884:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan