Hybride stand zeer onvoorspelbaar

pfe83

Senior Member
Omdat ik thuis niet kan laden rijd ik veel hybride. Het valt mij op dat het (voor mij) niet te volgen is hoe de verdeling is tussen EV en Benzine rijden in de Hybride stand. Heeft iemand inzicht hoe dit werkt, want vanochtend bleef hij erg/te lang op benzine rijden, terwijl de batterij nog flink vol zat:

- Ik was vertrokken met een batterij van 80%;
- Ik moest 80 km rijden, grotendeels snelweg;
- Ik had de ingebouwde navi aan staan op de bestemming;
- Eenmaal op de snelweg viel mij op dat hij al erg lang op benzine stond, mijn gemiddeld benzine verbruik tijdens de rit lag rond de 1:16, terwijl de auto normaliter op de hybride stand op de snelweg heel veel EV rijdt
- Ik had niet veel stroomverbruikers aan en reed een redelijk constante snelheid van rond de 105 en heb geen minimaal batterij-percentage aan staan
- Ik kon de auto ook niet naar de EV stand zetten, maar dat komt misschien doordat hij op de benzine aan het rijden was.
- Toen ik bij een viaduct was schakelde hij (even) om naar EV en toen heb ik de stand direct omgezet naar volledig EV en heb ik door kunnen rijden.

Het leek dus alsof hij bleef 'hangen' in de benzine stand. Herkend iemand dit, zijn dit nu eenmaal de ondoorgrondelijke wegen van de software of zou dit kunnen duiden op een probleem?
 

ertromp

Forumguru
Nog 1 voorwaarde: reed je in de D of S stand?

Zoals je het schetst lijkt het op een probleem.
Normaliter als je via de ingebouwde navigatie je einddoel hebt opgegeven zal de auto gaan berekenen hoe die 80% acculading optimaal over de totale rit verdeeld kan worden. Binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk EV en daarbuiten hybride met op de snelweg zeker ook stukken EV.
Normaliter moet je tijden het rijden ook kunnen schakelen tussen lading vasthouden of minimum percentage behouden.
 

pfe83

Senior Member
Bedankt voor je reactie. Ik ben in de veronderstelling dat ik in D reed, maar mogelijk heb ik hem per ongeluk op S gezet. Ik zal dat de volgende keer zeker bekijken. Er is nog 1 bijzonderheid, ik had eerst even Google Maps gebruikt om de beste route (file technisch) te bepalen en ben na enkele minuten overgestapt naar de interne navi. Wellicht is daar iets mis gegaan.
 

renezzzz

Nieuw lid
De auto is inderdaad niet erg transparant. Soms kun je de auto niet schakelen naar puur EV, hij kiest dan zelf tijdens het rijden de stand hybride met benzinemotor aan. Auto geeft dan alleen aan dat de EV stand niet kan zonder duidelijke redenen. Meestal na een x-aantal minuten kan het wel weer. Ik zou graag willen weten waarom, dit is helaas hardware/software implementatie.
 

Jessedew

Forumguru
Ik gebruik de interne navigatie eigenlijk nooit, ik rij bijvoorbeeld (bij een langere rit) op elektra naar de snelweg, zet ik m op hybride net voor ik de snelweg op rij, dan kan die op t gemak vaart maken. En dan hou ik de lading vast en afhankelijk van de bestemming ga ik daar binnendoor weer verder op elektra. Vergt wel wat handmatig werk, dat zou je idd kunnen voorkomen door met de ingebouwde navigatie te rijden wellicht, dat zal ik eens proberen.

Hoe had je de accu dan trouwens op 80% gekregen, en waarom heb je een hybride als je thuis niet kunt laden (leaseauto?) ik zie dan niet echt het voordeel van een plugin hybride als je een dure openbare paal moet gebruiken bijvoorbeeld.
 

Jessedew

Forumguru
De auto is inderdaad niet erg transparant. Soms kun je de auto niet schakelen naar puur EV, hij kiest dan zelf tijdens het rijden de stand hybride met benzinemotor aan. Auto geeft dan alleen aan dat de EV stand niet kan zonder duidelijke redenen. Meestal na een x-aantal minuten kan het wel weer. Ik zou graag willen weten waarom, dit is helaas hardware/software implementatie.
de motor gaat pas automatisch uit als die enigszins op temperatuur is, dus soort beveiliging. Je wil niet steeds alleen maar koude starts veroorzaken, dus vandaar dat die het na een paar minuten vaak wel weer doet. (dat is bij mijn octavia, lijkt me dat de Kodiaq ditzelfde principe hanteert)
 

pfe83

Senior Member
Hoe had je de accu dan trouwens op 80% gekregen, en waarom heb je een hybride als je thuis niet kunt laden (leaseauto?) ik zie dan niet echt het voordeel van een plugin hybride als je een dure openbare paal moet gebruiken bijvoorbeeld.
Ik verblijf deze week op een locatie waar ik wel 'thuis' kan laden en omdat ik op kantoor ook weer kan laden leek 80% mij voldoende, ook gezien het advies om niet (te vaak) boven de 80 en onder de 20 te komen.

Ik heb voor de PHEV gekozen (idd Lease) omdat de uitvoering die ik wilde toen ik bestelde alleen als PHEV beschikbaar was en het mij ook handig leek. Ik kan op de zaak laden en langs de weg let ik goed op de tarieven. Bij mij in de wijk laad ik met 0,47 cent en dat is, icm het goedkoop laden op kantoor en het hybride rijden kostentechnish prima te doen.
 

ESL

Forumguru
Op zich werkt het best voorspelbaar bij mij, maar als de auto eenmaal is gestart op benzinemotor dan kun je hem niet zomaar weer uit zetten. Hij gaat dan eerst warm draaien voordat hij weer uit geschakeld kan worden. Als de motor eenmaal warm is zal hij voorspelbaar aan/uit gaan (tenminste, bij mij).
 

Jessedew

Forumguru
Ik heb voor de PHEV gekozen (idd Lease) omdat de uitvoering die ik wilde toen ik bestelde alleen als PHEV beschikbaar was en het mij ook handig leek. Ik kan op de zaak laden en langs de weg let ik goed op de tarieven. Bij mij in de wijk laad ik met 0,47 cent en dat is, icm het goedkoop laden op kantoor en het hybride rijden kostentechnish prima te dodoen.
Ja dan kan ik die keuze wel begrijpen hoor. Phev heeft vaak meer opties dan de standaard uitvoeringen.
 
Laatst bewerkt:

pfe83

Senior Member
Afgelopen zaterdag deed de situatie zich weer voor, al was de accu dit keer wat leger (rond de 30%). De auto stond gewoon in 'D'. Ik zag echter nog net een melding staan in mijn dashboard, iets als 'langdurig motor verbruik nodig/noodzakelijk'. Ik ben nog aan het uitzoeken waar deze melding vandaan kwam, misschien wat @Jessedew en @ESL aangaven.

Er viel mij trouwens nog wat anders op, bij een van de 'lay-outs' op de virtual cockput kun je zien in welke 'versnelling' de auto staat. Hier staat echter bij mij altijd een 'E', ook als ik in de hybride modus op benzine rijd. Herkend iemand dat?
 

Jessedew

Forumguru
wat doe je dan, als de motor aan slaat, hem gelijk uit proberen te zetten? verder heb ik er ook geen verstand van, anders dan dat ik een simpele skoda rijder ben. Bij mij staat in de virtual cockpit vaak toch wel een andere stand, niet alleen de E, op elektra ook gewoon een D. Als ik m op S zet, gaat de benzine motor wel sneller aan als je wat gas geeft.
 

ESL

Forumguru
Afgelopen zaterdag deed de situatie zich weer voor, al was de accu dit keer wat leger (rond de 30%). De auto stond gewoon in 'D'. Ik zag echter nog net een melding staan in mijn dashboard, iets als 'langdurig motor verbruik nodig/noodzakelijk'. Ik ben nog aan het uitzoeken waar deze melding vandaan kwam.
...
Maar dat ik je begrijp; Als de accu nog 30% gevuld is, waarom is de motor dan gestart? In welke instelling rijd je dan?

Bij mijn auto is het zo, dat de auto ALTIJD eerst de accu leeg gebruikt, tenzij ik de auto handmatig op een andere instelling zet. (Of als je de inboard navigatie gebruikt met de juiste instellingen, maar die gebruik ik nooit)

Ik vraag me dus eigenlijk vooral af; waarom is die motor dan überhaupt gestart? Heb je handmatig iets gedaan na wegrijden; de auto op hybride of sportmodus gezet ofzo? Of heb je je gaspedaal helemaal tot aan de bodem ingetrapt, tot voorbij de weerstand; dan zal de benzinemotor namelijk ook starten. En áltijd na een eerste koude start zal het mechanisme in werking treden dat de motor een tijdje warm blijft draaien; die zal dan dus niet direct weer uit gaan zoals hij dat normaal wel zou doen. De melding zoals jij die dan in je scherm ziet heb ik nog nooit gehad geloof ik, bij mij zegt hij dan iets van "e-modus niet beschikbaar" of iets dergelijks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

pfe83

Senior Member
Ik rijd altijd in de individuele rijmodus, waar ik hem uiteraard elke rit opnieuw op moet zetten omdat hij deze modus altijd weer terug zet. Volgens mij heb ik inderdaad binnen de rijmodus wel een paar zaken op Eco gezet, goed om te weten dat die E voor Ecomodus staat, ik zal eens kijken.

Ik rijd inderdaad veel op de hybride modus, dus dat de motor soms aanslaat is helemaal logisch en terecht, de verbazing gaat over dat hij soms heel lang op de motor blijft draaien. Ik ga het de komende dagen nog eens in de gaten houden. Ik ben een rustige rijder, dus trap het pedaal zelden heel hard in en rijdt nooit in de S stand of sport rijmodus.
 

ESL

Forumguru
Ah kijk. Ja volgens mij zijn aan dat draaien van de motor wat voorwaarden verbonden, zoals bv temperatuur, maar ook het vermogen wat je vraagt. Wellicht weten de deskundigen nog preciezer aan te geven wat de exacte voorwaarden allemaal zijn.
 

VanRoyal

Forumguru
Ik rijd altijd in de individuele rijmodus, waar ik hem uiteraard elke rit opnieuw op moet zetten omdat hij deze modus altijd weer terug zet. Volgens mij heb ik inderdaad binnen de rijmodus wel een paar zaken op Eco gezet, goed om te weten dat die E voor Ecomodus staat, ik zal eens kijken.

Ik rijd inderdaad veel op de hybride modus, dus dat de motor soms aanslaat is helemaal logisch en terecht, de verbazing gaat over dat hij soms heel lang op de motor blijft draaien. Ik ga het de komende dagen nog eens in de gaten houden. Ik ben een rustige rijder, dus trap het pedaal zelden heel hard in en rijdt nooit in de S stand of sport rijmodus.
Ik ben ook geen Verstappen, maar rij buiten de bebouwde kom / bij lange ritten hoofdzakelijk in Sportstand. Enerzijds omdat hij dan met de DCC veel beter op de weg ligt, maar ook omdat de sportstand veel agressiever regenereert. Ik meen te hebben gelezen (volgens mij hier op het forum) dat het gemiddelde verbruik in de Sportstand daardoor het meest optimaal is. Ecostand zou er juist weer voor zorgen dat je hoofdzakelijk eerst je accu leegrijdt voordat hij op benzine overschakelt. Wellicht dat je individuele instellingen met elkaar conflicteren, aangezien je aan de ene kant voor Eco kiest (= zoveel mogelijk op accu) en aan de andere kant voor hybride rijden kiest?
 

pfe83

Senior Member
Even voor de zekerheid, je hebt enerzijds de rijmodus Sport en anderzijds de mogelijkheid om de auto in S te zetten via de transmissie pook. Je doelt hierboven op de rijmodus Sport toch?

Ik gebruik inderdaad de individuele rijmodus oa om de DCC strakker te zetten.
 

Jessedew

Forumguru
Als je al een bepaalde rijstijl selecteerd, dcc, altijd of vaak sportstand, dan geeft dit aan dat je vermoedelijk een wat snellere rijder bent en reageert de auto vermoedelijk ook hierop door meer op benzine te rijden, is mijn bescheiden theorie.
 
Bovenaan Onderaan