Hoge verbruik bij Skoda Fabia 3rde generatie?

Goedemorgen allemaal,

Momenteel heb ik een Skoda Fabia uit 2006, 1.4.
Behalve het hoge verbruik ben ik voor de rest erg tevreden over.
Het heeft een 40L tank en met een volle tank mag ik blij zijn als ik 2x per week naar kantoor kan gaan in Utrecht en in het weekend naar Amersfoort vanuit Eemnes.
En gezien mijn auto al meer dan 2ton op de teller heeft, ben ik nu aan het rondkijken voor een andere Skoda Fabia uit 2015 of een Ford Fiesta uit 2015 en uiteindelijk heb ik mijn oog laten vallen op een Skoda Fabia 2015 met de nieuwe look.
Link: https://www.marktplaats.nl/v/auto-s...a-1-0-joy-nieuw-model-stoelverwarming-clima-c
Volgens de website autozine.nl wordt er sterk aanbevolen om een motor 1.0 TSI 81 kW DSG te nemen ipv 1.0 TSI 70 kW wegens het hoge verbruik
Link: https://www.autozine.nl/skoda/fabia/10-tsi-business-edition-dsg/autotest


Ik twijfel nu erg om voor een Skoda Fabia te gaan, want mijn huidige Skoda gebruikt ook veel.
En ik heb jullie hulp/advies nodig bij onderstaande vragen:
1. Gezien de website autozine.nl het heeft over relatief hoog verbruik, vraag ik mij af hoe ik dit het beste kan interpreteren.
Afhankelijk van de weersomstandigheden, rij ik straks 1L op 10km of 1L op 15km of minimaal 1L op 20km, want bovenstaande auto heeft een 1.0 motor.
2. Welke motor zouden jullie mij willen adviseren: 1.0 TSI 81 kW DSG of een 1.0 TSI 70 kW en waarom eigenlijk?
3. En als laatste; waar moet ik allemaal opletten bij de aanschaf van een tweedehands Skoda Fabia uit 2016 t/m 2017?

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Alvast bedankt en ik hoor het graag.

Mvg
 

Tees

Donateur
De 1 op 15.6 (6.4L / 100km) die autozine heeft gehaald is echt belachelijk onzuinig. Ik rij met m'n 1.2 TSI in een Octavia hetzelfde verbruik en die is flink zwaarder en geregeld met spullen erbovenop en achter. Zonder spullen erop rij ik 1:16-17.
En de 1.0 TSI is echt wel zuiniger: volgens Spritmonitor gemiddeld 1:17, met zuinige rijders die boven de 1:20 uitkomen.

Het verschil tussen de drie 1.0 motoren (55-70-81 kW) is beperkt qua verbruik, maar het extra vermogen is natuurlijk wel fijn, al vraag ik me af of je in een HB echt die 81 kW nodig hebt, denk dat die 70 ook prima z'n werk doet. Degene waar je naar linkt is de 55 kW (75 pk) versie, dat houdt niet over qua vermogen. Maar het is absoluut beter dan je huidige 1.4, vanwege de turbo, dat rijdt véél fijner (en zuiniger).
Ze zijn trouwens alle drie in zowel handgeschakeld als DSG te krijgen.De DSG kost wel extra qua onderhoud en mogelijke reparatiekosten (koppelingsplaten zijn een bekend slijtageprobleem), en vermoedelijk ook iets duurder in de aanschaf. Ik zou me dus afvragen of je perse een automaat wilt, of handgeschakeld ook prima vind. Tis een luxe, voor sommigen onmisbaar, voor anderen overbodig.

Verder zijn in de generatie van de F3 weinig duidelijk gekende problemen. Dus gewoon letten op de gebruikelijke zaken tijdens een proefrit.
 

EdK

Forumguru
Volgens de RDW gegevens is deze van 8-9-2016 en niet zoals je aangeeft van 2015.
Maar goed rij zelf deze fabia in combi uitvoering en met ook de 3 cilinder 1000cc dus
Zuinig ? tjsa geheel afhankelijk van je rijstijl en of je veel snelweg kilomters draait of juist meer in stedelijke omgeving.
Maar hou mijn verbruik al die jaren al bij in spritmonitor.de en kom hiermee tot heden op een verbruik van 1 op 18,3
En dit is rijdend op euro 95 en met een fabrieks update van VAG Techniek in Neunen
Hierdoor zou het kunnen zijn dat hij wat minder zuinig is.
En ja via boordcomputer haal ik zomers een verbruik van 1 op 22 en in de winterperiode en met wat file dan zit ik in slechtste geval aan de 1 op 16.
Dit is dus met de combi uitvoering die ook nog iets zwaarder is dan jouw uitvoering, maar een gemiddeld verbruik van 1 op 18 bij normaal gebruik van de wagen moet zeker haalbaar zijn
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

jesse_s93

Donateur
Degene waar je naar linkt is de 55 kW (75 pk) versie, dat houdt niet over qua vermogen. Maar het is absoluut beter dan je huidige 1.4, vanwege de turbo, dat rijdt véél fijner (en zuiniger).
Ik meen dat dit de 1.0 MPI betreft, dus zonder de turbo. In 2015/2016 had je naast de 1.0 MPI (75pk) nog de 1.2 TSI (90pk en 115pk). Vanaf 2017 is die 1.2 TSI vervangen door de 1.0 TSI (90pk en 110/115pk).

De 1.0 MPI uit de advertentie houdt niet over qua kracht zoals ook al door @Tees wordt aangegeven. Ik zou in ieder geval voor een 1.2 TSI gaan (als je een bouwjaar 2015/2016 Fabia wilt hebben). Naar mijn idee hoeven die minder energie te steken in het voortbewegen van de auto wat tot een lager verbruik zal leiden.
 

Tees

Donateur
Goed punt @jesse_s93! Ik wist niet dat de 1.0 MPI ook in de F3 geleverd was, kende m alleen van de Citigo. In dat geval zou ik die afraden, dat is wel echt een beperkt beestje voor dit formaat auto. De 1.0 of 1.2 TSI geeft je veel meer rijplezier en -comfort. En dan zou ik zelf voor de 1.0 gaan, omdat die moderner en zuiniger is. Beide vermogens daarvan is denk ik prima voor een F3 HB.
 

Huibert

Forumguru
De driecilinder schijnt wat levendiger te zijn dan de viercilinder maar bij mij in de combi zit ik ongeveer op de 1 op 20. Dit is dus over ongeveer 140000 km gerekend.
 

Rallye

Forumguru
Momenteel heb ik een Skoda Fabia uit 2006, 1.4.
Behalve het hoge verbruik ben ik voor de rest erg tevreden over.
Het heeft een 40L tank en met een volle tank mag ik blij zijn als ik 2x per week naar kantoor kan gaan in Utrecht en in het weekend naar Amersfoort vanuit Eemnes.
Volgens https://www.ultimatespecs.com/nl/au...caties/Skoda/1752/Skoda-Fabia-I-14-8v-68.html is je tankinhoud 45Ltr.

Eemnes-Utrecht is volgens Google Maps 24,3km. Eemnes-Amersfoort is 24,9. Je rijdt dus pak 'm beet 6x 25= 150km. Nu kun jij van Eemnes-Noord naar Utrecht-Zuid moeten, maar 40ltr op 150km is erg veel voor een Fabia. Dus of er is iets mis, of jij hebt je verbruik niet goed berekend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Fabia 123

Forumguru
Ik heb nu de derde Fabia. De Fabia 1 met1.4 68 pk MPI blok.De Fabia 2 met 87 PK 1.4 blok en nu de Fabia 3 met 1.2 TSI blok 90 pk. Het verbruik van de Fabia 1 schommelde rond de 1 op 15. Bij de Fabia 2 was dat 1 op 16 en bij de Fabia 3 1 op 19. Alle drie de auto's hebben/hadden energie vreters zoals airco, verwarmde spiegels en ruitensproeier ontdooiers. Alle drie handgeschakeld. De Fabia 3 is de enige met een start stop systeem.
Ik had bij aanschaf niet verwacht dat de Fabia 3 zo veel zuiniger was. Ik weet niet of de nieuwste 1.0 blokken zuiniger zijn dan de 1.2. Heeft iemand daar ervaring mee?
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Spritmonitor: 5.61 vs 5.91 L/100 km (oftewel 1:17.8 vs 1:16.9). De 1.0 TSI is dus idd nog wat zuiniger dan de 1.2 TSI (zoals verwacht).
 

Cordoba

Forumguru
Je huidige Fabia zal waarschijnlijk het 75pk blok hebben, net als ik in mijn vorige Fabia en die had voor die tijd niet een zuinige motor, maar beslist ook geen benzine zuiper (zie ook het verbruik in mijn handtekening). Meerdere malen meer dan 900 km op een tank gereden, en maximaal 944 km.

Mijn huidige Fabia is een 1.2 TSI uit december 2016 met 90 pk op kenteken, en die is nog weer een stuk zuiniger (zie ook handtekening), en onlangs ruim 1050 km op een tank gereden.

Het blok zonder turbo kan misschien wel lang mee zonder dat je op hoge onderhoudskosten (zoals vervangen/revisie turbo) hoeft te rekenen, maar komt vaak wat vermogen te kort in het verkeer, en verbruikt meer door het ontbreken van de turbo (dus hogere brandstofkosten).

Mijn indruk is dat je óf wat aan je rijstijl/rijkunsten moet doen, óf dat je huidige Fabia hard aan goed onderhoud toe is. Ik heb mijn vorige Fabia combi ingeruild met 192k km op de teller, en het brandstofverbruik was niet anders dan toen ik de auto kocht met 96k km op de teller, en deze rijdt nog steeds rond (meer dan 4 jaar later).
 

fanSkoda-VW

Donateur
Verbruik 2019 Scala business 1.0 dsg bij 180 km snelweg, afhankelijk van het verkeer, volgens de computer schommelt tussen de 1:20 en 1:23. Ik rijd regelmatig dit stuk. Ook mijn Fab combi's model 1,2 en 3 allen met automaat waren voor die tijd allemaal zuinig.
Ik herinner dat m'n vriendin -ervaren chauffeur- reed van Oostenrijk naar huis in model 2 met 1600 motor (import)en dacht dat de benzinemeter stuk was. Nee dus. Mss zo zuinig om reden dat we van het hooggelegen Oostenrijk naar zeeniveau reden?

Grtsss
 
Goedenavond allemaal,
Dankjewel voor jullie reacties tot nu toe.
Als ik jullie reacties goed begrijp, moet ik mijn toekomstige Skoda Fabia uit 2015/2016 (automatisch) beschikken over MPI motor? Zo, ja, kan ik dat terugzien in de specs of wanneer ik de motorkap opendoen?
En ik hoef mij geen zorgen te maken over het verbruik van een Skoda Fabia uit 2015/2016, want die rijdt straks makkelijk 1:16 of 1:17 met een 1.0.
En voor meer pit zou ik beter een 1.2 motor kunnen nemen? Zit hier automatisch turbo in? En kan ik dat terugzien in de specs?
En tenslotte; wat betekent DSG? Ik heb het opgezocht en ik begreep het niet.
VWB mijn rijstijl; ikzelf vind dat ik zuinig rij daar ik constant gebruik maak van cruise control en circa 100m voor het verkeerslicht zet ik de auto in de vrij.
Vwb de prijs; vinden jullie een Skoda Fabie uit 2015/2016 10k waard?

