Hulpveren doen onder de O3 combi

wimpie33

Senior Member
Ik hoorde van de dealer dat de nieuwe O3 combi 1.6 diesel die ik besteld heb betere vering heeft dan de oude O2 combi 1.2 benzine. Daarom Zijn hulpveren niet nodig voor het trekken van een vouwwagen. Iemand ervaring met de O3 en een vouwwagen.
 

andrehj

Forumguru
Ik hoorde van de dealer dat de nieuwe O3 combi 1.6 diesel die ik besteld heb betere vering heeft dan de oude O2 combi 1.2 benzine. Daarom Zijn hulpveren niet nodig voor het trekken van een vouwwagen. Iemand ervaring met de O3 en een vouwwagen.
Dat hangt er natuurlijk vanaf hoe hoog je kogeldruk is, en wat je verder nog in je O3 stopt. Heb je bijvoorbeeld twee zware pubers of twee peuters op de achterbank? Zit er ook nog een dakbak op? Wat stop je allemaal in de kofferbak. Wat weegt de vouwwagen eigenlijk?

Zonder meer info kan niemand hier een zinnig antwoord op geven.
 

andrehj

Forumguru
De hulpveren bieden geen oplossing, de O3 blijft zwabberen! Ken nu al 3 bezitters die ovestappen op Eibachs!
Maar hoeveel daarvan rijden met een vouwwagen?
De kans is namelijk heel groot dat de OP helemaal geen aanpassingen nodig heeft.
Om iemand die gewoon met een vouwwagentje op vakantie wil gelijk een verlagingsset met al z'n kosten en nadelen aan te raden gaat mij wat te ver.
 
Ben dit jaar met nagelnieuwe O3 combi 1.6 Tdi op vakantie geweest met vouwwagen. Geen centje pijn. Auto met 4 personen en bagage zakte accptabel door de veren en wegligging was pirma. Mijn dealer raad bij O3 niet standaard hulpveren aan, alleen bij zware caravan. Bij mijn vorige skoda (superb combi) werd het wel aangeraden vanwege andere achteras.
 

leo442

Forumguru
O3 1.8 Tsi beladen en 1400kg caravan erachter met 75kg kogeldruk, geen centje pijn!!
Voor mij geen hulp of verlagingsveren.
 

andrehj

Forumguru
Van die verlaging heb je ook binnen het dagelijks gebruik profijt van. En nadelen voor de O3? Welke?
Volgens mij hadden we het daar al eens (bijzonder uitgebreid) over gehad. Maar ik wil ze nog wel eens opnoemen:
1. Kost geld.
2. Vering wordt stugger. Sommigen ervaren dit als een voordeel, maar dat is persoonlijk.
3. Verminderde bodemvrijheid.
4. Lagere instaphoogte.
 

ertromp

Forumguru
Volgens mij hadden we het daar al eens (bijzonder uitgebreid) over gehad. Maar ik wil ze nog wel eens opnoemen:
1. Kost geld.
2. Vering wordt stugger. Sommigen ervaren dit als een voordeel, maar dat is persoonlijk.
3. Verminderde bodemvrijheid.
4. Lagere instaphoogte.

1 verbetering kost helaas geld
2 wegligging wordt aanzienlijk beter
3 valt wel mee er zijn ook berichten dat vooral bij belading op standaard veren de bodem nogal te lijden heeft
4 ideaal toch: je kunt drempelloos je auto inglijden :D
 

Antera

Donateur
Tja de meningen zijn er nog steeds over verdeelt en dat is maar goed ook toch? Anders zouden alle auto's gelijk zijn wat de massa productie de nieuwprijs van de auto misschien wel kan doen laten zakken.

Je moet niks je mag en de verlaging word alleen maar aangeboden omdat het merendeel op dit forum duidelijk heeft aangegeven met Eibach beter te rijden dan met het standaard onderstel cq met hulpveren.

Nogmaals : JE MAG JE MOET NIKS.
 

andrehj

Forumguru
1 verbetering kost helaas geld
2 wegligging wordt aanzienlijk beter
3 valt wel mee er zijn ook berichten dat vooral bij belading op standaard veren de bodem nogal te lijden heeft
4 ideaal toch: je kunt drempelloos je auto inglijden :D

Daarom. Ik sluit me maar bij Antera aan. Het mag, hoeft niet, en de meningen zullen hierover wel blijven verschillen.
 
op voorhand was ik ook een beetje bang voor het doorhangen in de achtervering in de vakantie met 2 volwassenen en 2 kinderen, een volle kofferbak en een box op het dak + een fietsendrager op de trekhaak, dealer gaf aan dat de achteras in de O3 een aantal cm's verder naar achteren zit dan in de O2 en dat het doorhangen zou meevallen, hij had gelijk, doorhangen was aanvaardbaar en niet meer of minder dan bij andere auto's, hulpveren zouden in mijn geval weggegooid geld zijn geweest.
 

chefkok

Actief lid
Wij hebben (een week voor onze zomervakantie dit jaar) wel de gewone hulpveren er onder laten zetten: ik was bang dat een vol gepakte vouwwagen, een volle Octavia en een volle dakkoffer z'n uitwerking zou hebben. Ik weet uiteraard niet hoe de auto zich had gedragen zonder- maar ik ben erg blij dat we ze er nog onder hebben laten zetten: geen last van doorhangen. Ik heb het idee dat de auto nu iets hoger staat maar dat kan ook optisch bedrog zijn.

Mvg,

Koert
 

Bijlagen

  • 20140727_094014.jpg
    20140727_094014.jpg
    63,4 KB · Weergaven: 54
  • 20140816_211358.jpg
    20140816_211358.jpg
    53 KB · Weergaven: 51
Bovenaan Onderaan