Hulpveren laten monteren?

Snor

Lid
Jaarlijks trek ik er een week of 5 op uit met mijn caravan. Totaal ongeveer 4000 km per jaar. Bij een beetje fatsoenlijke kogeldruk ligt mijn Superb aan de achterkant wel heel laag op de weg. Op de snelweg gaat het allemaal wel maar een drempel nemen is lastig. Daarnaast ziet de combinatie er niet stabiel uit als je het aan de zijkant bekijkt. Ik overweeg sterk om hulpveren te laten monteren. Wie heeft hier ervaring mee? Hoe is het als je alleen in de auto zit? Staat de auto hoger (onbeladen)? Of zit het verschil alleen tussen de oren?

kwaazaar

Actief lid
Daar zijn specificaties van (weet even niet waar ik het gelezen heb, Ronnie?). Volgens mij staat ie inderdaad een centimetertje hoger.

wanderer

Senior Member
heb hulpveren laten monteren onder mijn FGL (dwz de originele veren zijn vervangen), de kont is ca 4cm hoger nu.....ben blij dat ik dit gedaan heb...vind hem nu minder zwabberig bij belading....

andrehj

Forumguru
@Snor: Heb jij een standaard onderstel of het (iets verlaagde) sportonderstel? Met hulpveren heb ik trouwens wel goede ervaringen bij mijn (nog) huidige Laguna. Deze heeft achter nog een torsieas en door de leeftijd (12 jaar inmiddels) zakte die steeds verder in. Met hulpveren kwam ie zo'n 2cm omhoog en tevens werd de veerconstante wat hoger, zodat ie bij belading en 75 kg kogeldruk minder zakt.
Als ik jouw verhaal zo lees zullen er onder onze toekomstige Superb ook wel hulpveren komen. Overigens heb ik deze discussie hier een paar jaar geleden ook al eens gezien. MAD levert passende exemplaren (nr HV-199515).

Ronnie

Forumguru
Ik denk dat deze tabellen bedoelt worden,
Ik heb de vooras en de achteras maar geplaatst.

Bijlagen

• Superb Voorgeschreven waarden vooras.doc
    60,5 KB · Weergaven: 19
  • SuperB Voorgeschreven waarde achteras.doc
    55 KB · Weergaven: 55

johnboy

Donateur
Hulpveren

Hoi, ik heb hulpveren er onder zitten. De standaard versie omdat ik maar af en toe met volle belasting rij. Nu 1,5 cm hoger en minder inzakken. Nu geen verkeersdrempels die de onderkant raken. Er is ook een sterkere vering, info op de site.

Kosten: rond de eur 120. Te bestellen bij www.carsupport.nl en eventueel via automaterialen handel. Bedrijf maakt bijv. ook veren voor 24 u Le Mans auto's etc.

In 1e instantie de verkeerde versie gehad (vorig model) maar men heeft dat perfect gecorrigeerd.

Groetjes,
John.

Bijlagen

• 38C09.05c-small 144dpi.pdf
    618,3 KB · Weergaven: 118

Snor

Lid
Hulpveren zitten er onder. Uitgevoerd door de dealer voor € 243,- incl BTW en montage (lease). Op de snelweg merk je niets van de hulpveren. Op klinkerwegen merk je het wel (of het zit tussen mijn oren), het lijkt allemaal iets stugger. De auto staat aan de achterkant ook iets hoger maar het stoort mij niet. Als geheel vanaf de zijkant bekeken zie je het eigenlijk niet. Ik heb een foto gemaakt voor en na de hulpveren. Nu afwachten hoe het rijden met de caravan bevalt. Ik ben wel even op de trekhaak gaan staan en dan veert de auto merkbaar minder in. Mijn buurman heeft ook een Superb, zodoende heb ik mooi vergelijkingsmateriaal naast elkaar.

Hulpveren.jpg

bobby45

Actief lid
ik heb net en set je extra sterke hulpveren besteld maar 71 l lpg en 1/2 tank benzine plus 2 duitse herders is teveel voor mijn o2 combi.
ik zet ze er zelf onder

andrehj

Forumguru
Bij de Superb heeft de Greenline een 15mm verlaagd onderstel. Of je dat een "echt sportonderstel" kunt noemen hangt af van jouw definitie van een "echt sportonderstel".
Deze 15mm verlaging betekent overigens wel dat je hulpveren daar op aangepast moeten zijn. Bij de door mij toegepaste balgen stond expliciet vermeld dat deze niet geschikt waren voor de Greenline, om bovengenoemde reden.

Peter_Octavia

Forumguru
Ben laatst even onder de auto gekropen en zag dat er een blauwe veer in de originele veer zit.

Even voor de zekerheid. Dit zijn toch de hulpveren?

hulpveer.jpg

Zou mooi zijn. Hoef ik die niet meer aan te schaffen i.v.m. de caravan etc.

andrehj

Forumguru
@Peter_Octavia : Dat zijn zeker hulpveren. Zou je eens een foto van het zijaanzicht van je auto willen posten? Ik ben benieuwd hoe hoog de achterkant nu staat.
Zelf rij ik met MAD balgen rond, maar ik ben bang dat die niet de volledige levensduur van de auto gaan volmaken, dus het zou zomaar kunnen dat ik die op termijn ook ga vervangen door hulpveren.

Octavia32

Forumguru
Ik heb ook hulpveren gehad onder mijn O2 met standaard onderstel en dat ziet er zo uit

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1420294463151.jpg
    uploadfromtaptalk1420294463151.jpg
    1,1 MB · Weergaven: 108

Octavia32

Forumguru
Moet er wel bij zeggen dat ik het ideaal vond wij hadden toen een flinke Alpen kruzer 8 pers en de auto bleef mooi recht hierdoor.

Bovenaan Onderaan