Hybride stand zeer onvoorspelbaar

pfe83

Senior Member
Omdat ik thuis niet kan laden rijd ik veel hybride. Het valt mij op dat het (voor mij) niet te volgen is hoe de verdeling is tussen EV en Benzine rijden in de Hybride stand. Heeft iemand inzicht hoe dit werkt, want vanochtend bleef hij erg/te lang op benzine rijden, terwijl de batterij nog flink vol zat:

- Ik was vertrokken met een batterij van 80%;
- Ik moest 80 km rijden, grotendeels snelweg;
- Ik had de ingebouwde navi aan staan op de bestemming;
- Eenmaal op de snelweg viel mij op dat hij al erg lang op benzine stond, mijn gemiddeld benzine verbruik tijdens de rit lag rond de 1:16, terwijl de auto normaliter op de hybride stand op de snelweg heel veel EV rijdt
- Ik had niet veel stroomverbruikers aan en reed een redelijk constante snelheid van rond de 105 en heb geen minimaal batterij-percentage aan staan
- Ik kon de auto ook niet naar de EV stand zetten, maar dat komt misschien doordat hij op de benzine aan het rijden was.
- Toen ik bij een viaduct was schakelde hij (even) om naar EV en toen heb ik de stand direct omgezet naar volledig EV en heb ik door kunnen rijden.

Het leek dus alsof hij bleef 'hangen' in de benzine stand. Herkend iemand dit, zijn dit nu eenmaal de ondoorgrondelijke wegen van de software of zou dit kunnen duiden op een probleem?

ertromp

Forumguru
Nog 1 voorwaarde: reed je in de D of S stand?

Zoals je het schetst lijkt het op een probleem.
Normaliter als je via de ingebouwde navigatie je einddoel hebt opgegeven zal de auto gaan berekenen hoe die 80% acculading optimaal over de totale rit verdeeld kan worden. Binnen de bebouwde kom zoveel mogelijk EV en daarbuiten hybride met op de snelweg zeker ook stukken EV.
Normaliter moet je tijden het rijden ook kunnen schakelen tussen lading vasthouden of minimum percentage behouden.

pfe83

Senior Member
Bedankt voor je reactie. Ik ben in de veronderstelling dat ik in D reed, maar mogelijk heb ik hem per ongeluk op S gezet. Ik zal dat de volgende keer zeker bekijken. Er is nog 1 bijzonderheid, ik had eerst even Google Maps gebruikt om de beste route (file technisch) te bepalen en ben na enkele minuten overgestapt naar de interne navi. Wellicht is daar iets mis gegaan.

renezzzz

Nieuw lid
De auto is inderdaad niet erg transparant. Soms kun je de auto niet schakelen naar puur EV, hij kiest dan zelf tijdens het rijden de stand hybride met benzinemotor aan. Auto geeft dan alleen aan dat de EV stand niet kan zonder duidelijke redenen. Meestal na een x-aantal minuten kan het wel weer. Ik zou graag willen weten waarom, dit is helaas hardware/software implementatie.

Jessedew

Forumguru
Ik gebruik de interne navigatie eigenlijk nooit, ik rij bijvoorbeeld (bij een langere rit) op elektra naar de snelweg, zet ik m op hybride net voor ik de snelweg op rij, dan kan die op t gemak vaart maken. En dan hou ik de lading vast en afhankelijk van de bestemming ga ik daar binnendoor weer verder op elektra. Vergt wel wat handmatig werk, dat zou je idd kunnen voorkomen door met de ingebouwde navigatie te rijden wellicht, dat zal ik eens proberen.

Hoe had je de accu dan trouwens op 80% gekregen, en waarom heb je een hybride als je thuis niet kunt laden (leaseauto?) ik zie dan niet echt het voordeel van een plugin hybride als je een dure openbare paal moet gebruiken bijvoorbeeld.

Jessedew

Forumguru
De auto is inderdaad niet erg transparant. Soms kun je de auto niet schakelen naar puur EV, hij kiest dan zelf tijdens het rijden de stand hybride met benzinemotor aan. Auto geeft dan alleen aan dat de EV stand niet kan zonder duidelijke redenen. Meestal na een x-aantal minuten kan het wel weer. Ik zou graag willen weten waarom, dit is helaas hardware/software implementatie.
de motor gaat pas automatisch uit als die enigszins op temperatuur is, dus soort beveiliging. Je wil niet steeds alleen maar koude starts veroorzaken, dus vandaar dat die het na een paar minuten vaak wel weer doet. (dat is bij mijn octavia, lijkt me dat de Kodiaq ditzelfde principe hanteert)

pfe83

Senior Member
Hoe had je de accu dan trouwens op 80% gekregen, en waarom heb je een hybride als je thuis niet kunt laden (leaseauto?) ik zie dan niet echt het voordeel van een plugin hybride als je een dure openbare paal moet gebruiken bijvoorbeeld.
Ik verblijf deze week op een locatie waar ik wel 'thuis' kan laden en omdat ik op kantoor ook weer kan laden leek 80% mij voldoende, ook gezien het advies om niet (te vaak) boven de 80 en onder de 20 te komen.

Ik heb voor de PHEV gekozen (idd Lease) omdat de uitvoering die ik wilde toen ik bestelde alleen als PHEV beschikbaar was en het mij ook handig leek. Ik kan op de zaak laden en langs de weg let ik goed op de tarieven. Bij mij in de wijk laad ik met 0,47 cent en dat is, icm het goedkoop laden op kantoor en het hybride rijden kostentechnish prima te doen.

ESL

Forumguru
Op zich werkt het best voorspelbaar bij mij, maar als de auto eenmaal is gestart op benzinemotor dan kun je hem niet zomaar weer uit zetten. Hij gaat dan eerst warm draaien voordat hij weer uit geschakeld kan worden. Als de motor eenmaal warm is zal hij voorspelbaar aan/uit gaan (tenminste, bij mij).

Jessedew

Forumguru
Ik heb voor de PHEV gekozen (idd Lease) omdat de uitvoering die ik wilde toen ik bestelde alleen als PHEV beschikbaar was en het mij ook handig leek. Ik kan op de zaak laden en langs de weg let ik goed op de tarieven. Bij mij in de wijk laad ik met 0,47 cent en dat is, icm het goedkoop laden op kantoor en het hybride rijden kostentechnish prima te dodoen.
Ja dan kan ik die keuze wel begrijpen hoor. Phev heeft vaak meer opties dan de standaard uitvoeringen.

Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan