Hoe zit het nu met de DSG software?

DimiTator

Actief lid
Met het oog op de vervanging van mijn O2 1.6TDI DSG7 door een 1.6 of 2.0TDI

Zijn de schakelmomenten van de huidige DSG's terug aanvaardbaar, of is een bezoek bij DSG-dokter nog steeds noodzakelijk?
Ik bedoel vooral het veel te vroeg opschakelen.

Tassin

Forumguru
In Eco-stand is het ding simpelweg lamlendig.
In normale D-stand schakelt het naar mijn smaak te snel op, maar aanvaardbaar vanuit standpunt van verbruik.
In S-stand valt het nog best mee, omdat de druk op het gaspedaal mee het schakelmoment bepaalt.

Ik zit dus 95% van de kilometers in S-stand.

Maar een bezoekje aan de DSG-dokter zou ongetwijfeld nog voor verbetering zorgen.

Level42

Forumguru
Heb nu een aantal ritjes achter de rug en ik vind hem uitstekend geprogrammeerd, beter dan mijn vorige O2. Vooral na de bochten is deze DSG veel fijner, ik vermoed dat de S3 DSG rekening houdt met het stuur ? Mijn O2 "snapte" vaak niet dat hij door de bocht ging en dan moest'ie toch ff nadenken wat ik nou eigenlijk wou (accelereren).

Over te snel opschakelen: mijn O2 was inderdaad wel een beetje errug snel in het opschakelen waardoor de motor een beetje "gewurgd" over kwam....maar daar heb ik bij de S3 totaal geen last van. Had in mijn O2 ook een 1.6 TDI, weliswaar met maar 104 PK en in de S3 is dat 120PK maar in essentie is het toch dezelfde motor meen ik.

Heb in mijn O2 maar een heel enkel keertje de S stand gebruikt, ik vond dat ie dan vooral belachelijk onnodig vermdoortrok in de toeren, iets wat met een diesel totaal zinloos is. Ook leerde ik dat helemaal volgas geven zinloos was (ook in de D stand) omdat ie dan ook vooral doortrok in toeren, als je zo rond de 80 procent intrapte schakelde hij net iets sneller door waardoor je netto nog vlotter vooruitging en ook nog een tikkie zuiniger.

Moet met deze nog meer ervaring opdoen maar de eerste ervaringen: Superb !!

Rosinfield

† In Memoriam
Vandaag ontdekte ik dat er ook in de s stand een 7e versnelling zit. Bij mijn vorige auto ging hij dan maar tot 6. Is dit een kwestie van nieuwere software of heb ik dit aan JD te danken?

Tassin

Forumguru
Ik denk niet dat JD een extra tandwieltje in je versnellingsbak heeft gemonteerd. Programmatorisch kan ook niet kunnen. Die 7de is wel degelijk een fysiek aanwezige versnelling (tandwiel). Jouw vorige auto was toch geen DSG-6?

Level42

Forumguru
Wat Rosingfield zegt klopt volgens mij wel....ik heb niet vaak in de S stand gereden in mijn O2 maar of hij ging nooit in de 7 of ik herinner me dat verkeerd.....denk het eerste.

Zal het eens uitproberen op mijn S3...

Rosinfield

† In Memoriam
Uiteraard zit die 7e er in (zie d stand) maar zoals gezegd ging hij bij mijn Yeti in s stand niet verder dan 6

MarcoO2

Forumguru
Zowel mijn vorige als mijn huidige dsg-7 gingen in de s-stand gewoon tm de zevende versnelling.

Tassin

Forumguru
Mss omdat die 7de een echte overdrive is en niet paste bij de idee van een "Sport"-stand?
Mogelijk het resultaat van een denkoefening tussen een gekke ingenieur en de marketing-afdeling ... ;)

Rosinfield

† In Memoriam
Dan zal het dus een fabrieksmatige aanpassing zijn. Lijkt ook wel logisch. Hoef je hem niet uit s in d te zetten als je bv eenmaal op een bepaalde kruissnelheid zit. Er lijkt ook helemaal niets te veranderen wanneer je dan tussen s en d wisselt

Race Eend

Forumguru
Bij veel DSG 7 modellen wordt/werd de 7e versnelling inderdaad niet ingeschakeld in S-mode.
Dit omdat de 7 alleen een overdrive is. en dus alleen in D gebruikt wordt om zuinig te rijden.
De S mode is niet voor zuinig rijden en dus geen 7.

Via baksoftware kun je de 7 ook in S activeren.
Maar ook sommige nieuwere bakken hebben dat er standaard al weer in zitten.

coreza01

Forumguru
Bij mijn Polo ook met DSG ging hij wel degelijk in de S stand tot de 7e versnelling. Dat gebeurde alleen wanneer ik de cruise control aanzette. Deed ik dat niet dan ging hij inderdaad niet verder dan 6. De polo was uit 2011.

Rosinfield

† In Memoriam
Mijn Yeti had geen cc, dus dat kan kloppen. De Faab gaat ook zonder cc naar 7 in s. Dus dat is kennelijk iets nieuwers

Gisteravond ook even getest . Mijn 2015 Fabia heeft dus geen 7 in S . Was me ook al eerder opgevallen , maar had ook nog nooit harder als 140 in S gereden En nooit bij stilgestaan . Gisteravond dus wat harder gereden en dan gas iets los en de bak proberen te laten schakelen , wat wel met de andere versnellingen lukt (niet in maximaal toeren schakelen).
Maar ach rijd echt haast nooit in S ..

Rosinfield

† In Memoriam
Merkwaardig. Bij mij zit hij dan als je rustig doet ook al vrij snel in 7. Maar de S is bij mij wat gematigder gemaakt door JD. Anders valt er idd nauwelijks fatsoenlijk mee te rijden

Vond ik ook. Nadat ik dit topic gelezen had ben ik gelijk gaan testen zeg maar .
Maar op de meet bij JD kunnen we uitleg krijgen denk . Misschien laat ik het ook aanpassen ..

Rosinfield

† In Memoriam
Is zeker aan te bevelen. Ik gebruik de S nu nog steeds nauwelijks, behalve in berg/heuvelachtig gebied, dan is het ideaal.
Maar het rijden in de D stand gaat er ook erg op vooruit door het net wat later opschakelen

Bovenaan Onderaan