Hoe actueel is de Columbus navigatie ?

Cordoba

Forumguru
Voor de mensen met verouderde kaarten: ook bij Seat speelt dit probleem. Verschillende mensen hebben door regelmatig de dealer aan te spreken, voor elkaar gekregen dat ze een update van het kaartmateriaal krijgen (zonder kosten voor de klant). In sommige gevallen moet de dealer dan ook weer continue bij Pon zeuren om de update-kosten vergoed te krijgen, soms gaat dat iets soepeler. Als je bij de dealer aangeeft, dat hij niet perse zelf voor de kosten(€199) op hoeft te draaien, maar dat ie mogelijk wel moeite moet doen bij Pon om het vergoed te krijgen kan ook helpen. Als men bij Pon gek wordt van alle telefoontjes over verouderde navi-kaarten, gaan ze daar misschien ook iets anders mee om.
 

hemi24

Forumguru
@Cordoba: leuk, maar het feit blijft dat er simpelweg nog geen nieuwere kaarten zijn..! Zal ongetwijfeld te maken hebben met het type contract wat VAG heeft afgesloten met o.a. Navteq!
 

Wimus

Actief lid
aangezien het overgrote merendeel van de kopers er niet naar vraagt bij aankoop, en ze dus de systemen klakkeloos bestellen ipv er van af te zien bij aankoop van de nieuwe auto, zal er ook geen motivatie naar PON of de fabrikant uitgaan om hier verandering in aan te brengen.
Ik heb er bij aankoop van mijn Yeti wel naar gevraagd, en dus bewust niet voor een Amundsen of Columbus gekozen.
Mijn ouwe trouwe TomTom 920 doet het nog prima, en daar heb ik met de kaartupdate service voor 35 Euro per jaar 4 nieuwe kaarten.
Mijn vrouw en ik hebben sinds kort beide een IPhone, en als ik daar de TomTom App op zou zetten ben ik nog stukken goedkoper uit dan met de navigatie af fabriek en veel meer up to date (en daar gaat het toch om als je een navigatie systeem gebruikt)
 
Ik neem volgende keer toch ook geen Columbus meer. Kaarten zijn verouderd, start vreselijk traag op en een irritante stem (is het zo moeilijk om een Vlaams meisje alles in te laten spreken)

Volgende keer eens een Pioneer proberen denk ik.

Wel grappig: ik heb juist vanwege 2x problemen met Pioneer Avic en 3x met Zenec NC2010 , nu voor de Columbus gekozen in mijn net bestelde Octavia combi .
Tijdens de proefrit blonk deze juist uit in snelheid ; in nog geen 2 tellen opgestrart , snel switchen tussen maps en radio en cd............
 

MarcoO2

Forumguru
Die traagheid herken ik ook totaal niet. Ik heb de kaarten op de harddisk staan en dat werkt retesnel!
 

TL@

Forumguru
Als ik de auto start nadat hij heel de nacht heeft stil gestaan, dan start de muziek direct op (FM of MDI afhankelijk wat er laatst geselecteerd was) maar als ik dan een bestemming wil invoeren, duurt het een eeuwigheid, nog langer als ik een poi wil selecteren.

Als de auto minder dan een 30 minuten heeft stil gestaan, gaat alles wel onmiddellijk.

Kaarten staan ook op de harddisk (als ik na koud start op de nav knop duw, geeft hij eerst nog een foutmelding dat ik de DVD met kaarten moet plaatsen, dus weer even wachten en dan is het in orde)

Ik heb SW3814, de laatste officiële denk ik. Onlangs ook de V8 kaarten erop gezet.
 

MarcoO2

Forumguru
Bij mij zit er ook wel verschil tussen een "staande en een vliegende start", maar ook bij een koude start duurt het niet lang.
 

heavy

Actief lid
Bij mijn start de C binnen alle redeijkheid op, als ik aan het einde van de straat ben ( 50 Mtr ) kan ik een bestemming invoeren, heb imiddels kaart versie 8

Wat mij wel ontevreden steld is de "versheid" van de kaarten, maar dat is al meer ter discussie gesteld.
 

TL@

Forumguru
Tja, dat is juist het probleem, ik wil de gps instellen voor ik vertrek en wil echt niet zitten wachten in de auto. Mijn vorige (draagbare) gps stond aan nadat ik op het knopje drukte, echt onmiddellijk. Ik was echt veel tevredener over mijn iGO8 ding dan over de Columbus. De Columbus ziet er veel mooier uit en is handiger omdat hij ingebouwd is, maar daar stopt het zowat.
 

MarcoO2

Forumguru
@ TL: maar wat is "vreselijk traag" voor jou dan? Mijn ervaring met bijvoorbeeld TOMTOM is dat die na verloop van tijd ook steeds trager opstarten, tenminste, het apparaat staat in no time aan, maar voordat'ie dan de satellieten had gevonden... dat duurde echt minuten!
 

RogerS

Forumguru
Voordat e je jas aantrekt alvast op het knopje drukken om de auto te openen. Dan kan de Columbus alvast opstarten...
 

heavy

Actief lid
Raad eens wat mannen ( en vrouwen ) met versie 8 rij je bij Breukelen niet meer in het weiland :yeah:
 

Pendragon

Forumguru
@heavy: wil je voor mij eens opletten of je op de snelweg ook het speedlimit bord ziet in beeld? Bij mij niet namelijk. Wel soms op 80km of andere wegen, maar op de snelweg niet meer. Met V7 had ik dat altijd wel.
 

TL@

Forumguru
@ TL: maar wat is "vreselijk traag" voor jou dan? Mijn ervaring met bijvoorbeeld TOMTOM is dat die na verloop van tijd ook steeds trager opstarten, tenminste, het apparaat staat in no time aan, maar voordat'ie dan de satellieten had gevonden... dat duurde echt minuten!

Ik heb vanmorgen getimed, dik een minuut. Mijn iGO8 apparaat (Becker) start op en heeft onmiddellijk alle satellieten, altijd (tenzij het ding meer dan 2 weken heeft uitgestaan, dan duurt het 30 seconden, dus tegen dat het adres er in zit, is er ontvangst)

De deur al even eerder los doen, werkt soms maar niet altijd.

Met de V8 kaarten komt de snelheidslimiet op de snelweg er altijd op (in België dan toch, nog niet in Nederland geweest met de V8 kaarten)
 

heavy

Actief lid
Ik had ook in versie 7 de snelheids borden, in 8 zijn deze er ook weer verder geen schokkende weizigingen.

Nu nog een keer wat aan die vreselijke stem doen, moet je eens richting Schiphol rijden :biggthumpdown:
 
Bovenaan Onderaan