Hoe melding onderhoud resetten ?

Georges

Nieuw lid
Aangezien ik al erg veel aan onderhoud en herstellingen uitgegeven heb aan mijn OctaviaII 2.0 TDI en deze elke 15000 km om onderhoud vraagt heb ik het handboek 'Reparaturanleitung Octavia II Diesel' gekocht zodat ik de kleine beurten zelf zou kunnen doen.
Nu staat in dat boek hoeveel olie etc. er in moet maar niet hoe je de controlemelding kan resetten zodat ie pas 15000 km later terug om onderhoud vraagt.
Aangezien ik het hier ook niet terug vindt : hoe kan je de melding onderhoud resetten zelf doen of heb je daar sowieso het diagnosetoestel voor nodig ? Alvast bedankt voor info.
 

ertromp

Forumguru
Eerst je contact geheel uitzetten.
Dan de terugstelknop van de dagteller indrukken en ingedrukt houden.
Dan het contact inschakelen en de terugstelknop loslaten
Daarna de terugstelknop naar rechts draaien. De service interval indicatie wordt daardoor terug gesteld.

Of middels VCDS terugzetten. Wellicht is er een VCDS'er bij jou in de buurt die dit wil doen
 

Joske

Forumguru
@Georges

een aanvulling op @ertromp , het is te zien of je een maxidot hebt of niet, zie volgende instructie:

Auto zonder informatiedisplay:
– Regelknop aan het instrumentenpaneel indrukken.
– Het contact inschakelen.
– Regelknop wat draaien.

Auto's met informatiedisplay:
– Het contact inschakelen.
– Toets -A- op de ruitenwisserschakelaar of op het multifunctiestuurwiel langer dan 1 sec. indrukken. Hierdoor wordt op het informatiedisplay het »MAIN MENU (HOOFDMENU)« weergegeven, hiervoor bij de auto's met het informatiesysteem Škoda (vanaf MJ 09) op de aanwijzingen letten → Anker.
– Optie »Setup (instelling)« met de toets -B- selecteren, deze kort indrukken en dan de optie »Service interval (Service-info)« en de optie »Reset« selecteren.



Naamloos.jpg
 
Laatst bewerkt:

Monteurtje

Forumguru
Waarom om de 15.000 km olie verversen. Als je de juiste olie, long life III, erin kan je 30.000 km of 2 jaar met die olie rijden. Interval op VOI zetten en je krijgt vanzelf een melding dat die aan beurt toe is.
 

Georges

Nieuw lid
na 7000 km doe ik er een goede halve liter bij want dat drinkt die sowieso op ...
Verder vraagt mijn auto om de 15 000 km een 'service now', ik zal het volgende keer resetten en dan na 1 jaar (20 a 24 000 km) er verse olie en filter in doen.
 

Adoks

Senior Member
Georges, mocht je naar een 30.000 km interval willen gaan, heb je VCDS nodig. 15000 kun je zelf zoals boven aangegeven.

Zelf rij ik ook met 30.000 interval. Uiteraard moet auto moet dit interval wel ondersteunen.
 

lovely305

Forumguru
Ik heb een Citigo sinds 6 juni 2013.Kleine beurt gehad in december.Over twee maanden moet ik al weer voor de grote beurt.Vraag mij wel of of dat niet wat overdreven is.
Komt neer op twee beurten per jaar??
 

Cordoba

Forumguru
Hoeveel km rij je per jaar @lovely305 ? En hoe is je gebruik van de auto, rij je behalve woon-werk, ook veel korte ritjes voor boodschappen, veel file verkeer, rij je stevig door, of juist rustig? Dat zijn allemaal zaken die invloed hebben op de vervuiling van de olie, jouw woon-werk ritjes zijn wel behoorlijke afstanden, dus daar zal ie naar verhouding niet zo van te lijden hebben.
 

lovely305

Forumguru
30000 km per jaar. Elke dag 100 km naar werk via de snelweg. Weekenden een boodschapje of toeren. Over het algemeen een doorrijder.
 

Cordoba

Forumguru
@lovely305 Ik weet niet of het bij de Citigo kan, anders kijken of je 'm om kunt laten zetten op VOI (variabel onderhouds interval). Dan zul je waarschijnlijk uitkomen op een (iets duurdere) beurt per 25.000 km. Bij de iets grotere auto's kan het wel, maar ik dacht wel eens gelezen te hebben dat dit bij de Citigo niet is voorzien (waarschijnlijk met het idee, dat de kleinere auto's niet zoveel km's maken).
 

Monteurtje

Forumguru
@lovely305 Als je andere intervallen aan gaat houden dan de fabriek voorschrijft en dat bij een dealer laat doen, kun je enige vorm van coulance na 2 jaar vergeten mocht dat nodig zijn tegen die tijd.
Als je al geen onderhoud bij dealer doet, kun je coulance sowieso vergeten.
Heb het ook in een andere topic gezet. En misschien gaan sommige dealers er wat soepeler mee om. Maar die worden van zelf wel een keer op de vingers getikt door importeur. Want ze zijn strenger geworden.
De nieuwste auto's hebben geen serviceplan meer. Maar een digitaal serviceplan. Of te wel de importeur of fabriek ziet in een oog opslag of de auto's juist onderhoud hebben gehad.
 

Cordoba

Forumguru
@Monteurtje Dit kan inderdaad wel nieuw beleid van Pon zijn, totdat zij door de rechter of Europa op de vingers getikt worden, dan zullen ze toch aan moeten passen/vergoeden. De mobiliteitsgarantie, is iets wat legaal gewoon gebonden is, aan dealer-onderhoud, maar de normale garantie is een ander verhaal.
 

Noord26

Forumguru
Als er niet aan de voorschriften voldaan wordt van onderhoud, waarom zou je dan garantie moeten bieden?

2x per jaar is een mooie interval voor beurtjes. Onder aan de streep zal het ook niet zoveel duurder zijn als 30.000 (long-life) intervallen. Want die 30.000 haal je in de praktijk vrijwel nooit en die beurtjes zijn ook duurder.

Persoonlijk kies ik zelfs voor om de 15.000km ipv 30.000km. Al is het maar voor versie olie en filters plus de belangrijkste controles. Mocht er iets niet pluis zijn valt het eerder op en kun je zelfs grotere defecten (en dus kosten) voor zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan