Hulpveren laten monteren?

Octavia32

Forumguru
Ik ook wel hoor, heb in mijn O2 destijds hulpveren (blauwe dingen) laten monteren.

Waarom omdat wij vol bepakt en met een flinke vouwwagen op vakantie gingen.

En ook omdat ik originele veren had en met twee volwassenen en een kind in het midden achterin, de trekhaak af en toe de grond raakte

Optisch is het minder mooi want hij staat iets hoger achterop maar voor stabiliteit gedurende lange vakantie ritten is het ideaal.
 

Fucky

Senior Member
ik denk dat @Fucky jou wsl een eerlijk advies kan geven :)

(caravan, hond, twijfelen over hulpveren en uiteindelijk Eibach laten monteren....)

Inderdaad getwijfeld maar toch de Eibachs laten monteren door @Antera
Ideaal onder alle omstandigheden(caravan/trailer met sloep)
helemaal top de wegligging en remkracht verdeling ??? niets op aan te merken!
 
Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
@Beun12 ik stond voor dezelfde keuze hulpveren of aangepaste veren. In overleg met de specialist gegaan voor de hulpveren. Moet zeggen dat de auto stuk beter op de weg ligt. Niet zo nadeinen bij slecht wegdek etc.
Had het eerder moeten doen de hulpveren van MAD :jaja:
 

Beun12

Forumguru
Verlagen is hier geen optie, het gaat erom dat met caravan erachter en nog niet eens de hond mee (a 72Kg) schommelt die erg na. Bij Dempels raakt die de grond nog niet maar stabiel is wat anders.
 
@Beun12 . Helemaal eens met bovenstaande en we zijn niet de enigen hier. Neem gewoon die hulpveren van Mad (zie mijn eerdere post). En het ziet er echt nog beter uit ook: sportiever zelfs, in mijn optiek, omdat hij achter iets hoger staat en daardoor van voren iets lager. En de wegligging verbetert echt.
 

CDK

Forumguru
er is al veel over gezegd en geschreven....., maar progressieve verlagingsveren bieden dezelfde voordelen, maar dan onder alle omstandigheden.
 

Beun12

Forumguru
Omdat verlagen geen optie was gisteren toch maar de Mad HV-199515 hulpveren voor onze O2Fl besteld.
Deze werden vandaag netjes bezorgt en nu even een geschikt moment vinden om deze te monteren.
Iedereen bedankt voor het meedenken.

20150521_152846.jpg
 
En hoe rijdt het, Beun12? Bij mij werd hij niet merkbaar minder comfortabel, voorin tenminste want ik zit nooit achterin. Krijg ook geen klachten van de achterpassagiers. Terwijl ik de auto nog amper kan laten inveren als ik met mijn 80 kilo op de trekhaak op en neer spring! En hij is veel stabieler over een deinend wegdek op snelheid. Niet meer doorslaan in de achterveren. Hier neigde hij vroeger wel naar. Is onveilig. En de neus blijft lager dan de kont, ook beladen. En zo hoort het ook en niet andersom. Ben benieuwd naar de vakantierit naar Zuid-Frankrijk met volle kofferbak en op snelheid. Moet geen probleem zijn. Hij rijdt gewoon geweldig. Super reiswagen. En ik kom uit een Passat V5 wat ook geen straf was, maar dit is toch weer beter: comfortabeler en sneller. Zat natuurlijk ook 10 jaar tussen qua bouwjaar.
 

Beun12

Forumguru
Ik heb tot nu toe alleen onbeladen/licht beladen gereden, diverse rotondes genomen en even drempeltesten uitgevoerd, (helaas hebben we hier genoeg van die dingen).
Je kunt wel merken dat het inveren een stuk minder is.
De grote test zal pas plaats vinden wanneer hij volledig beladen is en we met caravan op pad gaan.
Ik heb zelden mensen achterin zitten dus hoe het comfort is kan ik je ook nog niet vertellen.
We hebben hier nog een drempel van de hoogste gevarenklassen en dat is zo'n drempeltje van nog geen halve meter breed en die vrij hoog is. Hier heeft de vrouw er al kennis meegemaakt en was des duivels nadat de auto aanschaafde (was licht beladen en met alleen de orginele veren), deze ga ik ook nog even testen om te kijken hoe het nu gaat. Al met al is de tijd nog te kort om er een compleed overzicht van te maken.
 

micky

Forumguru
@Beun12 . Helemaal eens met bovenstaande en we zijn niet de enigen hier. Neem gewoon die hulpveren van Mad (zie mijn eerdere post). En het ziet er echt nog beter uit ook: sportiever zelfs, in mijn optiek, omdat hij achter iets hoger staat en daardoor van voren iets lager. En de wegligging verbetert echt.
Staat echt niet sportiever, het staat ongemakkelijk ;) zie mijn avatar, dat staat sportief en ook ik trek zonder enig probleem de caravan en andere aanhangers, met 2 kids en volle belading, hangt er niets achter, dan heb ik een top wegligging en ziet de auto er niet uit als een hond die zijn behoefte moet doen ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Skoda-MAN

Forumguru
Ik lees hier nooit dat je na veranderen van veren de koplampen moet bijstellen of zijn dit allemaal auto's met xenon verlichting af fabriek? :lezen::pieker:
 

CDK

Forumguru
Bij automatische hoogteregeling is opnieuw afstellen meestal niet noodzakelijk, soms moet er een nieuwe basisinstelling ingesteld worden. Bij het rondom verlagen van de auto komt automatisch het totale lichtbeeld ook lager te staan. Ga je alleen achter hulpveren monteren lijkt me opnieuw afstellen wél nodig, omdat de lichtbundel dan minder ver schijnt (dit laatste is een vermoeden, correct me if I'm wrong ;) )
 
Bovenaan Onderaan