Hoe rijdt zo een 1.4'tje ( met DSG) ?

Heerlijk!
Kom uit 2.0 tdi O2C. Wat een rust in deze auto. Schakelen van DSG gaat heel soepel.
Wat wel wennen was is het meer afstandelijk rijden van deze motor met DSG. Als je even snel wil accellereren op de snelweg moet de techniek even nadenken voordat er reactie komt. Bij mijn vorige diesel was er altijd voldoende koppel aanwezig.
 

ertromp

Forumguru
Een ding heb ik al live gezien in Varsseveld bij TVS als niet O3 rijder tijdens de meeting en dat is dat de hoeveelheid pk's / Nm ruim boven de fabrieksopgave is dus daar kan het niet aan liggen.
En stel de DSG voldoet niet aan je verwachtingen dan kun je deze altijd nog in Varsseveld bij TVS laten optimaliseren
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

andrehj

Forumguru
Bij TVS zijn alleen maar 1.4's zonder DSG gemeten. Ik zou graag eens een meting van een MQB 1.4 TSI (140 pk) met DSG willen zien (en denk dat die qua koppel wat lager liggen om de DSG heel te houden).
 

Fean

Forumguru
Bij TVS zijn alleen maar 1.4's zonder DSG gemeten. Ik zou graag eens een meting van een MQB 1.4 TSI (140 pk) met DSG willen zien (en denk dat die qua koppel wat lager liggen om de DSG heel te houden).

Inderdaad. Wetend dat de 1.8Tfsi DSG ook maar 250Nm aankan. Dit was al bij de A3 1.8tfsi manual vs DSG en ook de A1 1.4 185pk. De manueel geeft meer Nm waar de DSG softwarematig wordt gespaard.

Een reden waarom ik graag manueel rijd.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Inderdaad. Wetend dat de 1.8Tfsi DSG ook maar 250Nm aankan. Dit was al bij de A3 1.8tfsi manual vs DSG en ook de A1 1.4 185pk. De manueel geeft meer Nm waar de DSG softwarematig wordt gespaard.

Een reden waarom ik graag manueel rijd.
En dat is dus niet waar. De DSG-7 bak de DQ200 kan meer aan dan de 250Nm echter is deze softwarematig beschermd tot ca. 250Nm. De DQ200 kan hogere koppels aan echter boven zeer hoge koppels (+350Nm) moet je echt iets gaan doen aan de standaard koppelingsplaten in een dergelijke bak wat trouwens ook weer mogelijk is. Toch een keertje je erin verdiepen en wellicht een keer proberen want je weet niet wat je mist. Zie ook de website van bijvoorbeeld TVS engineering of een JD Engineering die koppelbegrenzers van dergelijke bakken kunnen aanpassen.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Flem_nl

Forumguru
Ben tot op heden erg tevreden met mijn 1.4 TSI DSG. Ik reed hiervoor een Golf VI 1.6 TDI DSG en rijdt de OC3 vlotter!
 

Fean

Forumguru
En dat is dus niet waar. De DSG-7 bak de DQ200 kan meer aan dan de 250Nm echter is deze softwarematig beschermd tot ca. 250Nm. De DQ200 kan hogere koppels aan echter boven zeer hoge koppels (+350Nm) moet je echt iets gaan doen aan de standaard koppelingsplaten in een dergelijke bak wat trouwens ook weer mogelijk is. Toch een keertje je erin verdiepen en wellicht een keer proberen want je weet niet wat je mist. Zie ook de website van bijvoorbeeld TVS engineering of een JD Engineering die koppelbegrenzers van dergelijke bakken kunnen aanpassen.

Precies die bak wordt softwarematig gespaard. En waarom denk je dat deze door de fabrikant wordt beschermd? Dat ding is standaard niet bedoeld voor meer dan 250Nm. De 6 traps (DQ250) kan veul meer hebben, wellicht doel je daar naar.

Je kan er zelfs 450Nm uithalen als je vanalles gaat veranderen, je kan ook een V8 in je auto leggen, lachgas, andere cockpit lampjes en de maxima tekenen op je dashboard.. alles kun je modden. Standaard is dat ding dus helemaal niet "je van het". DQ200 heeft echt heul veul mankementen hoor, totaal geen heilige. Vanzelfsprekend ik moet toegeven dat je op forums eerder de "mindere" verhalen leest dan de goede..

"Toch een keertje je erin verdiepen en wellicht een keer proberen want je weet niet wat je mist."
Een gegronde aanname zonder verdieping;) Ik ben al jaren actief op de Audiforum BMWforum Miniforum en heb zelf ook 1.5 jaar DSG gereden (DL501) A4, en ja gezien ik deze destijds privé reed ook gechipped door de heren uit Lochem:D
 

ertromp

Forumguru
Precies die bak wordt softwarematig gespaard. En waarom denk je dat deze door de fabrikant wordt beschermd? Dat ding is standaard niet bedoeld voor meer dan 250Nm. De 6 traps (DQ250) kan veul meer hebben, wellicht doel je daar naar.

