Hoe actueel is de Columbus navigatie ?

john2905

Nieuw lid
Ik heb sinds 2 weken een Octavia Combi 2 met Columbus Navigatie.
Ik heb via Setup toegang tot het hidden menu en zie dat ik fw 3984 en kaartversie 7551 heb.
Zo ver ik op internet e.d. heb kunnen zien is dat de laatste versie. Maar ik snap niet dat hij zo slecht up to date is.
Ik woon in den Bosch, en de complete rondweg die al ruim 2 jaar klaar is en in gebruik wordt er niet op vermeld.
Als je op de navigatie zou rijden wordt je compleet de verkeerde kant heen gestuurd.
Zijn de nieuwste kaarten nu echt zo slecht, of is er inmiddels een nieuwere versie, want ik kan me bijna niet voorstellen dat zulke belangrijke wijzigingen van ruim 2 jaar oud niet op de kaart staan ?
 

hemi24

Forumguru
Helaas...

versie 7551 of beter gezegd V7.2 is inderdaad nog altijd de laatste versie, maar heeft mapdata van kwartaal 4 van 2009...
Binnenkort komt er de versie 8 met mapdata van kwartaal 4 van 2010, dus er zit vooruitgang in, maar zo goed als de kaarten van bijvoorbeeld tomtom zal het waarschijnlijk nooit worden :mad:
 

john2905

Nieuw lid
Bedankt voor je antwoord. Nu weet ik in ieder geval zeker dat ik wel de laatste versie heb, en niet verder hoef te zoeken.
Ik wacht met spanning op V8 dan.
 

Cordoba

Forumguru
Vergelijkbare problemen zijn er ook met de VW, Audi en Seat navigatie systemen. Dit komt omdat de leverancier van het kaartmateriaal dit contractueel niet aan particulieren mag leveren, maar gebonden is om dit aan de autoimporteurs te leveren. Door de extra stap ertussen loopt het vernieuwen van het kaartmateriaal nogal wat vertraging op, en voor een update wordt grof geld gevraagd.
 

john2905

Nieuw lid
Maar als ik net een splinternieuwe auto koop mag ik toch verwachten dat er de allerlaatste versie mop staat. Zou mooi zijn als ze express een oude versie leveren om later weer geld te vangen voor een update.
Overigens zei mijn dealer dat ze er steeds gratis de nieuwste versie voor mij op zouden zetten.
Ik neem dus aan dat ik echt de laatste versie heb ?
 

Cordoba

Forumguru
Dat is afhankelijk van je dealer John, sommige dealers leveren een nieuwe auto met navigatie met kaarten die 2 jaar oud zijn, vervolgens vragen ze doodleuk € 199 voor een update, waarbij je eigenlijk alleen krijgt, wat je direct had moeten hebben. Updates zijn ook niet heel frequent voor deze systemen, ik schat gemiddeld net iets vaker dan eens in de twee jaar.
 

heavy

Actief lid
Ik zal ook de laatste versie van de kaarten hebben ( geïnstallleerd door de dealer ), helaas rij ik terhoogte van Breukelen op de A2 ergens in een weiland
 

john2905

Nieuw lid
Maar hoe dan ook. Ik heb toch de laatste versie met 7551 ? Of zeggen jullie nu dat dit niet de laatste is, en dat de laatste versie door de dealers wordt achtergehouden ?
In dat geval ga ik wel effe bij de dealer langs, want dan heeft hij me belogen.
 

Lordje

Actief lid
Het is een schande wat actualiteit betreft. Indien je geen Columbus hebt kijk dan uit voor een ander systeem.
De VW groep hun nieuwste mappen zijn Q4 2009.
BMW Profesional heeft de idem mappen maar de allerneiuwste en niet van 2 jaar oud.

Er zou een petitie tegen VW/Skoda/Seat/Audi/Porsche moeten worden gericht, dit kan zo niet verder .......
 

john2905

Nieuw lid
Ik denk dat ik dan de Columbus alleen maar ga gebruiken voor muziek en telefoon, en dat ik toch maar een Tom Tom aan ga schaffen. Als ik dit geweten had, had ik die hele Columbus niet gkocht, want het ging mij juist om een geintegreerde navigatie oplosssing. Dat je niet als bij Tom Tom 4 keer per jaar een update hebt OK, maar als de kaarten meer dan 2 jaar achter lopen heb je echt weining aan een systeem waarop je niet kunt vertrouwen, en waardoor je b.v. bij de rondweg Den Bosch tientallen kilometers om moet rijden als je de navigatie volgt. ( Deze mist de juiste afslag, waardoor je pas weer bij kerkdriek om kunt keren. Daarna kom je weer richting den Bosch en geeft hij weer niet de goede strook aan, waardoor je weer bijna tot Vught moet rijden om weer om te keren om uiteindelijk toch maar op de borden te gaan letten teneinde niet weer in kerkdriek uit te komen etc. etc ).
Diep triest dus eigenlijk wel.
 

lampje

Nieuw lid
Sinds 3 weken eigenaar van een Octavia Combi 1.6 TDI elegance bus line
heerlijk om te kunnen genieten van de navi Columbus alleen hij loopt zo achter
ik had gerekend een volledig nieuwe A2 te vinden maar helaas.
Bij een nieuwe TomTom krijg je de laatste update en bij zo'n duur systeem als de
Columbus heb je genoegen te nemen met een al achterhaalde versie TRIEST.
 

Pendragon

Forumguru
Voor een hoop mensen op dit forum is dit al oud nieuws, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen die een nieuwe VAG auto kopen en daar de RNS510/Columbus of 1 van de andere types bij 'nemen' dat daar dan ook actuele kaarten bij zitten. Het is inderdaad een schande dat er bij een apparaat van een paar duizend euro kaarten geleverd worden die minstens 2 jaar oud zijn. Ik denk dat als TomTom dit zou doen ze in no time failliet zouden gaan, want dan koopt niemand meer een TomTom. Ik heb persoonlijk al een paar keer een email naar Pon gestuurd, maar nooit een antwoord gekregen. Schijnbaar kan het de VAG groep geen bal schelen. Ik vind de Columbus verder een fijn apparaat (persoonlijk), maar dat de kaarten zo erg achter lopen kan echt niet. En met V8 is het nog niet veel beter, want vandaag weer een stuk gereden en meerdere rotondes gehad die er al zeker 1.5 jaar liggen en helaas stonden die ook niet op de kaart, dus ik geloof er helemaal niks van dat de V8 kaartmateriaal heeft van 4e kwartaal 2010. Misschien moeten we met z'n allen eens een brief c.q. email sturen naar Pon en kijken of ze er dan wat aan doen.
 

Geje

Nieuw lid
Ik weet niet of PON hier iets mee doet, heb net enkele weken geleden hele discussies gehad over firmware update met NL spraakherkenning. PON is van mening dat ondanks dat deze gewoon te downloaden is op internet, zij die niet aan hun eindgebruikers hoeven te verstrekken om zo de optimale functionaliteit van het systeem te kunnen benutten. Wel weten ze te vermelden dat je garantie vervalt als je het zelf doet. Vreemde gedachten houden ze er op na, waarschijnlijk met het kaartmateriaal hetzelfde.
 
Bij mij gaat het om de versies van de Amundsen+ kaarten, problematiek vergelijkbaar met de Columbus.
Auto nieuw geleverd gekregen eind juli en de kaarten zijn gewoon twee jaar oud, al diverse problemen gehad en aangezien ik de auto prive gekocht heb voor mijn werk (dienstreizen) baal ik daar flink van. Bij mijn werkgever hebben ze twee maanden eerder een Golf Plus aangeschaft met de RN 315, en .... daar zitten wel de recentste kaarten meteen in.
Twee keer aangekaart bij Pon die je naar de dealer verwijst. Dealer kan niets doen, de SD kaartjes zijn maar 1x in 1 systeem te laden.
Enige oplossing was aanschaffen van de update die er nu (al dan niet via een VW-dealer :) ), wel blijkt te zijn..... voor ca. 200 euro.
Ik nam hier geen genoegen mee, dus nogmaals contact met Pon. Reactie van Pon: "wat jammer dat u niet tevreden bent met de after-sales service van uw dealer". Oftewel: Pon schuift het naar de dealer en geeft niet thuis. Ik ga nu eens kijken wat er mogelijk is binnen het consumentenrecht: je mag toch een bruikbaar product verwachten als je de nieuwste versie aanschaft en niet eentje die bij aanschaf al twee jaar verouderd is.
 

___JC___

Forumguru
Bij mij hebben ze er net 7.2 opgezet. Ik ben nog niet op de A2 geweest, maar hij is aardig up to date volgens mij. Ook handig dat de maximale snelheid op de kaart te zien is.
 

TL@

Forumguru
Ik neem volgende keer toch ook geen Columbus meer. Kaarten zijn verouderd, start vreselijk traag op en een irritante stem (is het zo moeilijk om een Vlaams meisje alles in te laten spreken)

Volgende keer eens een Pioneer proberen denk ik.
 

ppx

Donateur
Het lijkt in de verte een Belgisch accent, maar het is wel degelijk een Nederlandse dame (mogelijk Nederlands Limburg).
Ik had voor mijn Columbus een TomTom, waarvan de stemmen overheerlijk zijn.

Oh ja, over stemmen gesproken: is er reeds een firmware voorhanden waardoor de Columbus in het Nederlands via spraak gestuurd kan worden? Mijn dealer zegt dat firmware alleen wordt vervangen indien er problemen met Columbus zijn, anders niet...
 
Bovenaan Onderaan