Hoort een onrustig/nerveus onderstel bij een Octavia III combi?

* Als toevoeging misschien goed om erbij te vermelden dat ik als leenauto een nieuwe Seat Leon meekreeg en deze vond ik ook niet helemaal soepel rijden, dus waarschijnlijk ligt het echt aan mij :fool::laugh:
 

Huubkuh

Nieuw lid
Het zou aan 'de overgevoeligheid' voor trillingen kunnen liggen maar ik vind het wel vreemd dat ik dit bij vorige auto's nog nooit heb ervaren.
De O3 is gebaseerd op het onderstel van een VW Golf zeggen ze. De Golf is erg populair en dan zou je een model/onderstel gerelateerde 'kwaal' niet echt verwachten. Een Leon is dacht ook gebaseerd op hetzelfde onderstel.
 

Highway

Forumguru
Indien de banden goed rond zijn, velgen ook - ik heb dit ook met mijn zomerbanden op mijn Superb 2. Winterbanden - niets aan de hand (heb aparte set winter en zomer band+velg, waarbij de velgen alle 8 Skoda Triffid velgen zijn). Zomerbanden trillen.

Vandaar mijn idee om eerst met een andere set wielen te gaan test rijden - dan kan je deze uitsluiten of juist aanwijzen.

Wat het bij mij heeft opgelost (en ja, ik ben ook heel erg gevoelig voor trillingen in de auto) : ik heb de zomerwielen laten balanceren op een Hunter GSP 9700. Deze heeft een drukrol op de band, waardoor die ook meer balanceert dan alleen de band+velg. Het klink raar, maar garage had wielen goed gebalanceerd (machine bij andere garage gaf 0/0 aan). Toch trilling. Hunter toonde aan dat balans niet OK was. Opnieuw gebalanceerd, alle problemen weg. Wielen gaven nu ook onbalans bij andere balanceer apparaat bij andere garage, hebben we gechecked uit nieuwsgierigheid.

Maar - ik zou eerst andere wielen regelen waarvan je weet dat die goed zijn en dan testen. Eerst bepalen waar het nu aan ligt (wielen, onderstel, of iets anders).
 

Huubkuh

Nieuw lid
Andere wielen monteren en uitproberen zal ik ook als voorstel bij de grage naar voren brengen.
Wel is deze auto blijkbaar heel erg gevoelig voor wat onbalans.
 

Highway

Forumguru
@PizzaPieter bij mij heeft beschreven methode het probleem gelukkig wel opgelost. Echter - het zit bij mij echt in die set wielen. De winterset zijn normaal gebalanceerd (zelfde machine dan de zomerset eerst) en die hebben geen problemen.

Vermoed dus dat het in de band / velg zit. Zijn wel Michelin banden dus wel apart. Zodra de banden vervangen moeten worden, ga ik de velgen eerst goed laten controleren. Voor nu is het probleem bij mij opgelost.

Balen dat het bij jou niet weg is. Mogelijk is er wat anders aan de hand?
Bij mij voelde andere de trilling ook niet, maar ik zag wel dat als ik alleen in de auto zat, de bijrijdersstoel iets trilde. Dus de trilling was er wel degelijk.
 

dirk27

Forumguru
Een aantal jaar geleden heb ik eens hard tegen een stoep gereden en merkte ik daarna dat ik ook wat trillerige rijervaring had.
Bij een bandencentrale laten nakijken en daar hebben ze inderdaad gewoon uitgelijnd, waarna alles in orde was.
Ze hebben voor de zekerheid ook de balans van het wiel zelf gemeten door wiel los te halen en door hun machine te laten draaien.

Bandencentrale kan je beter helpen op dat vlak dan garage.
 

Bakkertje

Forumguru
Qua bouw maakt Skoda net als de andere VAG merken gebruik van het MQB concept en zijn zo'n beetje alle hedendaagse modellen hierop gebaseerd..
zie: Volkswagen Group MQB platform - Wikipedia

Volgens mij is de rest niet zo lastig, je hebt een proefrit gedaan, melding gemaakt van trillen, dat is nog altijd niet opgelost, dus of de trilling wordt verholpen, of de koop wordt ontbonden..

Balanceren aan de auto zou wellicht nog soelaas kunnen bieden, dan wordt eventuele onbalans in overige componenten ook meegenomen.
 

PizzaPieter

Forumguru
@PizzaPieter bij mij heeft beschreven methode het probleem gelukkig wel opgelost. Echter - het zit bij mij echt in die set wielen. De winterset zijn normaal gebalanceerd (zelfde machine dan de zomerset eerst) en die hebben geen problemen.

Vermoed dus dat het in de band / velg zit. Zijn wel Michelin banden dus wel apart. Zodra de banden vervangen moeten worden, ga ik de velgen eerst goed laten controleren. Voor nu is het probleem bij mij opgelost.

