In dubio over welke keuze.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Captain Hook

Forumguru
Gelukkig maar, ik zou in geen enkele auto dood gevonden willen worden... :tongue:

Zo zie je maar, hoe iets tussen de oren zit. Jarenlang kon het niet op, en nu denken velen, dat kan nooit goed zijn, die kleine motoren.
Net alsof al die zuipbakken zo goed waren...
Verspilling van resources, materialen is nooit goed. Ongeacht de toepassing.

En ja, er zijn idd problemen met de levensduur van o.a. de motorblokken die in de Smart gebruikt werden. Maar moet een VAG auto met een 1.2 TSI blok 30 jaar en een miljoen kilometer meegaan? Lijkt me niet.

Analoog in de computerindustrie werd er ook ooit beweerd dat de wereld nooit meer dan een paar mainframes nodig had (zei IBM ooit). En ene Bill Gates beweerde ooit dat alle PC's nooit meer dan 640K aan intern geheugen zouden gebruiken. We weten allemaal hoe dat is afgelopen...

quorumz

Actief lid
je praat een beetje poep darkprojectX

de 1.9tdi gaat er uit en wordt vervangen voor de 1.6 tdi cr motor.
daarnaast rijden de snellere tsi motoren rondjes om je auto heen en zitten ze oa ook in alle volkswagen modellen. suc6 met sporten tegen een tsi met 160 pk

behalve dat heeft een GL een dikke top van 170+ alleen haalt hij dat niet in 19 seconden, dus haast is maar relatief

van_der_P

Senior Member
:ot:Als de techniek niet degelijk is, zou dat slecht zijn voor de reputatie van VAG. En dat kan VAG zich niet permitteren.
Op het gebied van techniek zul je steeds moeten moderniseren om bij te blijven.
Hadden vroeger de oliemaatschappijen een vinger in de pap bij autoproducenten, tegenwoordig is het de overheid die bepaald welke kant het opgaat. En als je niet mee kunt mis je de boot. En dus omzet.
Dus een groot blok en een ouderwetse 1.9 TDI is verleden tijd. Hoe goed die motoren ook zijn/waren.

maak in beide auto's een proefrit en koop gewoon degene die je het beste bevalt.
Zo moeilijk kan het toch niet zijn? Koop niet het zuinigste wat er is, maar iets waar je ook lol aan kan beleven, en waarin je haast KAN hebben wanneer je haast hebt.

Al die trage spaarzame hokken van Skoda zou ik PERSOONLIJK nog niet dood in gevonden willen worden... 1.2T enz is allemaal heel leuk, de eerste 2 a 3 jaar en daarna gaat de turbo naar zn grootje en zit je met een trabant te kijken, of het blok geeft na 8 jaar de geest omdat het een small block is maar helemaal gaar is gestampt omdat je toch met het verkeer mee wilde rijden.

Voor de benzine blokken;
Ik zou persoonlijk nooit voor een kleine cylinder inhoud kiezen met een turbo(tje). Liever een groter blok met grotere cylinder inhoud die mechanisch er compleet op gebouwd is.

Voor de diesel blokken;
ik zou zeker voor een 1.9 TDI gaan, deze blokken zijn al zoveel jaar bewezen toppers!
Zelden zo'n nergens op gebaseert verhaal gelezen hier.
Hoe lang je blok meegaat hangt voor 80 % van jezelf af

EdK

Forumguru
heren laten we stoppen met reageren op de tekst van darkprojectx, ik zie ook dat het voor MIJ geen toevoeging heeft.
Maar ook hij mag zijn mening ventileren als harde rijder op de nedrlandse wegen.
En als hij zijn tekst waarmaakt dan hou ik mijn hart vast voor zijn roze bewijs voor rijvaardigheid.

