Hulpveren (Welke?)

Ik wil graag een setje hulpveren onder de Octavia.
Een setje van Mad lijkt mij prima. Alleen is mij nog steeds niet duidelijk welk typenummer ik moet bestellen.

Ik kom nummer ZS 5G0250 en HV-199525 tegen op het grote internet.
Op deze sites.

Ik heb een Octavia Combi Greentech Bussiness 1.6d van 2015. (geen greenline)

Wie weet het?
 

Tees

Donateur
Volgens mij hebben de MAD veren een code die begint met HV. Die andere code zal wel van de Skoda webshop zijn, maar ik dacht dat die ook MAD leveren?
 
Ondertussen een aantal topics doorgespit over de ervaringen met hulpveren. Dat wisselt behoorlijk.

Ik vind de originele vering te slap. Deint veel te veel. Maar ik vind het niet mooi als de auto nog hoger komt te staan.
Misschien is de optie om er stevigere veren onder te zetten wel beter. Dan houd je meestal dezelfde hoogte.

Nu nog uitzoeken welke ik dan het beste kan kopen.
 

redriver

Actief lid
Ik heb ook Mad hulpveren laten monteren onder onze octavia combi 2018. Bevalt prima . Type MAD HV-199525. Besteld bij tosjop.nl Laten monteren bij lokale Garage voor €100.

Auto zakt stuk minder door en drempels zijn makkelijker te nemen.
 

redriver

Actief lid
Onze Octavia staat wel een fractie hoger achter met de hulpveren maar niet storend. Liever dat dan bij elke drempel de trekhaak of dissel over de grond ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Ik heb contact gehad met carsupport en mad. Van beide heb ik de veer karakteristieken gekregen. Is nagenoeg gelijk. Ik heb het dan over de normale hulpveren. Niet de heavy duty. Wat voor mij de doorslag heeft gegeven is de prijs en de levenslange garantie van mad. Ik heb de mad veren bij Winparts besteld voor 126 euro. Is momenteel de goedkoopste.
 

Sjoerdb

Forumguru
Ik heb vorige week een setje 2de hans gekocht voor 6 tientjes van marktplaats. Even schoon maken als voorbereiding, dan bij goed weer en genoeg tijd gaan ze onder gezet worden. Even de handleiding doorlezen hoe ze gemonteerd moeten worden.
 
Ze zitten eronder. Klusje van een uurtje. De auto staat 1 cm hoger. Is nauwelijks te zien. Meteen natuurlijk een proefrit gemaakt met wat drempels. De auto rijd nu veel volwassener. Het deinen is weg. Helt veel minder over in bochten. Rijd echt strakker. Comfort is niet minder geworden. Dit hoort eigenlijk standaard te zijn. Ik ben er blij mee.
 

Bijlagen

  • 20230204_153134.jpg
    20230204_153134.jpg
    868,8 KB · Weergaven: 75
Vanwege de starre achteras moet je beide kanten tegelijk omhoog krikken. Zet er daarna assteunen onder. Krik je maar één kant omhoog dan krijg je de veer er niet tussenuit. Je hoeft alleen de schokbreker los te schroeven. Zet wel een krik onder de draagarm om de veer langzaam te ontspannen. Dat is 1 bout met maat 18. Veer er tussenuit en de middelste kunststof bus van de onderste rubberen veer demper er uit halen. Daar komt het passtuk van mad weer in. Hulpveer in de normale veer draaien en samen terug plaatsen.
 

EdK

Forumguru
mij is nog altijd M10 sleutelwijdte 17
ehhh pas op, er is een tijd geweest wat jaren terug dat men hier 16 van heeft gemaakt.
Kwam alleen zoveel commentaar op dat men er van terug gekomen is
Was volgens mij weer zo'n europese gedachte kronkel van die gasten uit Brussel met hun linkerhanden....
 
Ik sleutel al 30 jaar aan auto's. Ik heb geen behoefte aan eigenwijze personen die het denken beter te weten.
M12 is niet per definitie maat 19.
Zo komt maat 16 ook geregeld voor bij auto's.
Heb 16 en 18 nog zelfs apart moeten aanschaffen omdat deze vaak niet in de reguliere sets aanwezig zijn.
 

Tees

Donateur
Rustââhg @Turbodesk! Van achter zo'n scherm kunnen we niet zien hoeveel ervaring iemand heeft, en je loopt hier nog niet zo lang mee dat we dat al precies weten. Zie het als dat het overgrote deel van de actieve leden hier graag anderen tot hulp is.
 
Bovenaan Onderaan