Hoi,
Als je een goedkopere oplossing wilt hebben, en je bent zelf handig. Ga naar de sloop en haal uit een mercedes slk de compressor. Eaton is een merk wat mercedes gebruikt.
http://www.eaton.com/Eaton/Products...utomotiveAftermarket/Superchargers/PCT_221788
Ik ben ooit begonnen met een compressor in mijn 4x4 te bouwen. Bedenk wel dat je zelf intake traject zelf moet maken.
Het grote voordeel is t.o.v. een turbo is dat je bij stationair toerental al gelijk over mega veel koppel beschikt. Een turbo komt later pas in aktie. Maar een compressor is wel een aangedreven onderdeel. Deze loopt via de multiriem. En ze slokken zo maar 10...15PK op van het vermogen. Neemt niet weg dat als je er door er één te plaatsen 80 PK bij krijgt en daarvan er 10 weg moet doen, het geen zin heeft.
Zoals ik al zei, zul je de intake op orde moeten hebben. Ik had hiervoor in Autocad een 1 op 1 kopie gemaakt van aansluiting motorblok waar schetsplaat van intake op komt. Deze laten laser snijden uit 5mm dik staal en heb je één van de ingewikkeldste onderdelen al voor elkaar. Daarna 4 bochten erop lassen (elke cilinder 1) en deze samen brengen naar een gezamenlijke ruimte. Het kan een dikke buis zijn (40cm lang en diameter 100mm) of iets vierkants. Daarop plaats je weer de uitgang van de compressor en dan is globaal dat stukje klaar op wat tules en slangetjes voor koelvloestof traject en olietraject. Deze lopen (afhankelijk van type auto) door motorblok via je inlaatspruistuk. Maar dat zie je snel genoeg als je inlaatspruitstuk eraf is.
Dan rest nog het aanzuigtraject van de compressor en het aandrijven via de multiriem. Ik had bijna 0,5 bar overdruk toen hij draaide. Dat is vrij fors voor een 1.6 blokkie. Compressor was voor een slk 2.4 dacht ik en daarvoor ook ontworpen. Je kunt dan nog spelen met diameter van de poelie op de compressor. Maar bedenk wel dat je buiten dit allemaal om ook je motormanegment aan moet passen. Je sensoren krijgen zulke vreemde waardens binnen die buiten de marge vallen. Je ECU kan hiermee niet meer mee rekenen. Ik heb toen een KMS volledig programeerbare ECU gekocht met originele draadboom. Deze ECU's worden in de professionele wereld van de racerij gebruikt.
http://kms.vankronenburg.nl/products/ecus/md70/
Kost wat, heb je ook wat. Zo zie je dat je van het 1 in het 1 ander terecht komt. Leuk om te doen, maar veel tijd en geld gaat er mee gemoeid.
Inmiddels heb ik de 4x4 niet meer en staat hier nog een KMS ecu te koop
Succes jongens!:xyxthumbs: