HI-Volt accu voor Skoda Superb Combi 1.4 PHEV 03/2022

andrehj

Forumguru
Dit is mijn eerste hybride auto en heb geen voorkennis over SoH van de HV accu. Ik snap wat je bedoeld maar ik heb nooit vermoed dat dit wel eens een dingetje kon zijn, want dan het dit zeker wel/niet een koop argument geweest voor mij!
Eerlijk gezegd snap ik daar niks van.
Wie je ook spreekt over de koop van een tweedehands item met accu (of het nou een laptop, telefoon of auto is), het eerste waar iedereen altijd over begint is de staat van de accu. En waar je die bij een laptop of telefoon meestal voor ca 100 eur kunt vervangen, is dat bij een auto (EV of PHEV) wel een ander verhaal. Dat je dan zelfs niet hebt overwogen dat de staat van de accu wel eens een dingetje kon zijn, daar begrijp ik echt helemaal niks van...

Vittorio

Nieuw lid
Dat is mijzelf inmiddels ook wel duidelijk ja.

Misschien naïef maar gewoon ouderwets vertrouwen in een gerenommeerd autobedrijf.

Laatst bewerkt door een moderator:

EdwardP

Forumguru
Met het huidige koude weer haal ik tussen de 35 en 40 km op een volle accu. In de zomer haal ik tussen de 45 en 55 km op een lading.
24 km lijkt me dan wel heel erg weinig, zelfs met dit koude weer.
Mijn auto heeft 77.000 km gelopen en ik laad hem 3-4 keer per week volledig op en rijd hem vaak ook helemaal leeg.

SuperBeeb

Forumguru
Ik ben een leek, maar als minimum op 30% staat, zit er toch nog best wat reserve in de batterij op het moment dat de motor het overneemt? En dan lijkt de reikwijdte misschien lager dan hij daadwerkelijk is.
Of zit ik er dan compleet naast?

EdwardP

Forumguru
Als hij inderdaad maar tot 30% leeg gereden wordt (daar had ik even overheen gelezen), dan snap ik inderdaad ook dat je niet verder dan 24 km komt. Als je normaal met dit weer 35 km haalt, dan is 70% net die 24 km :D

• Leuk
Waarderingen: Tees

Vittorio

Nieuw lid
Ik ben een leek, maar als minimum op 30% staat, zit er toch nog best wat reserve in de batterij op het moment dat de motor het overneemt? En dan lijkt de reikwijdte misschien lager dan hij daadwerkelijk is.
Of zit ik er dan compleet naast?
Ik weet ook niet precies hoe het werkt maar ik rij elektrisch totdat de motor het vanzelf overneemt . Ik denk niet dat er dan nog rest capaciteit in de accu zit anders zou de motor het niet overnemen; instelling staat dan uiteraard niet op hybride automatisch.

• Leuk
Waarderingen: Tees

Tees

Donateur
Als de laad/ontlaadinstellingen op minimaal 30% staan, dan lijkt mij dat ie bij 30% accucapaciteit overschakelt op de motor. En het maximum bepaalt dan hoe ver de accu opgeladen wordt (aan de paal danwel door regeneratie)

Ik zie dat er wat misconcepties zijn.

Je praat over onboard en offboard laadt strategie.

Bij Offboard heb je over de laadpaal, tot hoever deze MOET laden en de ondergrens is het punt waar de laadpaal direct gaat laden tot 30%, ondanks dat de E-Manager een ingesteld oplaad schema heeft.

Bij Onboard praat je over de SOC en de Generator. Als je hybride selecteerd zonder de Auto functie, kan je instellen hoever de geplande ondergrens is waar de motor MOET aanslaan om de ondergrens te behouden. Dit is meer voor locaties waar verbrandingsmotoren niet meer zijn toegestaan en je volledig EV moet rijden.

Als je Auto aanzet zal de motor aan en uit gaan volgens de ingebakken logica van VAG tot de accu 5% bereikt en weer Ad-Hoc laden.

Dit alles wil dus niet zeggen dat als je 100% ondergrens inschakelt, dat verbrandingsmotor non stop draait om de generator aan te sturen. Dit is dus voornamelijk als je boven een bepaalde snelheid rijdt (ik meen te herinneren boven de 80km/h en de gasklep
positie sensor meer als 8% "openstaat")
Zodra je het gaspedaal loslaat, ook rol je sneller dan 80km/h, zal de verbrandingsmotor uitvallen en het laden stoppen omdat dit in de regelstrategie zuiniger is.

Lang verhaal kort;
De ICE is eigenlijk een rangextender voor een accu die een te kleine actie radius heeft en dus constant aan en uit gaat, ondanks de geplande laadt grens.

Hopelijk neemt dit wat onduidelijkheden weg...excuses dat ik het niet beter kan simplificeren.

Bovenaan Onderaan