Alvast bedankt.
 

Tees

Donateur
De 1.0 TSI is pas geïntroduceerd in 2017 (is 95 of 110 pk), dus daarvoor was de 1.0 in de Fabia een MPI 60 of 75 pk). Een 1.2 in een Fabia van deze generatie is altijd een TSI (turbomotor dus) en is een 90 of 110 pk motor.
Een DSG is een automaat, maar dan een wat modernere versie dan de vroegere automaten met koppelomvormers.

En qua prijs...tsja, de markt is zo fluïde, dat ik telkens weer schrik van de prijzen. Ze lijken nu alweer hoger dan een jaar terug toen ik mn Octavia kocht. Veel hangt af van leeftijd, km-stand, accessoires, motortype, etc.
 

Cordoba

Forumguru
1.2 TSI is volgens mij in de loop van 2017 verdwenen in de Fabia en vervangen door de 1.0 TSI met 5 pk meer dan de 1.2 TSI die ie opvolgde. Het brandstofverbruik tussen de 1.0 TSI en de 1.2 TSI scheelt niet heel veel, maar je moet wel opletten dat je inderdaad een TSI hebt. Als een Fabia III minder dan 90 pk heeft is het een MPI (dus zonder turbo).
 
Wat betreft de prijs, als het een 1.0 mpi is vind ik 10k behoorlijk aan de prijs afhankelijk van het aantal kilometers op de teller. Er zijn voldoende mooie 2017 versies met de nieuwe 1.0tsi te vinden voor rond de 13k (met tussen de 50k 100k op de teller). Ja dat is wat meer maar dan heb je wel een modernere zuiniger motor met meer vermogen en een nieuwere auto.
 

Pindasaus

Forumguru
De uitrustingsniveau's van een Fabia 3 zijn, van kaal tot uitgebreid:
- Active (let op, standaard geen cruise control en hoogteverstelbare stoel)
- Ambition
- Style

Speciale uitvoeringen:
- JOY (= Ambition + een lading kleine opties; dit zijn de laatste modellen voor de facelift halverwege 2017)
- Monte Carlo (= Ambition + sportpakket).

De rode Fabia van Marktplaats heeft aardig wat opties. Het is een JOY met als extra het optiepakket JOY PLUS, dat een meerprijs van € 490 kende. Daarvoor krijg je climatronic, parkeersensoren achter, stoelverwarming en een automatisch dimmende binnenspiegel. Navigatie is de enige grote optie die nog ontbreekt.

Ik heb een 1.2 TSI en te oordelen aan hoe dat rijdt, denk ik dat een 1.0 MPI ook wel genoeg was geweest.
 

Tees

Donateur
Ik heb een 1.2 TSI en te oordelen aan hoe dat rijdt, denk ik dat een 1.0 MPI ook wel genoeg was geweest.

Of het genoeg is, is natuurlijk heel persoonlijk. Maar komende van een 1.4 MPI en nu een 1.2 TSI rijdend, is t echt een wereld van verschil, en dat zit m erin dat bij de TSI het maximaal koppel al bij 1750 toeren beschikbaar is. Bij een MPI komt dat pas ergens rond de 3500 toeren, dat is inherent aan een atmosferische vs turbomotor. Dus je kan lagere toeren rijden en toch ruim voldoende acceleratie achter de hand hebben om even in te halen of andere onverwachte situaties op te lossen. Bij de 1.4 moest ik dan altijd terugschakelen (en dat was nog een 5-bak, terwijl ik nu een 6-bak heb).
 

EdK

Forumguru
Navigatie is de enige grote optie die nog ontbreekt.
Dat is niet geheel waar !
In de Joy uitvoering die ik rij zat standaard in het pakket ook de Amundsen Navi met DAB+ en telefoon voorbereid ( maw gewoon carkit)
Mijne is in december 2017 afgeleverd , dus een 2018 model uitvoering
 
Bovenaan Onderaan