Hoe ouder hoe gekker

Tees

Donateur
Ook een goed idee Ed! Mevr Tees had voordat wij een eigen auto kregen ook heel lang alleen maar automaat gereden. 2 lesjes bij een rijschool genomen om weer te oefenen met een handbak en t was alweer een stuk beter. In stress situaties gaat het bij haar ook nog wel eens mis, maar ik zit vol vertrouwen naast haar hoor.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Nou ja, misschien moet ik nog maar wat meer geduld hebben. Dat alle spaarzame goed bedoelde aanwijzingen worden opgevat als kritiek, maakt het er ook niet makkelijker op.
 

leon-cupra

Forumguru
Heel herkenbaar. Als ik iets opmerk over mijn partner haar rijgedrag, zit het er ook “boenk” tegen. Onlangs ook , de dag dat het stevig vroor en de baan lichtjes glad lag. Ze komt daar tegen 70 een rood licht naderend. Op 50m maakt ze nog geen aanstalten om te remmen (stond een ander wagen voor de lichten te wachten). Maak haar er attent op dat ze in deze situatie beter iets vroeger en rustiger zou moeten remmen. ( ze reed alsof het een mooie zomerdag was met perfecte banen)
Kreeg een sneer terug … haar dan maar ook een sneer terug gegeven “wie heeft er de laatste tien jaar 4 accidenten veroorzaakt (en dan nog meestal in fout)? Ik niet”. Komende half uur in de wagen muisstil :deuk:
Kan zo nog wel een paar situaties vermelden.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij mijn echtgenote gebeurt het nogal eens dat de motor afslaat bij het wegrijden. Ik moet eerlijkheidshalve zeggen dat het mij ook een enkele keer overkomt, terwijl ik daar bij andere auto's nooit last van had. Haar vraag, waarop ik het antwoord schuldig moet blijven, is of hier niets aan te doen valt dmv de afstelling van één of ander
 

Tees

Donateur
Misschien valt er tussen de oren nog wat af te stellen, eventueel een nieuw syncromesh tussen de linker- en rechtervoet? ;)

Ik denk dat t simpelweg ligt aan de 1.0 motor zelf, kleine motoren slaan vaak snel af. I.t.t. een diesel, waarbij je bijna kan koppelen alsof je de rem loslaat. Al moet ik zeggen dat m'n oude 1.4 16v sneller afsloeg dan m'n huidige 1.2.
 

EdK

Forumguru
kleine motoren slaan vaak snel af. I.t.t. een diesel, waarbij je bijna kan koppelen alsof je de rem loslaat
Ook dat gaat niet geheel meer op.
Dat de eerste diesels in de transporters kwamen na de W5 motoren , hadden vele collega veel problemen met wegrijden en derhalve sloeg de motor meerdere keren uit. En dat dus met de TDI
 

Canon-Eye

Forumguru
Met mijn F2c Greenline kon ik op stationair toerental uit stilstand wegrijden zonder het gaspedaal aan te raken en tot de 3e versnelling opschakelen (op een vlakke weg, dat wel) voordat hij een heel klein beetje begon te brommen. Soepel torretje...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja dat gaat bij koude start ook. Koppeling moet je dan in het begin niet helemaal laten opkomen anders schiet je vooruit.
Maar denk dat je goed zit met de twee voeten theorie @Tees
Lastige is hoe leg je goed uit hoe dat werkt. Tips?
 

Cordoba

Forumguru
Ik lees het nu pas, al weer aardig aan de beterende hand? Heb je geen Noro gehad i.p.v. griep, dat heeft afgelopen weken ook volop rondgewaard (en nog).

Wat de koppeling betreft: ook een keer gehad dat ik onverwachts achteruit een steile garagehelling op moest, en dat vond de koppeling ook niet fijn, verder eigenlijk nooit gehad maar bij sommige mensen is dat redelijk standaard.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Ja maar het is zo lastig uitleggen hoe je het doet als het voor jezelf gewoon een automatisch verlopend script is.
Denk toch wel griep. Inmiddels wel zo goed als hersteld, al blijft een wat dof gevoel in het hoofd en gaat nog niet alles goed. Zo gooide ik de nog niet gekookte boerenkool laatst met hangend water bij de aardappelen. Maar het rare was dat ik niets doorhad en gewoon ging stampen en bakken. Toen ik mijn echtgenote vertelde dat het wel wat nattig was, kreeg ik de vraag of ik het wel gekookt had.
 

EdK

Forumguru
kreeg ik de vraag of ik het wel gekookt had.
Tuurlijk schat.................... wat denk je nou ???? :D

Maar goed hoe leg je het uit.... niet dus !
Vandaar dat ik ook zei van enkele lessen.
Dan kan de rijschool met dubbele bediening het voordoen en kan zij het voelen op haar pendalen....
En die gasten zijn in algemeen opgeleid om je iets te leren, en daar zijn wij niet voor in de wieg gelegd ...

Dus rijschool in Leeuwarden zoeken en in spitstijd van Leeuwarden laten lessen !
 

Tees

Donateur
Tsja, hoe leg je dat uit idd...wat volgens mij een goede oefening is, is om eerst een beetje gas te geven (tot 1200-1500 toeren of zo) en dan de koppeling rustig op te laten komen, en dan goed opletten wat er gebeurt. In stukjes ophakken dus, en langzamerhand ervaren wat de auto precies doet wanneer je 't een of het ander doet. Eventueel kan het ook zonder gas geven, hangt een beetje af van de subtiliteit van de linker voet.
 

EdK

Forumguru
Me buuf aan de overkant heeft een Daihatsu ( kleinste model ) en ik denk dat ze nu al aan haar 2e koppeling toe is...
Optrekken is met vol gas en slippende koppeling
Inparkeren excact hetzelfde.
En ja ze heeft geen V8 geluid , maar als ze vertrekt en thuis komt dan weet ik dat elke keer als ik thuis ben en dus hoor....
 

Rosinfield

† In Memoriam
@EdK
Maar dan zou ze dus in een Up lesdagen moeten rijden. Want het is ook wel echt iets met deze auto. Het vergt de nodige subtiliteit zal ik maar zeggen
 

EdK

Forumguru
Bellen en overleggen, misschien kan het in de eigen wagen ?
Kun je lekker achterin zitten en mee luisteren en verder je mond houden...
 
Bovenaan Onderaan