Je kan er zelfs 450Nm uithalen als je vanalles gaat veranderen, je kan ook een V8 in je auto leggen, lachgas, andere cockpit lampjes en de maxima tekenen op je dashboard.. alles kun je modden. Standaard is dat ding dus helemaal niet "je van het". DQ200 heeft echt heul veul mankementen hoor, totaal geen heilige. Vanzelfsprekend ik moet toegeven dat je op forums eerder de "mindere" verhalen leest dan de goede..

"Toch een keertje je erin verdiepen en wellicht een keer proberen want je weet niet wat je mist."
Een gegronde aanname zonder verdieping;) Ik ben al jaren actief op de Audiforum BMWforum Miniforum en heb zelf ook 1.5 jaar DSG gereden (DL501) A4, en ja gezien ik deze destijds privé reed ook gechipped door de heren uit Lochem:D

Je gegeven dat de bak maar 250Nm aan kan is dus niet waar. Dat probeer ik met mijn reactie duidelijk te krijgen. Jammer gezien je ervaring met DSG dat dit niet in je reactie naar voren is gekomen vandaar mijn reactie tot verdieping van de materie :D
 

Fean

Forumguru
http://nl.wikipedia.org/wiki/DSG

Eind 2007 kwam Volkswagen met een vernieuwde DSG-versnellingsbak met codenaam DQ200. Deze nieuwere versie is 7-traps en kleiner en lichter dan de oude door de droge koppelingen die zijn toegepast. De platen worden niet meer gekoeld met olie zoals bij zijn voorganger waardoor hij zuiniger is dan de 6-traps versie. Daarnaast schakelt de nieuwe DSG nog weer iets sneller. Groot nadeel van de 7-traps versie is echter dat hij nog minder koppel aan kan dan de 6-traps. Het maximale koppel bedraagt 250 Nm en daarom zal voor alle motoren die krachtiger zijn die 6-traps versie nog gewoon gebruikt worden. Ook is deze versie alleen verkrijgbaar bij voorwielaangedreven auto's, in tegenstelling tot de oudere 6-traps die ook in combinatie met vierwielaandrijving leverbaar is.

;)

Edit
ik ben meer van het roeren.. ivm beleving etc. Maar ja, verschil in "beleving" waar praten we over... 140pk als je veelal 200pk+ gewend bent...Ik had voor de 1.4 wellicht beter voor de DSG kunnen gaan. Ik merk dat ik veel rustiger ga rijden als je het vermogen niet hebt. Veel vermogen is heel erg verslavend... (toch mis ik het wel een beetje:jaja:)
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Nogmaals: koppel is softwarematig begrenst tot 250Nm maar bak kan mechanisch zeker meer aan. Er rijden inmiddels meerdere aangepaste exemplaren van bijvoorbeeld de 1.8TSI rond. Behandeld door bijvoorbeeld JD Engineering of een TVS Engineering. Ook in onze buurlanden Duitsland en Engeland zijn tuners die de DQ200 voorzien van een nieuw stuk software waarbij de begrenzing er af gaat en de bak beter kan omgaan met koppels boven de 250 Nm
 

Fean

Forumguru
Nogmaals: koppel is softwarematig begrenst tot 250Nm maar bak kan mechanisch zeker meer aan. Er rijden inmiddels meerdere aangepaste exemplaren van bijvoorbeeld de 1.8TSI rond. Behandeld door bijvoorbeeld JD Engineering of een TVS Engineering. Ook in onze buurlanden Duitsland en Engeland zijn tuners die de DQ200 voorzien van een nieuw stuk software waarbij de begrenzing er af gaat en de bak beter kan omgaan met koppels boven de 250 Nm

Je spreekt alsof ik je niet begrijp. Tuurlijk kan je modden en de reserves aanspreken en de begrenser eraf halen, de CooperS is ook gechipped en aangepast, dat is wel een risico, je gaat over het limiet wat is vastgesteld door de leverancier. Ik kan mijn pc ook ruimschoots overclocken... maar of dat goed is voor de duurzaamheid.

Standaard gaat de Dq200 bak gewoon tot 250Nm en die begrensing heeft zijn redenen...en die zijn er niet om jou te pesten. Het aanpassen en meer belasten tast wel degelijk de duurzaamheid aan, wellicht dé reden dat de fabriek deze waarden heeft gelimiteerd tot 250Nm. Die testen die dingen door en door, 250Nm is de norm veilig.

Leasemaatschappijen huiveren niet voor niets bij tuning ivm garantie van mogelijke motorschades/bakschades.

Sterker nog PON (abt) geeft helemaal geen garantie meer. Ze staan niet meer garant zodra ze ook maar iets van tuning ruiken en ook de aanpassingen van DSG! (auto's voor die berichtgeving nog wel).
Dit geldt overigens zeker bij de buren die je aanhaalt, had je je auto door ABT met garantie getuned en je stond met je kapotte bak binnen je garantieperiode bij de franse VAG dealert.. dan heeft deze Fransman geen ruk te maken met de afspraken die PON met ABT samen hebben gemaakt. Men noemde het altijd fabrieksgarantie, maar de fabriek geeft helemaal geen garantie, het betreft "importeursgarantie".

Veelal geven de tuners garantie... 9 van de 10x is dit garantie op de "software" en niet op de onderdelen.
 

ertromp

Forumguru
Prima je stuk. Gelukkig heb ik geen "ruk" te maken met PON of welke lease maatschappij dan ook. Als priverijder kun je gelukkig zelf de overweging maken en het grootste struikelblok waarom de begrenzing is gekozen is de uitvoering van de koppelingsplaten. En zeker zal de fabriek niet het uiterste opgeven wat met een dergelijke bak gedaan kan worden aangezien ze maar over een gemiddeld gebruik garanties kunnen afgeven.
Gelukkig zijn er velen die met hun auto (1.8 TSI icm DSG) wel dergelijke aanpassingen aandurven en waaruit blijkt dat de DQ200 gelukkig meer kan hebben dan de 250Nm
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Fean

Forumguru
Ik redeneer inderdaad vanuit de leasekant en garanties en dat is ietswat bekrompen als er prive naar kijkt. Zie je die smiley in m'n handtekening... planning is 400 paarden, dus privé ben ik er ook niet vies van;)
Met DSG loop je procentueel wat meer risico qua schade dan een manual wat betreft tunen. Zeker in de lease is dit een de overweging die je moet meenemen.

Op de motor zijn veiligheidsmarges sowieso erg ruim genomen. Wellicht kijkt men ook naar de verschillende kwaliteit in benzines.. nu hebben we daar hier in NL geen last van, maar ga eens naar dat grijze vreemde land rechts op de wereldkaart. Dat steek je je bbq nog niet mee aan... Over motor marges..die 1.8t is een zeer sterk blok hoor.. ik meen dat de TT standaard fabriek al 225 paarden had \0/.

De 1.4... ik weet dat de twinscrol 160pk problemen had + de ketting problemen etc. De 185pk A1 1.4 had zeer veel gezeur icm de DSG.. daar redeneer ik ook een beetje naar. Uberhaupt dat downsizen..dat het allemaal heel blijft?
Zelfs met die coopert heb ik m'n bedenkingen...206pk uit een 1.6..:pieker: Het riekt naar vragen om problemen, maar toch blijft het heel:arghh:
 

Nelissuh

Actief lid
Een versnellingsbak slijt op een aantal punten, allemaal mechanisch, zoals lagers, koppelingsplaten en andere bewegende delen. Zelden gaat iets (direct) kapot door overbelasting, normaal is het normale slijtage. Lager levensduur berekeningen zijn bijvoorbeeld in principe heel eenvoudig, als je de juiste parameters weet. Google maar eens op bijv. L10h berekening. Je moet het dynamisch draaggetal van het betreffende lager weten, de optredende toerentallen, en de krachten. Dan komt er een levensduur in uur uit. Toerental hoger? Levensduur korter. Krachten hoger? Levensduur korter.

De constructeur ontwikkeld een bak die een bepaald aantal bedrijfsuren of km kan functioneren. Een versnellingsbak wat hoger belast wordt dan waar de constructeur mee gerekend heeft, zal onder gelijke omstandigheden korter mee gaan.

En dat is de afweging die je moet maken. Is het extra plezier je de kortere levensduur waard? Dan vooral doen!

P.S. Er zijn dus veel factoren die meespelen. Iemand die zijn bak continu met 200-250 Nm belast zal de lagers van zijn bak sneller verslijten dan iemand die 95% 100 - 150 Nm belast en 5% 400 Nm belast.
 

DimiTator

Actief lid
Over de 1,4 kan ik me niet uitspreken.

Over de DSG7 wel: die valt niet mee. Dat heeft voor het grootste deel te maken met het feit dat hij door de VW-Skoda geprogrammeerd is om heeeeeel zuinig te rijden. Helaas ten koste van het rijplezier. Daarbij reageert de dsg naar mijn gevoel veel te traag.
De volgende zal het beter moeten doen en anders wordt het geen Skoda meer.
Vroeger had ik een DSG6 die goed reed. Maar ik weet niet of die tegenwoordig ook kl*te geprogrammeerd wordt.

Er zullen nu natuurlijk weer een hoop Skoda fans alles in twijfel gaan trekken en beweren dat er niks verkeerd kan zijn aan een Skoda, maar het is mijn dagelijkse ervaring als buitendienstmedewerker, met veel ervaring op het gebied van automaten.
 

Flem_nl

Forumguru
Denk dat het er ligt aan de combinatie van motor en DSG. Herken het zuinig programmeren vd DSG niet icm mijn 1.4 TSI. Met mijn oude 1.6 TDI daar in tegen was hier wel sprake van....
 

DimiTator

Actief lid
gewoon ff een DSG aanpassing laten doen hè dan is het weer tiptop!
Ik betaal geen €600 voor aanpassing van een auto die niet de mijne is (lease <==> garantie). En zeker niet als de fabrikant dit beter zou kunnen doen.

Als een kandidaat koper daar wel €600 voor wil dokken, dat moet hij zelf uitmaken.
 
Bovenaan Onderaan