(Hopelijk) de laatste bittere pil

haassie

Forumguru
@BigCheese....klopt. Ik werk in een IT infrastructure operations team. Dus redelijk bekend met netwerken en subnetmasks...:jaja:

@Tees, het is met name hier in de straat na een koude start. De eerste drempels kraakt het er lekker op los. Voor en achter. En voor iemand die niet van bijgeluiden houdt best irritant haha. Op slechte snelwegen geen geluiden. Waar zitten die precies welke je inspuit, zijn het de draagarm rubbers?Heb al een aantal (screaking/squeeking) videos gezien maar er zitten best wat rubbers her en der....
 

Tees

Donateur
Dat heb ik exact hetzelfde, al sinds ik m'n Faab kocht 4 jaar terug. Vooral als het koud is, bij drempels afrijden. Het zijn bij mij inderdaad de draagarmrubbers, en ik (of de garage, net hoe t uitkomt) spuit ze 1-2x per jaar in met lithiumvet (wit vet), en dan is t weer een tijdje weg. Tis een lapmiddel uiteraard, het beste zou zijn de rubbers te vervangen (al dan niet door PU bussen heb ik wel eens gelezen), maar dat vind ik t niet waard.
 
Laatst bewerkt:

andrehj

Forumguru
Persoonlijk had ik hem voor de eigen gemoedsrust naar Hartog gebracht, maar ik kan me voorstellen dat prijs ook een belangrijk argument is geweest...
As we speak staat de mijn bij TSC de Betuwe in Geldermalsen. Die halen momenteel bijna de helft van hun omzet uit de 1.8 / 2.0 TSI blokken. Mensen daar weten wat ze doen. Heb hem daar met een gerust hart achtergelaten.
 

haassie

Forumguru
Oprichter van het bedrijf waar ik ben geweest kwam ook heel capabel over...heeft ook een VAG verleden. Nogmaals, weet niet wat ze bij een Hartog meer doen. Maar de basisprijs van 2150 vs 3750 bij beide verschilt nogal. Bij navraag gebruikten ze dezelfde zuigers. Komt er meerwerk bij dan ga je al gauw over de 4000 heen en dat was me te gortig. Bij de Bijenkorf zijn dezelfde spullen ook duurder dan elders...mooiere winkel wss dat wel...

@andrehj succes met de revisie, het is even slikken maar goed, het probleem is erna verholpen!
 

SkodaJosh

Senior Member
Rubbers van de stabilisatorstang kan zijn, maar vaak zijn t ook de rubbers van de ophanging (dat is bij mij het geval). En die zijn vrij duur om te laten vervangen. Dus ik spuit ze op advies van de garage zelf nu maar af en toe in met vet, dan is t weer een tijdje weg.
Heb hierover een opmerking gekregen bij de Belgische autokeuring. Zelfde krakende geluid uiteraard. Opmerking: "Staat draagarmen en silent blocks LV en RV" blijkt dat na 130.000km die silent blocks volledig aan het gort zijn en ze zelfs de draagarmen beschadigd hebben. Kostprijs om te vervangen influsief werkuren en recyclage premies: €540

Let op dit is wel niet bij een dealer.

Moog draagarm linksvoor + rubbers: €117,50
Moog draagarm rechtsvoor + rubbers €117,50

Plaatsing: € 107,50

Uitlijning, Sporing, Camber, Caster, en diagnose: €80

In principe is de draagarm linksvoor nog ok volgens de garage maar het kost mij meer in werkuren om het hele spel uit elkaar te halen en de rubbers eruit te branden dan gewoon alles nieuw te zetten...
 

Tees

Donateur
Das een flink bedrag, vervelend! Maar de draagarmrubbers zijn (iig in Nederland) onderdeel van de APK, hoe kunnen die zo snel zo ver heen gegaan zijn dat de draagarmen beschadigd zijn?

Als alleen de rubbers vervangen zouden kunnen worden, dan scheelt dat heel veel geld, dat kost rond de 150 euro omdat dan niet de hele draagarm los hoeft.
 

Highway

Forumguru
Heb mijn draagarmen al 2 keer vervangen. 1ste keer voor aftermarket, die bevielen niet dus toen weer terug naar origineel.

Maar - een draagarm, compleet inc. alle rubbers kost rond de 60 euro. Draagarm kan je op de oprit wisselen, met de auto op assteunen. Je kan dan ook de fusee kogel mee vernieuwen.

Daarna wel de auto laten uitlijnen - die van mij laat ik om de ongeveer 2 jaar uitlijnen.
 

Tees

Donateur
Op 130.000 zit je nu dus al aan je 3e set draagarmen (even die aftermarket niet meegerekend)?? Dan ben ik héél tevreden met m'n, af en toe krakende, F1 met bijna 170k en nog de originele set eronder...
 

SkodaJosh

Senior Member
Das een flink bedrag, vervelend! Maar de draagarmrubbers zijn (iig in Nederland) onderdeel van de APK, hoe kunnen die zo snel zo ver heen gegaan zijn dat de draagarmen beschadigd zijn?
De eerste 4 jaar moet je niet naar de keuring gaan in België. Ik ben voor de eerste keer naar de keuring geweest vorig jaar in mei. Toen hebben ze die opmerking erop gezet. Blijven doorrijden, nog 14.000km erbij gedaan en nu bij onderhoud gevraagd of ze even naar de opmerking konden kijken... heb het zelf met eigen ogen kunnen zien dat rechtsvoor de rubber er volledig uit was en dat de metalen pin in de draagarm inscheurde. Misschien ook wel meer sijtage hier met die belabberde wegen tegenover in Nederland?

Dan blijft nog wel de vraag waarom de slechte staat nooit is opgevallen bij gewoon onderhoud...
 

SkodaJosh

Senior Member
Ze zijn vandaag vervangen. Ik merk wel degelijk een verschil in wegligging en bij het afdraaien. Of het nu zo duur moest zijn dat betwijfel ik. Volgende keer toch maar best zelf eerst eens een kijkje nemen.
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik heb niets gemerkt bij het uitrijden van de garage. Ze kraakten ervoor vooral bij het nemen van verkeersdrempels en die heb ik niet genomen nu. Morgenvroeg kom ik er ook geen tegen bij koude start enkel eentje na 32km.
Dus ik zal het nog even niet weten.
 

SkodaJosh

Senior Member
Deze morgen geen gekraak te horen. Duidelijk een strakkere wegligging merkbaar al kan dat ook met de uitlijning te maken hebben. Het is in ieder geval leuker rijden zo. Gek hoe je gewoon raakt aan de achteruitgang van de prestatis van een auto zonder er veel van te merken tot als dat onderdeel dan effectief ook vervangen wordt.
 
Bovenaan Onderaan