Hoort een onrustig/nerveus onderstel bij een Octavia III combi?

PizzaPieter

Forumguru
Wat je zegt.
Niet in die mate.
Zit er wel in. Niet iedereen merkt t, ik wel.
Leg me er bij neer.
Tis niet anders.
Volgende auto (hoop over 10 jaar) krijgt proefrit van een jaar.
 

Joh@n

Forumguru
Ik heb zelf 98000 km in een O3 1.6 TDi DSG met 18" gereden en eigenlijk ook altijd wel wat last gehad van trillingen. Enkel de banden (PremiumContact 6) die er af fabriek onder lagen waren fijn. Na de eerste winterwissel begon de ellende en eigenlijk is het daarna nooit meer goed gekomen. Sowieso niet omdat mijn zomerbanden zijn kwijtgeraakt na de eerste wissel, maar ook omdat de winterset hoogteslag had, scheef was afgesleten en gewoon een flutmerk (Fulda) was. Het getril was met de nieuwe zomerset (Pilot Sport 4) ook minimaal, maar toen er daarvan 2 op waren besloot met en Turanza's onder te leggen en was het weer feest. Als je dus doelt op onrust in de auto door getril, ja dat is herkenbaar, maar lag bij mij zeker in de combinatie banden + grote en zware velgen.

Wanneer je het hebt over zoekerig weggedrag kan ik alleen maar zeggen dat het aanpassen van de stuurbekrachtiging een van de grootste/beste wijzigingen is geweest aan de auto. Dat reed echt stukken fijner, vooral op de snelweg veel makkelijker en rustiger rechtuit. De Superb leenauto die ik wel eens heb gereden had dat niet, die bleef ook maar zoeken....
 

Huubkuh

Nieuw lid
update:
De garage heeft er dus nog een nieuwe set wielen en banden ondergezet. Het is mogelijk een tikkeltje beter maar de onrust in het onderstel, voortdurende trillingen op de snelweg, blijft.
Dit onrustige is dus het gedrag is van het onderstel van de Octavia. Ik heb er nu voldoende km's mee gereden en kan er niet aan wennen, ik ben er nu echt klaar mee. Dit is niet mijn auto, hij gaat terug of anders in de verkoop.
 

brepus13

Forumguru
Je omschrijft eigenlijk 2 klachten maar noemt ze als 1 probleem.

Je hebt een trilling en je hebt zoekerig/onrustig weggedrag.

een trilling is misschien irritant maar zorgt in beginsel niet voor raar weggedrag, zeker niet als die delen al bekeken zijn door een garage.

zoals al eerder gezegd kent het mqb platform soms wat zoekerig gedrag wat ook uit de voortrein kan komen.

ook trillingen komen voor bij dit platform. Bij sommigen is er geen andere oplossing te vinden dan verkopen.

succes in ieder met de zoektocht naar wat nieuws.
 

Huubkuh

Nieuw lid
Een zoekerig weggedrag heb ik nooit genoemd, dat was een opmerking van iemand anders.
Het weggedrag is prima, alleen dus die irritante trillingen.
 

bert2

Lid
Ik heb zelf 98000 km in een O3 1.6 TDi DSG met 18" gereden en eigenlijk ook altijd wel wat last gehad van trillingen. Enkel de banden (PremiumContact 6) die er af fabriek onder lagen waren fijn. Na de eerste winterwissel begon de ellende en eigenlijk is het daarna nooit meer goed gekomen...........

Ik heb onlangs proefgereden in een Karoq Sportline op Bridgestone Turanza 18 inch. Vond de auto trillen waarop de garage de druk terugbracht op normaal. Die stond nog op showroomspanning 4 bar ivm het voorkomen van zgn vierkante banden. Het trillen was toen minder maar niet helemaal weg. Men dacht ook aan producteigenschap van het Sportline model/uitvoering. In ieder geval heb ik afgehaakt.
Ik heb tot voor 5 jaar 3 Octavia's gehad, allemaal op Continental af fabriek (en daar ook steeds specifiek om gevraagd) en eigenlijk nooit last gehad. Achteraf nog blij om.
 

Huubkuh

Nieuw lid
update:
Helaas rij ik de Octavia nog steeds. Mijn oude Fabia terug is geen optie, discussie met de dealer betreffende het trillen. Een andere auto voor ongeveer dezelfde prijs kan wel. Dus even een vraag betreffende de rijervaringen in de nieuwste Fabia Combi. Is dit te vergelijken met de Fabia hatchbak uit 2016?
Ik zit er namelijk over te denken om dan maar naar een jonge Fabia Combi te gaan. Zal dan wel helaas wat comfort en rust in de auto moeten inleveren verwacht ik maar als het onderstel 'rustiger' is dan van de Octavia heb ik dat er wel voor over.
Ik ga een keer proefrijden maar ik hoor ook graag alvast wat ervaringen van anderen.
 

Desperado

Forumguru
Net als bij de Octavia is dit bij de Fabia ook persoonlijk. Daar waar ik het allemaal prima vind kun jij het wel niks vinden.
Ik denk dat je het toch echt zelf moet ondervinden.
 

EdK

Forumguru
Rij zelf een Fab 3 combi en met volle tevredenheid en zonder trillingen, of ik moet rijden op bepaald stuk weg hier in buurt dat rimpels in asfalt heeft.

Maar zoals gezegd, ik ben jou niet ! Dus wat ik niet ervaar kun jij wel ervaren....:koffie:
 
Bovenaan Onderaan