Hoog verbruik?!

Gemiddeld 5,9L/100km met mijn S2 2.0 CR DSG Combi , duw wel geregeld op zijn staart. (heerlijk hoe dat ding wegscheurd)
Lange ritten op de autosnelweg tussen de 5,1-5,3L/100km.
Stadsverkeer 6,1-6,8L
Met caravan 9,8-11,8L/100km
 

AdB

Senior Member
Vanmorgen toch weer even gecheckt hoe zuinig het kan tijdens rustig en filevrij woon-werkverkeer. Totale afstand 68 km waarvan zo'n 60 km snelweg en de rest binnen/buiten de bebouwde kom. Totale reistijd: 50 minuten. Gemiddelde snelheid: 79 km/u. Op snelweg vaak op cruisecontrole gereden: 110 km/u. Verbruik: 4.1 liter / 100 km. Mijn gemiddelde verbruik op de langere afstand ligt op 5.1 liter / 100 km. Ik zeg: dat zijn toch keurige cijfers die op mijn (sjoemel?)-boordcomputer verschijnen!!
 

laagvlieger

Forumguru
In de praktijk kun je met een 2.0 idd zuiniger rijden als een 1.6.
Dat kan ja. Maar onder normale omstandigheden (met het verkeer mee) zal de kleinere motor volgens mij zuiniger zijn. Rustig met het verkeer mee kabbelen is ook voor een 1.6 TDI geen zware inspanning.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Gister 500km gereden, gemiddeld 1:19( snelweg)
Bij een snelheid van 120/125

Zonder cc
Valt mij niet tegen.
Tank wel regelmatig V-power...
 

duiveltje

Forumguru
ik heb mijn s2 1.6 tdi gechipt naar 155 paardjes... gebruik deze regelmatig en heb best een zware rechtervoet.
ik moet heel goed mijn best doen om rond de 1:18 uit te komen...

in de winter doet hij namelijk met mijn rijstijl 1:17,5 a 1:18 en in de zomer is het netjes 1:19,5 a 1:20 en als ik dan rustig rij dan is het zomaar eens 1:22

is je diesel toevallig al teruggeweest om de software aan te passen??? mijne nog niet namelijk wellicht dat het daar iets mee te maken heeft?
 

Eltjo

Forumguru
2.0TDI CR handgeschakeld; de laatste 3 x tanken tegen de 1:20 aan. Idd niet vaak harder dan 105 echte, 110 km/u op de meter. Altijd met cruisecontrol en vlot opschakelen wat met een 1.6TDI niet zo makkelijk kan omdat die dan wel erg dood valt. In z'n 5, bij warm weer in z'n 6 bij 61-62 echte, 65 km/u op de teller met CC met de vaak gemaakte korte 7 km stukjes naar m'n werk. Bij warmer weer kom ik dan met bijna 1:20 thuis aan. Altijd met de goedkoopste pomp diesel er in.
Af en toe even lekker doortrekken in de toeren en eens per jaar lange vakantieritten tot 1000 km op een dag.
Als het niet veel uitmaakt kies ik voor de kortere route met lagere snelheid i.p.v. hogere snelheid maar net ietsje sneller.

Vertrouw niet op het gemiddelde verbruik van de BC, bij mij heb ik er een factor van 1,14 in moeten zetten om het te laten kloppen met de werkelijkheid. De BC gaf het dus véél te rooskleurig weer.
 

laagvlieger

Forumguru
Ondertussen op spritmonitor:

866 Superb's met 2.0 TDI: 6,7l/100km gemiddeld (1 op 14,9)
113 Superb's met 1.6 TDI: 5,3l/100km gemiddeld (1 op 18,8)

Wat kunnen we hieruit afleiden:
- 2.0 TDI rijders letten waarschijnlijk minder op hun verbruik.
- 1.6 TDI is in Duitsland minder populair.
- 1.6 TDI rijders doen gemiddeld bijna 4 km meer op een litertje brandstof.
- Het verbruik van de topicstarter met zijn hagelnieuwe Superb valt dus nog reuze mee.
 

Testedoene

Forumguru
Ondertussen op spritmonitor:

866 Superb's met 2.0 TDI: 6,7l/100km gemiddeld (1 op 14,9)
113 Superb's met 1.6 TDI: 5,3l/100km gemiddeld (1 op 18,8)

Wat kunnen we hieruit afleiden:
- 2.0 TDI rijders letten waarschijnlijk minder op hun verbruik.
- 1.6 TDI is in Duitsland minder populair.
- 1.6 TDI rijders doen gemiddeld bijna 4 km meer op een litertje brandstof.
- Het verbruik van de topicstarter met zijn hagelnieuwe Superb valt dus nog reuze mee.
Hij rijdt met een 1.6 TDI en zit qua verbruik toch hoger dan het gemiddelde van de 113 rijders van de 1.6 TDI... Reuze meevallen is relatief.
Uiteraard zouden we de spreidingsbreedte van deze statistiek moeten bekijken.
Betrokkene zit echter in de hogere regionen denk ik.
 

JeSko

Forumguru
Vanmorgen heen en terug, een gemiddeld verbruik met mijn 1.6tdi van 5 liter op de kop. Route bestond uit 10 km autosnelweg en 20 km binnenwegen, variërend van 30km/h tot 70km/h. Mijn Superb staat dan ook nog eens op 19 inch wielen. Op het moment dat ik op de autosnelweg reed gaf de BC zelfs 3 liter verbruik aan, cc ingesteld op 120, gps snelheid 117.

En ik trek af en toe wel eens feller op om vlot mee te komen en dergelijke, ik probeer wel zo weinig mogelijk te remmen, al word dat rijgedrag door bumperklevers doorgaans niet gesmaakt. Ik moet echt geen moeite doen om de zware Superb met kleine motorinhoud zuinig te laten rijden.
 

Kimball

Nieuw lid
Vorig najaar zijn alle vier de verstuivers vervangen i.v.m. problemen....sindsdien rijdt hij echt veel zuiniger (18" met zomerbanden). Van gemiddeld 1 op 17,6 naar rond de 1 op 20....en met wind mee wordt het nog beter. Die 1 op 22 van @Chrisjemol ... pfoe daar kan ik alleen maar jaloers op zijn.
 

Chrisjemol

Forumguru
Voor ik de 18” velgen met 225 breed erop deed had ik 16” met 205 breed en toen ging het gebruik regelmatig richting 1:25-1:30
Is minder geworden met deze velgen maar dat neem ik dan voor lief
Wel voornamelijk snelwegkilometers aan 100km/h
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan