Hoe stil is stil?

AdB

Senior Member
Heb vroeger wel eens een Audi als leenauto mogen meenemen toen mijn Golf een beurtje moest krijgen. Het viel mij op hoeveel stiller de Audi was, ondanks dezelfde motor. Kennelijk was/is ook de demping van het geluid door allerlei materialen ook van groot belang. Ik rijd momenteel een OIII 2.0 TDI combi en vraag me wel eens af: zou het verschil nog steeds zo groot zijn met duurdere auto's uit dezelfde VAG-familie of is het verschil te verwaarlozen? Met andere woorden: heeft Skoda dit inmiddels ook verbeterd of is er nog steeds sprake van een groot verschil? Tweede vraag: maakt het veel verschil of je een combi rijdt of de HB? Derde vraag: vroeger werd bij autotests altijd standaard het aantal db bij bepaalde snelheden vermeld bij de specificaties. Ik lees daar nooit meer iets over (zie bv Autoweek). Waarom niet?
 

Joske

Forumguru
Ik denk als je dit echt wenst te weten dat je gewoon even een testrit moet doen met een Audi? Lijkt mij het makkelijkst en dan kan je zelf ervaren hoe het nu eigenlijk is. Hoef je niet af te gaan op het geen anderen zeggen over geluid. Lijkt mij een subjectief iets, wat stil is voor de enen is oorverdovend voor de andere ;)
 

AdB

Senior Member
Natuurlijk speelt subjectiviteit een rol maar meten = weten.En de bandjes maken uiteraard ook geluid. :) Maar waarom lees ik die specificaties nooit meer? Is er überhaupt nog wel een site waar ik dan die meetgegevens kan vergelijken? Het geluidsniveau in de auto is toch erg bepalend voor het comfort..
 
Afgelopen weekend heb ik
een A3 sportback (4 jaar oud) kunnen vergelijken met mijn nieuwe Fabia. Bij beide vind het afrolgeluid erg aanwezig , het motorgeluid afwezig (geen verschil)
en het rijwind geluid was bij de audi toch net iets minder. Mijn conclusie met die 2 is dus de de A3 net wat stiller is .
Als mijn vriend zijn nieuwe A3 sportback heeft gaat ik het zeker nog een x vergelijken:D
 

Skoda-MAN

Forumguru
je hebt prettig geluid en irritant geluid. Een "stille" auto op de db-meter kan heel irritant zijn in het geluid dat hoorbaar is terwijl je in een "luide" auto veel plezieriger zit
 

AdB

Senior Member
Dank! :) Waarom ik deze vraag ook stel is dat ik bij veel testverslagen de indruk krijg dat er (afgezien van wat kleine verschillen qua materiaalkeuze) nagenoeg geen verschil zit tussen de familieleden van de VAG-familie (dus ook wat betreft het geluidsniveau) en dat het dus alleen maar gaat om status en emotie bij de keuze voor een een Audi, VW dan wel een Skoda.​
 
Ik heb nu de 2 kleinste vergeleken met beide een 1.2 tsi . Als je dan jou O3 wilt vergelijken met een Passaat kan ik je wel vertellen dat de o3 dan dik verliest.
Ik bedoel dan dat je wel zo gelijkwaardige wagens met elkaar vergelijkt .
Over het algemeen denk ik dat Skoda en Seat het wel een klein beetje verliezen van Audi en VW :pieker:, maar dat is ook logisch toch..
 

Joske

Forumguru
maar dat is ook logisch toch..
WAT?! Skoda-bashen op HET skodaforum!

jqs6luu.gif



:deuk: :deuk: :deuk: :deuk: :deuk:
 

AdB

Senior Member
Dus ik betaal (afgezien van wat uiterlijke verschillen) niet alléén voor die vier rondjes op mijn motorkap duizenden euro's meer als ik moet kiezen tussen bv een Octavia of een A3, of tussen een Passat en een Superb....?
 

CDK

Forumguru
In de meerprijs van een Audi ten opzichte van een Skoda zit ook wat extra dempingsmateriaal :jaja:
 

CDK

Forumguru
Dus ik betaal (afgezien van wat uiterlijke verschillen) niet alléén voor die vier rondjes op mijn motorkap duizenden euro's meer als ik moet kiezen tussen bv een Octavia of een A3, of tussen een Passat en een Superb....?
Nope, ook de gehele afwerking van de auto en de gekozen interieur materialen zijn van een hogere plank afgepakt bij VAG :jaja:
 

AndreM

Forumguru
En toch, toch Cornė is de binnenzijde van mijn motorkap ook voorzien van een geluidsdempende plaat. :jaja: Dit heeft de benzine versie niet! :nono:
Ik kreeg een keer een Golf 7 (benzine) mee naar huis, maar die vond ik toch meer geluid maken.
 

EdK

Forumguru
Toevallig afgelopen week in een A3 model erg laag gereden van een collega
En moet zeggen dat het van binnen echt af is kwa afwerking.
Maar als ik voor mezelf spreek dan hoeft het voor mij niet zo erg afgewerkt / luxe te wezen en is derhalve voor mij het geld niet waard tov een Skoda.
ja bv een elektrische handrem, verdomde makkelijk maar ach gebruik hem nu eigenlijk ook nooit op de Yeti.
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat Skoda een aantal punten heeft waarmee je het prijsverschil logisch voor een deel logisch kan verklaren:
- verschil in demping (denk ook aan de laag onder het tapijt, en op de wielkasten, dat maakt behoorlijk verschil in de praktijk)
- de stoelen zijn bij Skoda wat vaker een stapje minder goed
- verschil in mogelijke (dure) opties: opties die niet mogelijk zijn, daar hoef je de produktielijn ook niet op in te richten

Als je Audi pakt heb je nog een belangrijk verschil: het verschil in interieurruimte ten opzichte van buitenmaten, Audi heeft dan weinig binnenruimte, Skoda juist heel veel. Verschil in windgeruis zit vaak in de vormgeving van het model, of soms vooral in de vormgeving van de spiegel (bij modellen waar na een aantal jaren een ander model buitenspiegel is geleverd, kun je dit heel mooi vergelijken).

Verder is de motor ook belangrijk, mijn vorige auto was een 8-klepper, en een ongelooflijk stil blok, zelfs auto's van een klasse groter en 10 jaar jonger maakten eigenlijk zonder uitzondering veel meer geluid.

Waarom er geen geluid meer opgegeven wordt bij autotests: ik denk dat het te complex is, een andere bandenmaat, andere bandenspanning, ander merk of type banden hebben allemaal invloed op het geluidsniveau, dat ook nog eens toeneemt bij afnemend bandenprofiel. Daarnaast hebben veel mensen tegenwoordig zomer- en winterbanden, heb je allerlei motorvarianten, enz. Kortom er zijn zoveel variabelen die behoorlijke verschillen kunnen veroorzaken dat een goede en vergelijkbare meting erg lastig is, en als je dat voor elkaar krijgt, is de vraag wat de betekenis ervan is. Daarnaast zijn auto's van binnen veel stiller dan 30 jaar terug, dus is het ook minder van belang.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Denk ook aan het gewicht, goede geluiddempende materialen zijn vrij zwaar.
Dat hogere gewicht kan uitmaken in motorrijtuigenbelasting, net een klasse hoger.
Belangrijker is dat het brandstofverbruik omhoog gaat en dus de uitstoot negatief beïnvloed zal worden.
Milieu straffen zijn weer een gevolg.
We moeten ook accepteren dat we een auto uit een lagere prijsklasse hebben gekocht.
Maar zoals iedere rechtgeaarde Nederlander willen we graag voor een dubbeltje (10 Europese voor de jongeren) op de eerste rang zitten. :maakmegek:
 
Bovenaan Onderaan