Maar ben al wat aan het rekenen geweest en zoals Hetzer al zegt over uitvoering en prijs valt hier ook erg op.
Maar ook wat van der P zegt over de inruilwaarde speelt zeker mee !
Dat er niet teveel van verkocht worden is aan ene kant jamer maar aan andere kant geeft het wel het idee van "niet iedereen rijd in die eenheidsworst "

Maw, voor mij is er al het één en ander duidelijker geworden maar ik ben er zeker nog niet geheel uit wat het zwaarst gaat wegen in de eindbeslissing.
Want ik reken zekers ook mee de verzekerig en wegenbelasting en het brandstofverbruik mee in mij beslissing. Want ik wil wel door kunnen rijden in die jaren en niet op bepaald moment moeten denken "het wordt te duur dus ik moet verkopen "

Maar goed ik laat zeker weten wat het uiteindelijk gaat worden, en zie graag reactie's in elke vorm verschijnen , ben uiteindelijk zelf groot genoeg om te kunnen beslissen welke voor mij wel of niet relevant zijn.

van_der_P

Senior Member
Dat er niet teveel van verkocht worden is aan ene kant jamer maar aan andere kant geeft het wel het idee van "niet iedereen rijd in die eenheidsworst "
Dat is helemaal waar, je rijdt exclusief.
En het is een keuze die je maakt.
Het is natuurlijk jammer dat zo praktische auto het in de verkoop zo slecht doet.
Zo'n Yetie is in de Verzekering , MRB, onderhoud, verbruik een stukje duurder dan de RR.
De RR zal een wat hogere afschrijving hebben.
Dan zou het verschil tussen de Yetie en RR nog weleens kleiner kunnen zijn, en je onder de streep ongeveer gelijk uitkomt.
Het voordeel is dat je Skoda blijft rijden en dat is positief als je aan inruil denkt.
Men wil je graag als klant behouden.

EdK

Forumguru
Tsja maar weer eens een update want ondanks het rekenen en wikken en wegen ben ik er nog niet geheel uit.

Waar ik wel uit ben gekomen is dat de 1,2 TSI bij de Yeti totaal niet onderdoet tov mijn RR 1,4 die ik nu heb.
Zat al gauw op 140 terwijl ik het gevoel had dat ik 120 reed !
Dus die proefrit heeft zeker kwa motor vermogen en trekkracht mij doen overtuigen om in de keuze de 1.2 te kiezen ipv de 1,4 zoals eerder geschreven.
Na ritje met die Yeti expedition mis je wel meteen de gebreken als afstandbediening en cruisecontrol dus die zullen een must blijven.

Maar ja er echt uit dat ben ik dus nog niet. Heb dan ook 2 prijzen laten maken !
De eerste is de RR dynamic met DSG en climatcontrol en maxidot en ESP
En uiteraard weer de antria velgen en redelijk wat verdere kleinere opties
De 2e prijs die men maakt zal de Yeti ambition met 6 bak worden en met minimale opties omdat deze in deze uitvoering al redelijk compleet is.

Wel kreeg ik te horen dat als je de Yeti met reservewiel koopt dat dit ten koste zou gaan van de inhoud van de kofferruimte.
Dit was nieuw voor mij en ben dan ook benieuwd of er hier op forum al foto's zwerven van de kofferbak met reservewiel bij de Yeti.

Tja dan de inruilprijs van de oude RR
Er zal een verschil zijn kwa prijs yeti tov rr
uiteraard is die er ook al in de nieuwprijzen.
Maar tja de verkoper begon al met de mededeling dat de levertijd een 3 maanden zou gaan duren omdat Skoda productiecapaciteit tekort zou hebben.
En ja dan kwamen we alweer dicht bij het neuwe jaar, en tja dan loopt de wagen ook al bijna naar de 4 jaar toe !!
En hijzelf wilde toch een mooie prijs maken dus nu wil hij met de directeur nog overleggen en dan de offerte's hierna neerleggen

Dus heb gezegd dat hij me maar moet emailen , dan kan ik hiermee naderhand ook nog verder kijken wat ik doe, Yeti versus RR en wat ik eventueel dan ga schrappen of juist er nog bij wil hebben.

Tja een stap verder maar voor mezelf nog wel met wat open vragen.

Zo zijn er hier wat Yeti rijders uit Noord Holland en volgens mij ook nog privé rijders, dus zou wel eens willen weten wat de wegenbelasting voor de Yeti per jaar is ?

Captain Hook

Forumguru
Ik heb doelbewust NIET voor de Yeti gekozen en wel hierom:

-Kofferruimte en zitruimte (achterin) is wat kleiner dan bij de Roomster.
-De Yeti is veel zwaarder en heeft een slechtere stroomlijn. Daardoor bij dezelfde motorconfiguratie een stuk trager en zuipt meer brandstof.
-Verzekering ligt hoger door de hogere aanschafsprijs.
-De hogere aanschafsprijs.
-MRB is hoger.

