Hoog verbruik?!

RamonS

Nieuw lid
Hallo,
Ik rij nu een paar maand in m'n Skoda Superb 1.6 TDI.
Ik heb een normale rijstijl, ik probeer zelfs zoveel mogelijk het schakel advies op mijn dashboard te volgen.

Toch heb ik een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100km. Dit vind ik vrij veel.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat kan ik er aan doen?

Heb btw zomerbanden met stikstof.
En APK booster door m'n diesel geprobeerd. Maar het verbruik blijft.
 

Testedoene

Forumguru
Hallo,
ik had een Passat 3C 1.6 TDI en kwam een liter hoger uit dan u.
Het is vrij veel maar troost u met de gedachte dat het nog erger kon :cry:
Hoeveel km's heeft uw wagen reeds gelopen? Het verbruik vooraleer u de 8000 km's hebt afgelegd mag u als inrijden beschouwen. Nadien komt het echte verbruik naar boven.
 

andrehj

Forumguru
"Normale rijstijl" is natuurlijk een vaag begrip. Als je met een 1.6 TDi 1:20 wil rijden (wat prima mogelijk is), dan zul je wel aan wat voorwaarden moeten voldoen:
  • Korte stukjes (<15km) en stadsritten op de fiets doen
  • Geen 225/45R17 banden (of nog groter) gebruiken maar gewoon 205/55R16
  • Op de snelweg niet harder dan 115 rijden. Rustig met de stroom meezwemmen.
  • Niet remmen. 90% van de remacties komt door onvoldoende vooruitkijken.
Met deze rijstijl haal ik onderstaande verbruik met mijn 1.8 TSI, en daar zitten dan ook stukken met vouwwagen met fietsen erop bij, wat het gemiddelde aardig omhoog haalt. Zonder die stukken met aanhanger (en de korte stukjes die ik zo nu en dan toch maak), zou ik rond de 6.5 l / 100 km uitkomen.
 

Testedoene

Forumguru
Klopt helemaal!
In België kan je een cursus eco-rijden volgen bij aankoop van een Skoda.
Het verbaast me dat hier maar zo weinig mensen aan deelnemen.
Ik ben van nature al een redelijk zuinige rijder maar was verbaasd van de verbetering tijdens de 2de testrit.

Vooral het uitlopen, snel optrekken en gebruik van de cruise controle zorgt voor een fors lager verbruik.
Op dit punt heb ik dan wat kritiek tov Skoda: waarom wordt er geen snelheidslimiteerder (?) ingebouwd naast de cruise controle? Dit is wat mij betreft veel handiger als het verkeer wat drukker wordt.
 

Level42

Forumguru
Dat laatste kun je instellen hoor, tenminste wel op mijn S3. Maar ik moet er niet aan denken ! :)

Ik zit nu gemiddeld op zo'n 1 op 17,5 met een 1.6 TDI met DSG, da's toch best OK ?
 

hemi24

Forumguru
Tja, alleen vermelding stikstof is natuurlijk niet voldoende...
Heb je wel de juiste spanning?
Hoe staat het met de uitlijning/sporing?

Veel factoren die van invloed kunnen zijn; mijn gemiddeld verbruik wordt vaak verstoord door de coördinatie van m'n rechtervoet en/of het feit dat er iets anders op m'n trekhaak zit dan het beschermdopje...
 

laagvlieger

Forumguru
Ik heb een normale rijstijl, ik probeer zelfs zoveel mogelijk het schakel advies op mijn dashboard te volgen.

Toch heb ik een gemiddeld verbruik van 5,9 l/100km. Dit vind ik vrij veel.

Hebben jullie hier ervaring mee? Wat kan ik er aan doen?

Minder op het schakeladvies van de BC letten maar meer je gevoel volgen. De auto leren kennen, naar de motor luisteren. En volgens mij moet die Superb eerst nog wat kilometers maken.

Het verbruik kan trouwens altijd beter. Ik zou met de Fabia ook 1 op 27 kunnen rijden op elke tank, maar dat is niet meer leuk (voor het overige verkeer). Dan maar wat meer verbruik, veiligheid en wat rijplezier erbovenop.
 

Noord26

Forumguru
Ik overweeg om mijn superb te laten chippen, (jd of vag). Hoe is het verbruik dan?? normale rijstijl.
Idem dito als voorheen. Ahankelijk van je rechtervoet. Rijdt je erg rustig wordt hij zuiniger. Maar als je het toegenomen koppel/vermogen aan spreekt verbruikt hij meer.
 

Skodasuperb2011

Actief lid
mijn verbruik over de laatste 148.000 km 193 tankbeurten : 5,38 L per 100/km
Ik ben geen langzame rijder , laat de auto wel steeds uitrijden , weinig remmen
en doe niet mee aan stoplichtsprintjes ;)
5.9 l per 100 km is vrij hoog......
 

AdB

Senior Member
Ik beweeg me zeker niet als een slak in het verkeer en pers met mijn OIII combi moeiteloos 20 km uit een liter diesel. En dan heb ik niet eens een 1.6 TDI maar een 2.0 TDI. Zijn wel vnl snelwegkilometers. Voor de korte stadsritjes pak ik de Polo van vrouwlief. Dat scheelt een hoop qua gemiddelde verbruik.
 

Kogamyata

Senior Member
@RamonS Je hebt het over 'n paar maanden. Als dit vanaf januari is tot en met april, weet dan dat je 'n aantal maanden, 3 dus, met Winterdiesel gereden hebt en dat betekent dat je auto met die W-diesel gegarandeerd 2 km p/l onzuiniger is dan met zomerdiesel. Voorzover mij bekend is april nog 'n overgangsmaand en geldt vanaf Mei eigenlijk pas de zomerdiesel en dat loopt weer t/m Oktober. Dus vermoedelijk is je berekening op winterdiesel gebaseerd.

Met anticiperen, zoals al eerder gemeld, en matige snelheid kun je veel zuiniger rijden. Neem de proef op de som, rij 'n maand met 120 kmh dan 110 kmh en daarna 100 kmh. Je zult zien dat dit erg veel uitmaakt. Succes!
 

Skodasuperb2011

Actief lid
Inderdaad een paar maanden is geen graadmeter.
Ik haal met mijn auto regelmatig 4.0l per 100km. De 5.38L per 100 km is over 148.000km in 4 jaar tijd
hierin zitten ook vele ritten over de Duitse autobahn met onzuinige km's.
 

Noord26

Forumguru
Ik beweeg me zeker niet als een slak in het verkeer en pers met mijn OIII combi moeiteloos 20 km uit een liter diesel. En dan heb ik niet eens een 1.6 TDI maar een 2.0 TDI. Zijn wel vnl snelwegkilometers. Voor de korte stadsritjes pak ik de Polo van vrouwlief. Dat scheelt een hoop qua gemiddelde verbruik.

In de praktijk kun je met een 2.0 idd zuiniger rijden als een 1.6.
 

KWc

Lid
5.9l/100 km is een prima verbruik voor zo'n zware auto. Op de snelweg haal ik nu 5.1L bij 130 op de klok. In de stad of met veel tegenwind gaat het gauw naar 5.8 . Schakeladvies werkt alleen maar tegen vind ik.
 
Bovenaan Onderaan