Hoog brandstofverbruik, na vervanging versnellingsbak(6bak) Octavia III 1.2TSI.

HenkO3

Nieuw lid
Hallo, na iets meer dan 200.000km helaas problemen met de versnellingsbak.
Na overleg met de dealer een gereviseerdebak én een nieuwe koppeling laten monteren.
De octavia rijd weer als nieuw maar helaas is het brandsof verbruik fors toegenomen.
Voor de reparatie reed ik een 900km op een tank benzine en nu krap 700km.
Ter info tank altijd Vpower bij het zelfde tankstation en rij gem 800km p/w.
Heeft iemand hier ook ervaring mee of gehad?
Volgens de dealer zijn er geen problemen, en is er een zelfde type versnellingsbak gemonteerd.
 

Duijzer

Donateur
Even afgezien van lekkage, en er vanuit gaande dat je dezelfde rijstijl houdt, lijkt het er dan op dat hij toch een andere overbrenging heeft, of er ergens wat tegenwerkt. Je zou dat kunnen weten door te kijken of hij nu langzamer of juist sneller optrekt, en of hij hetzelfde toerental draaid bij bijvoorbeeld 120 km/uur, maar heb je die data nog van voor de conversie.....?
 

HenkO3

Nieuw lid
Wat mij opvalt is dat hij veel feller optrekt.
Als ik het gas pedaal maar heel licht aanraakt, geeft de verbruik indicator bij de eerste 40.2- bij 2, 35.7 bij 3, 22.5 bij 4 15.5 bij 5 15.5 en in 6 5.5 bij 2100 rpm 100km/h.
Het opschakelen is bij 2000rpm.
Voor heen moest ik het gas pedaal redelijk intrappen, en kwam alleen in zijn 1 de 40.2.
Bij 2 17.5 bij 3 tussen de 11 en 12, 4 tussen 8 en 9 bij 5 6 en 7 en in 6 4.8.
Normaal zag je bij het opschakelen wanneer je economisch kon schakelen, als je dan meer gas gaf ging deze melding weg en kwam bij 2750rpm terug.
Nu is deze eco melding verdwenen.
Het lijkt nu of de turbo continu ingeschakeld is.
Voor heen voelde je deze van af de 2 bij 1600rpm inschakelen.
 

Cordoba

Forumguru
Het lijkt erop alsof ook de software is aangepast, bijvoorbeeld de gaspedaalresponse, maar mogelijk een complete update. Ik weet niet of je ook verschil merkt in toerentallen bij vaste snelheid in bepaalde versnelling? Weet je of de afstanden (volgens de auto) ook veranderd zijn? Ik krijg het idee dat de auto mogelijk een zwaardere overbrengingsverhouding heeft gekregen, dat zeg maar wat eerst op de teller een afstand van 100 km was, nu een afstand van bijvoorbeeld 95 km is.

Als ik je post goed lees, gaat dit om een DSG7?
 

PizzaPieter

Forumguru
Ik ben maar een dom, niet-technisch onderlegd forumlid, maar las toevallig van de week in een oudere post elders over een onverklaarbaar verhoogd brandstofverbruik na het vervangen van een distributieriem en een niet juist ingestelde nokkenastiming...? Is dat toevallig óók gedaan?
 

Canon-Eye

Forumguru
Wat mij opvalt is dat hij veel feller optrekt.
Bovenstaande lijkt mij in strijd met het volgende.
Ik krijg het idee dat de auto mogelijk een zwaardere overbrengingsverhouding heeft gekregen, dat zeg maar wat eerst op de teller een afstand van 100 km was, nu een afstand van bijvoorbeeld 95 km is.

Als ik gewoon aan het gevoel in mijn kuiten denk als ik op de fiets een zwaardere versnelling kies, dan zou ik uit het eerste citaat juist de conclusie trekken dat er toch een bak in is gekomen met lichtere overbrengingsverhoudingen?
 

HenkO3

Nieuw lid
Alleen de bak én koppeling is vervangen.
Het gaat om een handgeschakelde 6bak.
Volgens de dealer is er geen software vervangen en/of update geweest.
Wat mischien relevant is om te melden dat de motor al kracht leverd bij 1000rpm, voor heen was dit rond de 14 á 1500rpm.
Een voorbeeld wat ik uit heb geprobeerd.
In zijn 3 gas los, toerental gaat terug naar +/- 850rpm zonder stoten en blijft keurig met 3pers in de auto 25km/h rijden.
Daarna opgeschakeld naar 4.
Zonder gas bij tegeven én gas los! Trekt hij de auto naar 30km/h én 1000rpm zonder te stoten ed.
Heel vreemd, dit was voor de reparatie niet mogelijk.
 