Qua inruil heb ik trouwens niks gemerkt van of je nou een duurdere of goedkopere auto aanschaft. Dat maakte voor de offertes niks uit.

Zou ik specifiek een 4x4 auto willen hebben (en daarvoor ook de financiele middelen) dan wordt het weer een ander verhaal.

Rosinfield

† In Memoriam
Vertelde dat laatst aan mijn Duitse vriend over die wegenbelasting. Hij was stomverbaasd; in Duitsland betaalde hij geloof ik iets van 150 p/j voor een Golf. En dat terwijl de auto's daar ook nog goedkoper zijn

Falcon

Donateur
Wat is trouwens de reden dat de Fabia Combi GL 1.2 TDI niet zou kunnen EDK? Of is deze niet ruim genoeg voor 2 volwassenen en een kleine?

Als je dan toch niet met emotie koopt, waarom niet meteen de goedkoopste en die vol aankleden?

Deze vraag wou ik Captain trouwens ook nog vragen.. Waarom geen Fabia Combi? (instap? ruimte?)

LenK

Forumguru
@EdK: als ik door mijn oogharen kijk dan zie ik een voorkeur voor de Roomster gloren.
Ruimte, opties, kosten en je koopt niet op emotie, maar je hebt volgens mij wel emotie voor de Roomster. Never change a winning team zeggen ze dan toch :)

EdK

Forumguru
Hoogte kwa instap, als je een moeder hebt van 80 die moeilijk ter been is eens per week de grote boodschappen doet dan is deze instap net goed voor haar met in hoogte verstelbare stoel
Heb hiervoor een Fabia Combi 1 gehad met vole tevredenheid maar hoogte instap was net te laag
En uiteraard is het niet alleen de booschappen maar ook de bezoeken aan ziekenhuis etc etc
En tja de Roomster heeft net dat beetje meer space , nu zit ik in de wagen op relaxte wijze ook als er medepassagiers meerijden en bij de fabia zat ik op het stuur en had ik nog knieen in me rug.

LenK

Forumguru
Vwb hoogte instap: het kan ook te hoog worden voor oudere mensen. Weet niet of dat met de Yeti al het geval is.

EdK

Forumguru
@Lenk: zoals jij de emotie van de RR noemt , wel die is er ook wel voor de Yeti.
Maar momenteel na bezoek van de dealer maalt het toch in de grijze massa ( niet alleen de haren ) en ik heb nu zoiets van eerst even de bedragen afwachten en de prijs gaat waarschijnlijk de doorslag geven die bijgelegd moet worden.
Want ik weet je persoonlijke mening mbt tot de RR , maar als je puur op functionaliteit en rijgedrag kijkt dan is het een dijk van een wagen en is er echt niets mis mee.

Ik weet dat je nog niet eens in een Roomster Taxi stapt, maar ik daag je uit om je schaamte om erin te gaanzitten eens ter zijde te leggen en eens een proefrit te gaan maken.

En dan je eerlijke en ongezoutte mening hier op dit forum te ventileren.

maar toch mijn dank voor je mening !

LenK

Forumguru
Wb de Roomster: die opmerkingen tijd heb ik wel gehad. Ben er denk ik aan gewend. En sinds de tijd dat mensen op het forum Roomsters rijden heb ik er ook niet meer zoveel woorden aan besteed in mijn beleving.
In ieder geval heel veel plezier met je keuze proces, want dat is toch behalve hersenknarsen ook een leuke tijd :super:

Ronnie

Forumguru
Vertelde dat laatst aan mijn Duitse vriend over die wegenbelasting. Hij was stomverbaasd; in Duitsland betaalde hij geloof ik iets van 150 p/j voor een Golf. En dat terwijl de auto's daar ook nog goedkoper zijn
Heb je hem ook gevraagd naar de verzekeringen? In duitsland betaal je naar het aantal pk's.......

Wasmachineman

Forumguru
Ik weet wel dat de bijtelling in Duitsland voor leaserijders ook lager is dan hier. Collega zegt dat hij 1% van de waarde bij zijn inkomen opgeteld krijgt. Dus een heel vette O2 daar kost 30k, 300 euro bij zijn inkomen erbij en dan nog iets van de helft eraf!:super:

Rosinfield

† In Memoriam
Ronnie: verzekering was navenant laag

Lenk: Heb ik straks m'n Yeti, kom ik er niet in!

Heb ook RR overwogen, maar vind Yeti gewoon mooier/leuker

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan