Hulpveren (Welke?)

hemi24

Forumguru
En gelukkig heb ik als werktuigbouwkundig ingenieur ook niet zoveel verstand van boutjes en moertjes..!
 

EdK

Forumguru
Ja hallo @hemi24 dat is oud nieuws hoor dat je niet zoveel verstand hebt !!
Vandaar ook die domme opmerking met 17 en 19 !!!
Hoe kun je !! :deuk:


En @Turbodesk niet meteen op je achterste pootjes gaan staan !
Een ieder post met goede bedoelingen hier op het forum...
En als je in de meet en greet dan even je gegevens aanvult van je 30 jaar sleutel ervaring dan kunnen we die fout ook niet meer maken... :koffie:
 

Sjoerdb

Forumguru
En toch was de gedachte van een kleiner zeskant best aardig. M8x20 met kopje 13 t.o.v. m8x20 met kopje 12, met hetzelfde materiaal kun je van de ene versie 10 boutjes maken, en van de andere versie kun je 11 boutjes van maken. Kubota motor blokken zitten vol met sleutel 12 en 14 boutjes en zelfs moeren. Scheelt op 1 motorblok zoveel gram en euro, op 100.000 motor blokken is het dat veelvoud ervan.
 

1983jeroen

Forumguru
Ik heb sinds woensdag Mad hulpveren, maar kan er maar niet aan wennen dat de auto hoger staat. Ik voelde het meteen toen ik voor de eerste keer instapte en heb de hele tijd het idee dat de auto voorover helt. Heb zelfs de stoel al wat versteld om dat gevoel iets minder te maken.
Ook met remmen heb ik het gevoel dat de auto nu achter wel heel sterk uit de veren komt. Screenshot_20230610-083251.png
 
Dat zit tussen je oren. Wat is het? 2 cm hoger? Ziet er juist potenter uit ipv dat doorgezakte.
Daarbij zal hij juist strakker rijden.
 

Tees

Donateur
Tsja, dat de auto aan de achterkant wat omhoog zou komen wist je van tevoren. Ik vind persoonlijk t rijgedrag niet enorm veranderen, alleen bij hobbels en zware belading, en dat is juist de bedoeling. Bij m'n F1c vond ik gek genoeg dat ie in de bochten stabieler lag, bij m'n huidige O2c heb ik ze er pas net onder zitten, moet er nog wat langer mee rijden om daar t verschil echt te voelen.
Als dit niet is wat je zocht, dan kan je beter naar totaal andere (vervangende) veren kijken.
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Ik vond mijn auto's er juist van opknappen dat de achterkant die 2 cm of zo omhoog kwam - met name de Fabia2c stond er daardoor een stuk "stoerder", minder afgezakt, bij. Geldt in mindere mate ook voor de huidige Leon trouwens. Bij het remmen nooit iets bijzonders of afwijkends gemerkt overigens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

1983jeroen

Forumguru
Tsja, dat de auto aan de achterkant wat omhoog zou komen wist je van tevoren.
Ja en nee. Las zulke wisselende verhalen daarover.
Maar feit is wel dat ik het echt merk. Zit niet alleen tussen de oren want meteen bij het instappen merkte ik dat er iets anders was aan de zit. M'n vriendin viel het later ook meteen op terwijl ik er nog niets over gezegd had.
 

Tees

Donateur
MAD is er niet duidelijk over, maar CarSupport (die vrijwel exact dezelfde veren levert) geeft op de website aan dat de auto 15-25 mm omhoog gaat in onbelaste staat en 45-55 mm bij belaste staat. Ik zie het aan de auto en de koplampen, maar voel t eerlijk gezegd niet als ik in de auto zit. Rijdend weer wel een verschil (grotendeels ten positieve).
 

ertromp

Forumguru
Wel vreemd dat de auto in belaste staat hoger 45-55mm staat dan in onbelaste staat 15-25mm. Moet dit niet andersom zijn?
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Slider

Forumguru
Ik vermoed dat die waardes zijn gerekend naar normale veer stand onbelast en belast apart. Onbelast staat hij hoger dan belast uiteraard.
Waarbij met de hulpveren belast hij 45-55mm hoger staat dan bij belast zonder hulpveren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat laatste (45-55mm belast hoger, of beter: minder ingezakt) kan heel goed kloppen, is ook mijn ervaring met de Fabia toen we de caravan net hadden gekocht. Na de eerste trip ermee onmiddellijk de hulpveren eronder en de boel lag meteen in een kaarsrechte lijn achter elkaar, zonder de overduidelijke knik die zonder hulpveren te zien was.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

RikC

Nieuw lid
Vandaag met mijn zwager een setje MAD hulpveren geinstalleerd, mede n.a.v. de beschrijving van Turbodesk!

Twee krikken aan beide kanten en nog een klein krikje om de as te laten zakken nadat de bouten van de schokbrekers waren losgemaakt met een 18mm dop. Veren er tussenuit, bussen in de veerhouders onder eruit zoals beschreven in de MAD handleiding, dit was nodig. Daarna hulpveren erin en teruggeplaatst. Weer laten zakken. Nieuwe schokbreker bouten erin conform werkplaatshandleiding (onderdeel nr. N10628601), aangedraaid met 70Nm en daarna nog 180 graden extra zoals beschreven in de werkplaatshandleiding.

Auto staat ca. 2cm hoger inderdaad. We kwamen een andere Octavia Combi tegen, daarnaast maar even op de foto gezet.

Tijdens:
20240103_121948.jpg

Eronder gemonteerd:
20240103_133243.jpg

Naast de andere Octavia Combi:
20240103_222540.jpg
Merk dat de auto iets stabieler in bochten ligt en idd. iets hoger staat. Over drempels gaat net wat prettiger. Benieuwd hoe op vakantie met de familie en een flinke dakkoffer en fietsendrager straks gaat want daarom hebben we ze eronder gezet.
 
Laatst bewerkt:

RikC

Nieuw lid
Ha ja, dank. Koplampen regelen zichzelf bij de uitvoering die ik heb. Maar zal even op de mistlampen letten!
 

Canon-Eye

Forumguru
Nee, die zelfregelende koplampen weten zeer waarschijnlijk nog niet dat de basisinstelling ervan t.o.v. de stand van de auto aangepast moet worden. Alleen als dat zeker is, werkt ook die lastafhankelijke regeling goed - dus op zijn minst (laten) controleren!
 

RikC

Nieuw lid
Ah kijk, ik zal het (laten) controleren. Ik ging ervan uit dat de automatische niveauregeling wat dat betreft volstond.
 

hemi24

Forumguru
De regeling volstaat in principe ook prima, alleen heb je kans dat hij tegen de uiterste regelgrens aanloopt en daarbij alsnog verblindend gaat werken.

Wil je op zeker gaan moeten ze even met de auto aan de testkast opnieuw afgesteld worden, zoals @Canon-Eye al heeft aangegeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: RikC

Canon-Eye

Forumguru
Ervaringsfeitje: als de achterkant van de auto door de hulpveren omhoog gaat, zullen de koplampen niet snel gaan verblinden. Je komt eerder zichtlengte tekort omdat de regelaar de lampen niet ver genoeg meer omhoog kan zetten. In mijn geval betrof dat het handmatige stelwieltje, maar voor een automatische regeling zal het niet anders zijn.
 
Bovenaan Onderaan