Hill hold control aanwezig ?

LevBee

Nieuw lid
Hallo,

rij alweer 2 maandjes in een nieuwe Octavia. Hierop zou de optie 'Hill hold control' aanwezig moeten zijn. Dit heb ik echter nog nooit gemerkt dat deze aktief werd. Volgens instructie boekje gaat deze pas werken vanaf 5 graden helling. Vorige week wat meer in heuvels gereden, maar ook daar niets gemerkt.

Is er een andere manier om te controleren of deze optie aanwezig is. Instructieboekje kan ik zo niets in vinden.

Bvd!
 

Rallye

Forumguru
Hill hold is een extra. Waarom denk jij dat die op jouw auto zit (als je dat in het dagelijks gebruik niet merkt)?
 

EdK

Forumguru
Het kan vrijwel altijd achteraf aangezet worden middels coderen.
En ongeacht of je DSG of handbak hebt ?
Want ook bij mij stond in bestellijst HilHold bij de Fab, maar ook ik heb tot heden niet gemerkt dat het ingeschakeld werd.
En krijg af en toe het idee dat het een optie is die alleen toepasbaar is met DSG....!!??
 

Skotavia3

Senior Member
HillHold is toch een basis en geen extra tegenwoordig, zelfs de goedkopere merken hebben het.
Ik heb het ook niet kunnen ontdekken bij mijn 2015 Taaf.
Bij mijn vorige auto, Merk goedkoop, bouwjaar 2013 zat het wel standaard op, werkt fantastisch.
Ach, de ouderwetse handrem met kundig chauffeur is ook niets mis mee.
 

Marcooctavia

Forumguru
Hill Hold is geen knopje, en zit in je abs module.
Deze is in de meeste gevallen achteraf te coderen bij een handbak.
Testen is simpel je gaat op een helling staan omhoog.
Voet op de rem auto in zijn 1 en laat de rem los.
Als Hill hold aanstaat blijft je auto een paar tellen staan.
Zet je heb niet in de versnelling dan weet je auto niet waar je heen wilt en werkt het niet.
Als je achteruit omhoog wil werkt het ook in zijn R.
Het werkt niet omlaag alleen omhoog.

Het is trouwens niet de eerste keer dat ik een O3 aan de laptop gehad heb die volgens de fabriek HH zou moeten hebben maar er niet juist gecodeerd was.

Marco.
 
Laatst bewerkt:

LevBee

Nieuw lid
thanks.
gaan we eens proberen. heb dit eigenlijk al een keer geprobeerd bij de uitgang van een parkeergarage, werkte daar toen niet. Wist alleen niet hoe 'strak' die 5 graden helling hiervoor is.
 

CharlesTucker

Forumguru
HillHold is toch een basis en geen extra tegenwoordig, zelfs de goedkopere merken hebben het.
Ik ben zelf nu aan het rondkijken voor een Octavia, zelfs op de Style Business is het een optionele extra, voor 80 euro's. Interessant genoeg, bij de Citigo van m'n vrouw ("style"), 2 jaar oud, is het wel standaard.
 

robvv

Senior Member
Ik ben zelf nu aan het rondkijken voor een Octavia, zelfs op de Style Business is het een optionele extra, voor 80 euro's. Interessant genoeg, bij de Citigo van m'n vrouw ("style"), 2 jaar oud, is het wel standaard.
heeft ze een automaat ? dan is het standaard.
 

CharlesTucker

Forumguru
@robvv, nee, handgeschakeld. Overigens hebben we nog nooit geprobeerd of het er daadwerkelijk in zit, we komen nooit hellingen tegen, maar volgens de toenmalige specificaties zou het er in moeten zitten. Maar wie weet, @Marcooctavia schreef hierboven ook al dat hij wel een autos tegenkomt waar het in hoort te zitten, maar waar dat niet zo is.

Overigens, in de Passat die ik laatst gehuurd heb zat wel een knopje, de werking daarvan was in ieder geval niet intuitief (of het werkte helemaal niet, en ik ben toen ook te lui geweest om de handleiding te lezen). Zelf twijfel ik nog of ik de optie ga aanvinken, als ik een nieuwe O3 ga bestellen. Kost 80 euro, niet heel veel, maar met de handrem lukt het me prima, met de O2 en daarvoor ook nooit problemen gehad met hellingen.
 

robvv

Senior Member
Voor m'n automaat staat de knop altijd ingedrukt (en hoeft niet iedere keer bij opstart opnieuw te worden ingedrukt).
Voor een handgeschakelde auto zou ik het niet nemen, maar ook daar heeft het wel voordelen.
 

Skotavia3

Senior Member
Ik ben zelf nu aan het rondkijken voor een Octavia, zelfs op de Style Business is het een optionele extra, voor 80 euro's. Interessant genoeg, bij de Citigo van m'n vrouw ("style"), 2 jaar oud, is het wel standaard.
80 piek voor een aanpassing in de software? zijn ze gek geworden?
Lijkt wel een echte VW op die manier.
 

Spector

Forumguru
Knop? Bij mij werkt het volgens mij automatisch, althans ik heb wel eens tegen de oprit van een brug gehangen, rem losgelaten om gas te geven waarbij de auto netje bleef hangen alvorens tegen de helling omhoog te kruipen (DSG)
 
Bovenaan Onderaan