Hoge verbruik bij Skoda Fabia 3rde generatie?

Canon-Eye

Forumguru
Bij een MPI komt dat pas ergens rond de 3500 toeren,
Snap ik niet helemaal. Ik heb van 2002 tot eind 2007 een Fabia1c met 1.4mpi gereden. Dat was een bewuste keuze na vergelijkende proefritten met o.a. de 1.4 16V versie. Die laatste is me bijgebleven als een nerveus apparaat dat flink in de toeren gehouden moest worden, terwijl de 1.4mpi juist veel soepeler reed en bij lagere toeren al aangenaam en vlot met het verkeer mee kon.
 

Tees

Donateur
Ok, ik had een 1.4 16v. Overigens heb ik die nooit als nerveus ervaren, maar ik heb dan ook geen 1.4 MPI (wat een beetje verwarrende naam is, want de 16v heeft óók multipoint injection). Maakt voor de vergelijking niet echt uit, een TSI heeft véél eerder z'n max koppel dan een atmosferische motor.
 

Canon-Eye

Forumguru
Welnu, die 8-klepper zonder turbo hoefde ik in al zijn 160k km echt niet tot 3500 rpm op te jagen om lekker vlot mee te kunnen. Ik denk dat ik in de ruim 5 jaar die ik 'm reed zelfs bijna nooit boven de 2600 ben gekomen...
TSI zal natuurlijk vlotter zijn, maar je hoort mij niet klagen over die Fabia van 2002.
 

Cordoba

Forumguru
Dat ligt ook aan je referentie, ik heb destijds lang moeten wennen aan de 1.4 16V omdat je onder de 2000-2500 gewoon veel minder acceleratie ter beschikking had dan ik gewend was, en bovendien verbruikte die 1.4 16 V meer. (referentie was toen voor mij een Cordoba met 1.6 blok met 8 kleppen, heel stil, een kleine 10% zuiniger en over een groot toerenbereik veel koppel beschikbaar).
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
1.0 MPI met 75 pk vond ik in de VW Up bij invoegen op de snelweg al onderbemeten, dus ik zou deze motor niet gelijk adviseren voor een Fabia..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Gisteren heb ik een proefrit gemaakt met de rode Skoda Fabia uit 2016 en het beviel mij wel.
Het trekt veel sneller dan mijn huidige Skoda Fabia uit 2006 en het comfort van climate controle, arm-steun, stoelverwarming, cruise controle (mijn huidige Skoda heeft dit ook) den ik eraan om het aan te schaffen. Ook gekeken naar de onderhoudsgeschiedenis en er niet veel gebeurd, behalve wat remblokken en ruitenwissers en voor de rest geen grote dingen vervangen. Huidige km-stand is rond 87k.
Ik vraag mij alleen af of ik bij 90k niet de distributieriem moet vervangen of is het niet nodig bij deze Fabie? Want dat is een grote kostenpost.
En waarom kost een trekhaak zoveel? Telkens wanneer bij een autogarage vraag naar wat kost een trekhaak en dat is meestal rond 600,- euro. Is dat ook jullie ervaring?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
De moderne riemen gaan veel langer mee dan 15 jaar terug: meestal is er geen vervangingsinterval meer, alleen het advies de rem vanaf 220k visueel te inspecteren en bij slijtage te vervangen. Er zijn ook mensen die 180k of 220k aanhouden om te vervangen, maar met 90k ben je iig nog lang niet aan de beurt.

En is dit de Faab uit de openingspost? De advertentie zelf is verlopen, dus kan er niet meer naar kijken. Heb je naar de banden gekeken? Bij 90k is er een goede kans dat die al een aardig stukje onderweg zijn.

En een trekhaak voor €600 vind ik geen raar bedrag, tis tegenwoordig niet alleen de haak zelf, maar ook de electronicamodule en inleren. Materiaalkosten zullen snel €250-300, en dan nog eenzelfde bedrag voor installatie. Goedkoper kan vast ook, maar als t €300 wordt, dan zou ik ernstig twijfels hebben over de kwaliteit van materialen en werk.
 
Dankjewel voor jouw reactie. Het gaat idd om die Skoda Fabia uit de advertentie. Misschien is de advertentie verlopen denk ik dan....
Jij hebt idd gelijk vwb een trekhaak, want er werd mij gevraagd naar of ik een 7 polige of een 13 wil hebben en ik heb geen idee. Later wil ik een trekhaak gebruiken om een pak-en-bak aan te sluiten (vooral handig wanneer te gaan verhuizen) of een fietsendrager erop te zetten.
Welke merken van een trekhaak zijn bekend en/of van goede kwaliteit? Ik zit eraan te denken welke trekhaak wil men erop zetten indien ik die auto wil aanschaffen. Is dat een goed merk of meer een Chinees merk?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
Bosal/Oris en Brink zijn de bekendste A-merk voor trekhaken. Ik zou sowieso voor 13-polig gaan, 7-polig is al 15 jaar geleden vervangen door 13-polig als standaard. Bij trekhaakcentrum.nl kom je op €650 uit, dus die €600 is geen raar bedrag. Ver daarboven is onnodig duur (zoals een dealer, die vast €1000 vraagt).

En je hoeft een voorgaand bericht niet te quoten, is voor iedereen duidelijk dat je daarop reageert (en dat scheelt de moderator weer werk ;))
 

bobracing

Forumguru
Vind je 600 te duur dan moet je het toch zelf gaan doen. Uit ervaring kan ik zeggen dat je +- 200/300 euro kwijt bent voor de trekhaak incl kabelboom. Leuk 300 bespaard dus. Echter dan moet je zelf wel kunnen sleutelen, dus bumper eraf, bekleding eruit, handleiding ff lezen en monteren, met wat pech moet je de bumper nog verkloten met een zaag, succes . Dan kabeltje netjes aansluiten en vaak nog even coderen. Je bent als niet garage vaak toch al een dagje aan het werk daar je vaak of een boortje mist, of iets tegenzit noem het maar op.
Dus ben je handig doe het lekker zelf, en wat betreft merk ze zijn vaak allemaal wel goed, kijk gewoon na hoe ze gemonteerd moeten worden en dan met name bij de bumper.
 
Vorige week heb ik die rode Skoda Fabia 1.0 MPI uit 2016 gekocht. Het rijdt lekker. Alleen is er een dingetje, nl dat het motorlampje brandt en volgens die garage heeft te maken met de vijfde remblok boven achterruit. Die heeft hij per vandaag opgestuurd en hopelijk kan ik die morgen of overmorgen ontvangen om die vervolgens te laten vervangen op zijn kosten, heeft hij mij beloofd.
Ik zit eraan te denken om toch uit te lezen wat het motorlampje betekent wanneer de vijfde remblok boven achterruit wordt vervangen.
 

Cordoba

Forumguru
Met een remblok boven de achterruit zou ik de koop zo snel mogelijk ongedaan maken. Je bedoelt niet toevallig het 3e remlicht? Fabia III heeft lichtcontrole, dus zou geen motorlampje of iets dergelijks moeten gaan branden bij niet werkende verlichting.

Wat de trekhaak betreft: het metaalstuk is bij ieder normaal merk wel goed, belangrijk is dat de trekhaakmodule (het stuk electronica) goed is, en die bij voorkeur origineel Skoda, dat kan veel problemen voorkomen.
 

Tees

Donateur
Wauw, een remblok boven je achterruit ;)
Even aangenomen dat het over het 3e remlicht gaat, dan kan dat niets te maken hebben met een motormanagementlampje. Het heet niet voor niets zo, het heeft iets te maken met een parameter die de motorloop beïnvloedt. Dat kan nog steeds van alles zijn, maar geen verlichting.
 

bobracing

Forumguru
Maar bij de fabia brandt er wel een leuke driehoek geel als het lampje defect is. voor vele is dat direct paniek en grote storing ;) Ik vermoed ook dat het gewoon om het controle lampje van de verlichting gaat :)
 
Bovenaan Onderaan