Ik denk dat Skoda een aantal punten heeft waarmee je het prijsverschil logisch voor een deel logisch kan verklaren:
- verschil in demping (denk ook aan de laag onder het tapijt, en op de wielkasten, dat maakt behoorlijk verschil in de praktijk)
- de stoelen zijn bij Skoda wat vaker een stapje minder goed
- verschil in mogelijke (dure) opties: opties die niet mogelijk zijn, daar hoef je de produktielijn ook niet op in te richten
Als je Audi pakt heb je nog een belangrijk verschil: het verschil in interieurruimte ten opzichte van buitenmaten, Audi heeft dan weinig binnenruimte, Skoda juist heel veel. Verschil in windgeruis zit vaak in de vormgeving van het model, of soms vooral in de vormgeving van de spiegel (bij modellen waar na een aantal jaren een ander model buitenspiegel is geleverd, kun je dit heel mooi vergelijken).
Verder is de motor ook belangrijk, mijn vorige auto was een 8-klepper, en een ongelooflijk stil blok, zelfs auto's van een klasse groter en 10 jaar jonger maakten eigenlijk zonder uitzondering veel meer geluid.
Waarom er geen geluid meer opgegeven wordt bij autotests: ik denk dat het te complex is, een andere bandenmaat, andere bandenspanning, ander merk of type banden hebben allemaal invloed op het geluidsniveau, dat ook nog eens toeneemt bij afnemend bandenprofiel. Daarnaast hebben veel mensen tegenwoordig zomer- en winterbanden, heb je allerlei motorvarianten, enz. Kortom er zijn zoveel variabelen die behoorlijke verschillen kunnen veroorzaken dat een goede en vergelijkbare meting erg lastig is, en als je dat voor elkaar krijgt, is de vraag wat de betekenis ervan is. Daarnaast zijn auto's van binnen veel stiller dan 30 jaar terug, dus is het ook minder van belang.