Hoog brandstofverbruik, na vervanging versnellingsbak(6bak) Octavia III 1.2TSI.

Duijzer

Donateur
Aan de hand van wat ik lees begin ik toch meer en meer te denken aan een andere overbrengingsverhouding in je bak. Je zou (bijvoorbeeld in Duitsland,of op een Nederlandse snelweg) eens kunnen proberen of je de opgegeven topsnelheid nog haalt. Is die veel lager, dan weet je dat ie niet de originele overbrengingsverhouding heeft. of de bakcode controleren, maar ik weet zo even niet waar je die vindt.
 

HenkO3

Nieuw lid
Hallo @Duijzer,
Heb net de transmisie code ui het onderhoudsboekje gevonden deze is MYF.
geen idee wat op de bak staat en/ waar ik die moet vinden.
Weet wel dat voor de reparatie de auto 194km/h plankgas haalde.
Nu geen idee, wel 160 gereden én nog voldoende gas over (net voorbij de helft in getrapt).
Dus ik denk dat ie die de 194km/h wel haalt.
 
Laatst bewerkt:

Fabia 123

Forumguru
Kan nieuwigheid nog een rol spelen bij een hoger verbruik? Ik heb bij nieuwe auto's die ik had de eerste 3-4000 km altijd een hoger verbruik gehad dan daarna.
 

HenkO3

Nieuw lid
@Fabia 123
Het feit is dat als je het gaspedaal maar net aanraakt, (en dan bedoel ik net uit de vrije speling, dus niet eens intrapt) het brandstofverbruik enorm is volgens de weergave op de indicator én display wagenstatus én dagteller gereden km bij tankbeurt.
 

Jewepe

Forumguru
Ik ga er van uit dat de dealer waar ik deze auto nieuw heb gekocht én in onderhoud heeft, weet wat voor onderdelen hij moet bestellen én moet monteren.

Er is een spreekwoord: "Assumption is the mother of all fuckups". En hiernaast is het kennisniveau van de gemiddelde dealer abominabel. Ook nog een vraag. De opmerking van de diesel versnellingsbak lijkt me een goeie. Heeft de dealer jouw versnellingsbak laten reviseren of is er een ruilbak onder gezet. In dat laatste geval kan ook hier de grote verwisseltruc hebben plaatsgevonden.
 

Jewepe

Forumguru
De dealer heeft er een gereviseerde ruilbak ondergezet

Dus kan het bij het revisiebedrijf verkeerd gegaan zijn (of bij de afdeling inkoop van de dealer). Als je echt substantieel meer verbruikt bij een gelijkblijvend gebruik en rijstijl, dan verdenk ik de bak. Andere/verkeerde overbrengverhoudingen met als gevolg meer toeren bij dezelfde snelheid in dezelfde versnelling heeft zeker een brandstofverhogend effect. Als ik jou was zou ik toch even een specialistisch bedrijf raadplegen. Ik weet niet waar je woont, maar mijn auto gaat alleen naar VAGtechniek in Nuenen en nooit naar een dealer.
 

Sjoerdb

Forumguru
Eén vergelijk bare auto vinden waar mee je de toeren en snelheid kan controleren, 2e versnelling, of op toeren of snelheid vast zetten via de cruise control. Dan vergelijken met een ander.



staat die informatie ook op autoweek ofzo
 

dj.verhulst

Forumguru
als je van 900 km per tank terug valt naar 700 en meer dan 10 tankbeurten gehad heb en de zelfde benzine tankt als eerst , kan je zonder meer vast stellen dat er wat verkeerd is.

ik heb ooit versnellingsbakken gereviseerd bij het autobedrijf waar ik werkte , en weet als de lagers een te hoge voorspanning hebben is dat wel een belangrijke factor , of ze hebben er te veel of te dikke olie in gedaan kan je dit effect ook hebben , het is erg lastig om aan te tonen dat de voorspanning te hoog is, of de toleranties verkeerd zijn.

als het puur rolweerstand is ,, zou je een test kunnen doen,, ga de snelweg op rij 100 km in 6 , als je een afrit neemt en zet hem dan in vrij laat hem uit rollen ,, aan de mate waarop de auto z'n snelheid verlies kan je wel opmaken of het goed zit, maar dan had je wel moeten weten wat de marge met je oude bak was. controleer wel je banden spanning en heb je de fabrieks banden maten ? en weet je wat je uitrol ongeveer was voor de ruilbak ?
 
Hallo, na iets meer dan 200.000km helaas problemen met de versnellingsbak.
Na overleg met de dealer een gereviseerdebak én een nieuwe koppeling laten monteren.
De octavia rijd weer als nieuw maar helaas is het brandsof verbruik fors toegenomen.
Voor de reparatie reed ik een 900km op een tank benzine en nu krap 700km.
Ter info tank altijd Vpower bij het zelfde tankstation en rij gem 800km p/w.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of gehad?
Volgens de dealer zijn er geen problemen, en is er een zelfde type versnellingsbak gemonteerd.

Beste @HenkO3

de code van de versnellingsbak die er onder hoort heb je al in je boekje gevonden.
mijn advies is om nu op de versnellingsbak zelf te kijken wat de code daar op is.
als deze 2 het zelfde zijn zou de overbrengings verhouding het zelfde moeten zijn.

als dit niet het geval is als er een andere code op staat kan hij een andere verhouding hebben en dit ziu je brandstof verbruik kunnen verklaren.

ik rijd zelf een octavia (III) 5E uit 2014 met een 1.2TSI en een collega van mij ook.
het zijn de zelfde bouwjaren en uitvoeringen maar met 2 verschillende bak codes.

als je voor mij een bak code kunt achterhalen kan ik als ik er aan toe kom even de specificaties bij zoeken

mvgr Colin
 

dj.verhulst

Forumguru
als er een andere bak onder is gekomen, met andere verhoudingen zouden de km teller afwijking ook sterk veranderd moeten zijn ,, O 3 hebben best redelijk nauwkeurige tellers 4 a 5 km bij 100 km
 
als er een andere bak onder is gekomen, met andere verhoudingen zouden de km teller afwijking ook sterk veranderd moeten zijn ,, O 3 hebben best redelijk nauwkeurige tellers 4 a 5 km bij 100 km

Sorry maar dit klopt niet.

de snelheid word gemeten met behulp van de ABS Sensoren.
als er een andere versnellings verhouding word gebruikt is alleen het toerental van de motor anders ten opzichten van de gereden snelheid.

teller afwijking komt voor uit andere maat wielen grotere of kleinere, of correcter eigenlijk uit de afrol afstand van de band.
en niet van andere versnellings verhoudingen of andere verstandingen in de versnellingsbak.

ook is het zou dat de Octavia gemiddeld 10% afwijking heeft in zijn snelheidsmeter ten opzichte van geijkte snelheid.
een meer acuratere snelheid kun je meten met een GPS systeem.
ook hier zit wel een beetje een afwijking in maar is vaak meer reëel als je teller van een auto.
 

tim_j

Senior Member
Ben nog steeds benieuwd naar de oorspronkelijke bakcode en de code die er nu in zit. Is dit het niet dan is er wat anders gaande, iets technisch.
 

dj.verhulst

Forumguru
oke met de ABS sensoren maakt het idd geen moer uit wat er in de bak gebeurt,, tot voorkort werd de snelheid op de bak gemeten eerst met een kabel waar de binnen kabel draaiden later met een rotor en pickup nemer ,, en nu ABS sensoren als je geen andere wielen monteert ( omtrek ) veranderd er niks
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan