Iemand bekend met een supercharger kit?

Chatslet

Forumguru
Water/methanolinjectie heeft meer effect bij dieselmotoren dan bij benzinemotoren. Op het Ford Mondeo Forum zijn er een aantal mee aan het experimenteren bij de Mondeo MK1/2 daar ligt een volledig mechanisch geregeld gietijzeren 1.8TD blok in. Dat blok doet standaard 90 pk maar kan qua ontwerp veel meer hebben. Met water/methanolinjectie halen ze er zonder prolemen meer dan 150 pk uit. In plaats van water met methanol kun je ook gewoon antivries ruitenwisservloeistof gebruiken. Er wordt in de VS ook geexperimenteerd met LPG injectie in dieselmotoren, daar schijn je zuiniger van te gaan rijden met ziek veel koppel maar lijkt me wel een riskante onderneming.
 

darkprojectx

Forumguru
nou de 2.0 8v is een beetje een opzij geschoven blok bij de tuners als ik het zo lees:

Deze projecten doen wij niet op deze motoren. We bouwen alleen de 1.8-20VT en 2.0 TFSI om (zelfde is dat we geen VR6-en ombouwen), al is het ombouwwerk misschien 5% van onze dagbesteding. De rest vd tijd is het puur afstellen en chiptuning.
Je moet met een dergelijke ombouw "het wiel opnieuw uitvinden" en ik verwacht dat dit maar een 1 malige ombouw is.

Overigens lijkt me een compressor ombouw betrouwbaarder en beter af te stellen op een motormanagement wat niet voor drukvulling gemaakt is (compressor is constanter qua luchthoeveelheid/drukken).


Met vriendelijke groet,
Mark

JDEngineering
 

VEEJAY

Forumguru
Ja de (inmiddels) de 300+ Chris.

Gelukkig heeft hij (voor zijn portomonee) nog niet in de gaten dat hij pas ergens tussen JD Stage 2&3 zit. Inmiddels heeft JD alweer een Stage 8(!) voor de GTI dus voorlopig genoeg om Chris tevreden te houden. :tongue:
 

LT83

Forumguru
@ Veejay, volgens mij heeft hij daar stiekem al naar geinformeerd....;) Ik geef hem trouwens groot gelijk, maar dat terzijde. Volgens mij zijn de stages 3 t/m 8 enkel voor de V GTI (tfsi) en niet de VI GTI (tsi). Of heb ik het hier mis?
 
Hoi,

Als je een goedkopere oplossing wilt hebben, en je bent zelf handig. Ga naar de sloop en haal uit een mercedes slk de compressor. Eaton is een merk wat mercedes gebruikt.http://www.eaton.com/Eaton/Products...utomotiveAftermarket/Superchargers/PCT_221788
Ik ben ooit begonnen met een compressor in mijn 4x4 te bouwen. Bedenk wel dat je zelf intake traject zelf moet maken.
Het grote voordeel is t.o.v. een turbo is dat je bij stationair toerental al gelijk over mega veel koppel beschikt. Een turbo komt later pas in aktie. Maar een compressor is wel een aangedreven onderdeel. Deze loopt via de multiriem. En ze slokken zo maar 10...15PK op van het vermogen. Neemt niet weg dat als je er door er één te plaatsen 80 PK bij krijgt en daarvan er 10 weg moet doen, het geen zin heeft.
Zoals ik al zei, zul je de intake op orde moeten hebben. Ik had hiervoor in Autocad een 1 op 1 kopie gemaakt van aansluiting motorblok waar schetsplaat van intake op komt. Deze laten laser snijden uit 5mm dik staal en heb je één van de ingewikkeldste onderdelen al voor elkaar. Daarna 4 bochten erop lassen (elke cilinder 1) en deze samen brengen naar een gezamenlijke ruimte. Het kan een dikke buis zijn (40cm lang en diameter 100mm) of iets vierkants. Daarop plaats je weer de uitgang van de compressor en dan is globaal dat stukje klaar op wat tules en slangetjes voor koelvloestof traject en olietraject. Deze lopen (afhankelijk van type auto) door motorblok via je inlaatspruistuk. Maar dat zie je snel genoeg als je inlaatspruitstuk eraf is.

Dan rest nog het aanzuigtraject van de compressor en het aandrijven via de multiriem. Ik had bijna 0,5 bar overdruk toen hij draaide. Dat is vrij fors voor een 1.6 blokkie. Compressor was voor een slk 2.4 dacht ik en daarvoor ook ontworpen. Je kunt dan nog spelen met diameter van de poelie op de compressor. Maar bedenk wel dat je buiten dit allemaal om ook je motormanegment aan moet passen. Je sensoren krijgen zulke vreemde waardens binnen die buiten de marge vallen. Je ECU kan hiermee niet meer mee rekenen. Ik heb toen een KMS volledig programeerbare ECU gekocht met originele draadboom. Deze ECU's worden in de professionele wereld van de racerij gebruikt.http://kms.vankronenburg.nl/products/ecus/md70/
Kost wat, heb je ook wat. Zo zie je dat je van het 1 in het 1 ander terecht komt. Leuk om te doen, maar veel tijd en geld gaat er mee gemoeid.

Inmiddels heb ik de 4x4 niet meer en staat hier nog een KMS ecu te koop ;)

Succes jongens!:xyxthumbs:
 

RayDelft

Forumguru
Hoi,

Ik had hiervoor in Autocad een 1 op 1 kopie gemaakt van aansluiting motorblok waar schetsplaat van intake op komt. Deze laten laser snijden uit 5mm dik staal en heb je één van de ingewikkeldste onderdelen al voor elkaar. Daarna 4 bochten erop lassen (elke cilinder 1) en deze samen brengen naar een gezamenlijke ruimte. Het kan een dikke buis zijn (40cm lang en diameter 100mm) of iets vierkants. Daarop plaats je weer de uitgang van de compressor en dan is globaal dat stukje klaar op wat tules en slangetjes voor koelvloestof traject en olietraject. Deze lopen (afhankelijk van type auto) door motorblok via je inlaatspruistuk. Maar dat zie je snel genoeg als je inlaatspruitstuk eraf is.

!:xyxthumbs:

Ik wist niet dat het allemaal zo simpel was en ik begrijp niet dat niet iedereen dat doet! :smiley29:
 
Nee, dat begrijp ik ook niet:laugh:
Het is leuk als je ruimte hebt om te sleutelen, wagen paar weken kan missen en je beschikt over centen en de juiste gereedschappen. Ow ja, je moet natuurlijk ook met metaal kunnen omgaan, lassen, buigen, tappen enz.
 
Ik vind nog wel een behoorlijk nadeel aan de compressor zitten en dat is dat bij gas los hij altijd af blaast. Als je dit gewoon in de open lucht doet een irritante gewaarwording voor dagelijks gereden auto.
 

turboturbo

Forumguru
Dat afblazen is toch niet met een compressor, maar met een G-lader?
Ach, wat weet ik er ook van... :smiley29:
Edit: niks :grin:
 
Nee want als je bij 4k ROM gas los laat dan is hij nog steeds aan het pompen.
Ik verwacht dat bij een G-lader hetzelfde gaat omdat deze tenslotte ook aangedreven word door een riem.
 

Antera

Donateur
Dat afblazen is toch niet met een compressor, maar met een G-lader?
Ach, wat weet ik er ook van... :smiley29:
Edit: niks :grin:

G-lader blaast niet echt af. Deze word namelijk door een riem met het motortoerental geregeld en niet door de uitlaatgassen.
Daarom bouwt deze wel druk op maar niet echt druk als je het gas loslaat. G-laders ie dus ook een soort van compressor

Beter bekend bij de Golf G60 en de polo G40. Beide leuke speeltjes alleen willen de verdringers hiervan nog wel eens aanlopen en de dichtringen kapot gaan waardoor deze niet altijd een even lange levensduur hadden als je er echt vors mee ging spelen of er een kleinere poullie ging plaatsen
 

turboturbo

Forumguru
Nagoed, ik hoor alleen die Heineken en Amsel bier vrachtwagentjes 'afblazen' als ze opschakelend voorbij rijden....
Oja, en de GVB stadsbussen, maar dat is misschien geen turbo/compressor, maar de luchtvering.

Edit: .....of de remmen. :tongue:
 
Bovenaan Onderaan