Balen dat het bij jou niet weg is. Mogelijk is er wat anders aan de hand?
Bij mij voelde andere de trilling ook niet, maar ik zag wel dat als ik alleen in de auto zat, de bijrijdersstoel iets trilde. Dus de trilling was er wel degelijk.

Natuurlijk heel fijn dat het opgelost is, bedoelde het niet vervelend.
Ik heb de wedstrijd gestaakt en ga er mee leren leven. Het is dat ik telkens anderen nodig heb om het te beoordelen onderzoeken, anders stond ie elke dag op de brug om het te zoeken.
 

Huubkuh

Nieuw lid
Goedenavond,
Even een update:
Vandaag in een andere Skoda Octavia gereden (zelfde type, zelfde leeftijd, zelfde km's) voor mijn gevoel nagenoeg hetzelfde onrustige onderstel, dat beloofd niet veel goeds voor de trillingen in mijn Octavia....
Blijkbaar is het dempen van kleine oneffenheden niet het sterkste punt van de Octavia denk ik dan. Wel erg vreemd want in mijn Fabia heb ik dit onrustige rijgedrag niet ervaren. Van een klasse hoger mag je dan toch minimaal dezelfde rijeigenschappen verwachten.

Morgen staat mijn Octavia bij de garage voor nader onderzoek. Ik ben erg benieuwd wat ze daar constateren.
 

RichTrip

Forumleiding
Moderator
Ik snap hier helemaal niets van. Ik ben zeer gelukkig met het rijgedrag van mijn O3.
Het is maar een leasebak, maar ik heb nooit een (vergelijkbare) auto gehad die lekkerder reed.
Is wel op 16 inch en met hulpveren.
 

Huubkuh

Nieuw lid
Misschien ben ik te kritisch... @RichTrip van welk jaar is de O3, wat voor type is het en wat voor motor heeft deze?
Ik heb dacht ik ergens gelezen dat de O3 met de kleine motoren een andere (minder geavanceerde) achteras hebben
De mijne staat ook op 16inch, hulpveren niet volgens de garage.
 

Canon-Eye

Forumguru
Mijn SEAT Leon 1.0TSI staat op hetzelfde onderstel als de Octavia en ik heb er vanwege de caravan ook hulpveren onder laten zetten. Geen trillinkje of rammeltje te bespeuren: als er iéts is wat ik aan deze auto waardeer is het de absoluut rustige loop, ook op wat hogere snelheden.
 

PizzaPieter

Forumguru
Banden boer adviseerde mij: koop in het vervolg auto's met onafhankelijke vering achter. Starre achteras zou niet helpen als je gevoelig bent voor trillingen.
 

Huubkuh

Nieuw lid
Vandaag is de Octavia bij de garage geweest. Voortrein gecontroleerd, wielen gebalanceerd (had een kleine onbalans), uitgelijnd. Maar... helaas geen resultaat. Onrustig onderstel blijft, kleine korte trillingen die goed voelbaar zijn bij 80 - 100km per uur. Gezien ook de ervaringen met de andere Octavia is het waarschijnlijk een eigenschap van het onderstel van de Octavia 3 die niet bij mij past.
 

JeSko

Forumguru
@Huubkuh

Ik vind personenauto's met starre achteras echt niet meer van deze tijd, begrijp niet dat je dat in deze moderne tijden nog onder een Octavia duwt, maarja, had ook geen idee dat ze dat nog onder een Octi staken. Zoek jezelf een auto met multilink achteraan, zeker als je zo gericht bent op comfort en gevoelig bent aan trillingen is dat een vereiste voor een auto denk ik.
 
Laatst bewerkt:

Huubkuh

Nieuw lid
Zou de starre achteras die trillingen die ik voel echt veroorzaken dan?
Mijn ingeruilde Fabia heeft volgens mij ook zo'n starre achteras en daar merkte ik het niet.
Zelf blijf ik het erg vreemd vinden dat een zo als comfortabele auto bekend staande Octavia dit dus feitelijk niet is.
 

JeSko

Forumguru
Het zou kunnen dat jij dit zo ervaart dankzij die achteras, er zit bij mijn weten een groot verschil op auto's met starre achteras en een multilink as, uit persoonlijke ervaringen merk ik ook meer trillingen of onzuiverheden tijdens het rijden met starre achteras vs de multilink die, gelukkig, onder mijn Superb zit.

Een verschil tussen een Fabia en Octavia is ook het gewicht, een Faab weegt tussen de 1100-1200 kg, een Octavia weegt al snel tussen de 1350-1450 kg, een groot verschil welke het rijgedrag kan beïnvloeden, de Fabia kan door dat lagere gewicht geschikter zijn om met een starre achteras te rijden.

Slechte schokbrekers lijkt me sterk, dan zou je al twee jonge Octavia's met slechte dempers gereden hebben. Lijkt me te toevallig, sommigen mensen voelen /horen gewoon niks in of aan een auto, en anderen horen alles, ik behoor ook tot categorie twee.
 
Bovenaan Onderaan