Cordoba

Forumguru
Ik dacht even iets te lezen van gedrag in 7e versnelling, vandaar dat ik aan DSG dacht.

@Canon-Eye Dat klopt maar als de km's die de auto aangeeft 'korter zijn geworden' (lichtere overbrenging) zou je meer km's per tank verwachten. De info is in elk geval verwarrend, maar over 10 tankbeurten gewoon 20% extra brandstofverbruik is te veel om op omstandigheden of toevalligheid te gooien.

Ik bedenk ineens, dat de koppeling is vervangen, mogelijk dat de oude koppeling al behoorlijk wat doorslipte, dat kan alles verklaren:
- door slip veel minder acceleratie, maar schijnbaar wel meer km's op een tank
- de fellere acceleratie kan komen doordat de koppelingsslip is verdwenen, die beperkte eerst waarschijnlijk de acceleratie.
Als dit juist is, heb je dus lange tijd met een slippende koppeling gereden.
 

PizzaPieter

Forumguru
@Cordoba
Als de koppeling slipt, dan maakt de kant waar de kracht vandaan komt (motor) méér omwentelingen dan de kant waar de wielen draaien.

Aan welke kant wordt gemeten hoeveel kilometers een auto rijdt? Ik neem aan een sensor bij de wielen en niet aan de motorzijde van de koppeling.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Cordoba Of er een (andere) afwijking dan voorheen in de kilometerteller (en dan ook de snelheidsmeter, toch?) optreedt, is natuurlijk erg afhankelijk van de plaats in de aandrijflijn waar het signaal wordt gegenereerd.
We hebben TS ook nog niet gehoord over een mogelijk veranderde snelheidsmeterafwijking, of het verschijnsel dat bepaalde vaak gereden ritten opeens meer of minder kilometers blijken te zijn. Dus eigenlijk veel te weinig concrete gegevens, dus we kunnen in feite alleen maar een beetje speculeren...
 

VAG-man

Forumguru
Klopt motor maakt dan meer toeren.
Toerental wordt gemeten aan kant van motor.
Een lange tijd met slippende koppelingsplaat moet je toch merken. Voor je het weet vlieg je richting de snelheidsbegrenzer.

Dat de kilometerteller afwijkt zou wel kunnen.
Rijdt eens lange afstand met navigatie aan. Vergelijk de afstand aangegeven door navi en van je kilometerteller.
 

PizzaPieter

Forumguru
Toerental wordt gemeten aan kant motor, snap ik, maar snelheid van de wielen niet toch? Alsook de afgelegde afstand niet?
 

HenkO3

Nieuw lid
Dank voor het medenken.
De koppeling is preventief vernieuwd, daar was niets mis mee.
Ik had geen zin om evt. na 50 of 100.000km weer de bak te laten ontkoppelen.
Heb onlangs div keren ritten van meer dan 200km gereden op navi route.
Dag teller klopt met route afstand op een paar 100m naukeurig.
Dit waren bekende routes die ik wel eerder gereden heb voor de reparatie.
Alleen nu met een brandstof verbruik van 6.7l/100km voor heen nooit meer dan 5.5l/100km.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Heb je het verbruik ook vergeleken met dezelfde periode vorig jaar (dus de winterperiode)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

HenkO3

Nieuw lid
Zelfs in de wintermaanden meer dan 800km per tank ook met vorst.
Rij regelmatig vaste routes op 80km wegen.
Voorheen verb tussen de 4.3 en 4.7l/100km afhankelijk van de weersomstandigheden.
Nu haal ik amper de 5.7l
 

HenkO3

Nieuw lid
@Arjann,
Code op factuur bij verbruikte materialen is: UJ24304 versnellings bak.
Heb net in het serviceboekje gekeken, daar in staat de transmissie code MYF.
Kan deze code nergens aan koppelen.
Iemand een idee?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

HenkO3

Nieuw lid
Geen idee Peter-036.
Ik ga er van uit dat de dealer waar ik deze auto nieuw heb gekocht én in onderhoud heeft, weet wat voor onderdelen hij moet bestellen én moet monteren.
 
Bovenaan Onderaan