Hetzer
Forumguru
Iedereen hier denkt dat skoda mijn grote liefde is, maar ik moet bekennen dat een ander een plaats in mijn hart heeft, al jaren
Na mijn Polo Coupe, ben ik medio de jaren negentig overgestapt naar een goedkoper alternatief, ben destijds bij een Fiat Cinquecento uitgekomen, de goedkoopste uitvoering welke ik zelf heb opgeleukt.
Daarna is er nog een blauwe Seicento gekomen, ook in de goedkoopste variant.
In deze jaren ben ik echt besmet geraakt met het cento virus, leuke goedkope auto's waar jezelf zelf veel aan kan doen, onderdelen zijn ook erg goedkoop.
Hierna wilde ik graag een Seicento Sporting, maar moeder de vrouw wilde graag een grotere 5-deurs, dat zou dan een Punto moeten worden. Eigenlijk vond en vind ik de Punto maar niets, destijds toch naar een fiat dealer geweest, maar gelukkig kwam hij met een absurde inruil prijs, voor onze oude Seicento, toen afgereisd naar de Skoda dealer, waar ik inmiddels ook een zwak voor had , derest in geschiedenis die hier op het forum bekend is
Maar goed anno nu, werkt moeders de vrouw nog in het ziekenhuis in Delft, en is zij onlangs met haar eigen thee winkel begonnen, nu stond de Fabia MC al op haar naam, en eigenlijk gebruikt zij hem ook altijd.
Voor haar woon-werk verkeer en voor het rijden naar de manege
ik rij er alleen in tijdens vakanties en skoda-forum meetings
ik heb voor mijn werk geen auto nodig, ik ga op de fiets of op mij italiaanse scooter naar mijn werk, afstand is een luttele 6km.
Maar het begon toch te kriebelen, wilde toch weer een kleine italiaan, op op te kanppen, te poetsen etc, had onlangs voor een 700 euro een oude zwarte Sei Sproting gekocht (99) , deze zelf opgeknapt en met 300 euro winst doorverkocht, omdta ik opzoek was naar een facelift model
Nu na een korte zoektocht naar de een Sei Sporting face-lift model (2001) ,een goede gevonden, technisch in goede staat, carroserie in redelijke goede staat.
Een rode Seicento Sporting Abarth ,voorzien van elektrische ramen, sportuitlaat auto voorzien bij aflevering met hagelnieuwe banden (Pirellei p6000), dit zijn overigens de enige onderdelen die echt duur zijn! Banden zijn destijds speciaal voor de auto ontwikkeld, en kosten tussen de 120 tot 150 euro p/stuk
Onlangs zelf een grote beurt gegeven, alle filters vervangen, nieuwe dab radio, met carlit functie ingebouwd, zelf de achterbumper gespoten, deze was beschadigd en verkleurd.
Heb de auto overigens gisteren helemaal gecleand.
Tja en wat is die liefde dan ??
Het feit dat je zelf alles aan de auto kan doen, alles zit simpel in elkaar, dashboard , lampunits, etc haal je er zo uit in een mum van tijd, kind kan de was doen..
Of is het , het speelse karakter, en rijplezier ?? De Seicento is slechts voorzien van een 1.1-liter FIRE MPI motor met 54 pk. Het verschil tussen een gewone Seicento en de Sporting is vooral te vinden in de versnellingsbak. Door de verhoudingen iets anders te kiezen, maakt de motor meer toeren en heeft de auto een gewilliger karakter.
En daarmee is niets te veel gezegd. Letterlijk vanaf de eerste meter, toont de Sei een ontegenzeglijk temperament. Gretig klimt de motor in de toeren en sleurt het autootje zo snel het kan naar de maximumsnelheid, wielspin gewenst maar niet verplicht. Daarbij geeft de Sporting de een enorm gevoel van snelheid en acceleratie, let op gevoel
Metingen wijzen uit dat de bijbehorende sprintcijfers bepaald niet indrukwekkend zijn. Een beetje Fabia TSI, zal niet eens door hebben dat de kleine Seicento zich boos maakt. Maar dat maakt het plezier er niet minder om. De Sei, laat zich watervlug over de lokale wegen sturen en heeft altijd meer dan genoeg vermogen voor korte tussensprintjes. De remmen passen precies bij het speelse karakter van de auto. Ze zijn perfect te doseren en bijten hard en genadeloos om de auto veilig en snel tot stilstand te brengen. Wanneer echt stevig wordt geremd zal alles wat los ligt in de auto spontaan voorin liggen.
De wegligging is ongekend goed is voor een auto in deze klasse, beter dan bijvoorbeel de Citigo of UP (welke natuurlijk qua formaat en gewicht wel een stukje groter zijn)
Het rijden met de Sporting Abarth lijkt allemaal heel hard te gaan, terwijl de snelheden in feite heel beperkt blijven, rijbewijs zal ik niet gaan kwijt raken met de Sei, het gaat om de beleving, en dat maakt het allemaal zo leuk.
Na mijn Polo Coupe, ben ik medio de jaren negentig overgestapt naar een goedkoper alternatief, ben destijds bij een Fiat Cinquecento uitgekomen, de goedkoopste uitvoering welke ik zelf heb opgeleukt.
Daarna is er nog een blauwe Seicento gekomen, ook in de goedkoopste variant.
In deze jaren ben ik echt besmet geraakt met het cento virus, leuke goedkope auto's waar jezelf zelf veel aan kan doen, onderdelen zijn ook erg goedkoop.
Hierna wilde ik graag een Seicento Sporting, maar moeder de vrouw wilde graag een grotere 5-deurs, dat zou dan een Punto moeten worden. Eigenlijk vond en vind ik de Punto maar niets, destijds toch naar een fiat dealer geweest, maar gelukkig kwam hij met een absurde inruil prijs, voor onze oude Seicento, toen afgereisd naar de Skoda dealer, waar ik inmiddels ook een zwak voor had , derest in geschiedenis die hier op het forum bekend is
Maar goed anno nu, werkt moeders de vrouw nog in het ziekenhuis in Delft, en is zij onlangs met haar eigen thee winkel begonnen, nu stond de Fabia MC al op haar naam, en eigenlijk gebruikt zij hem ook altijd.
Voor haar woon-werk verkeer en voor het rijden naar de manege
ik rij er alleen in tijdens vakanties en skoda-forum meetings
ik heb voor mijn werk geen auto nodig, ik ga op de fiets of op mij italiaanse scooter naar mijn werk, afstand is een luttele 6km.
Maar het begon toch te kriebelen, wilde toch weer een kleine italiaan, op op te kanppen, te poetsen etc, had onlangs voor een 700 euro een oude zwarte Sei Sproting gekocht (99) , deze zelf opgeknapt en met 300 euro winst doorverkocht, omdta ik opzoek was naar een facelift model
Nu na een korte zoektocht naar de een Sei Sporting face-lift model (2001) ,een goede gevonden, technisch in goede staat, carroserie in redelijke goede staat.
Een rode Seicento Sporting Abarth ,voorzien van elektrische ramen, sportuitlaat auto voorzien bij aflevering met hagelnieuwe banden (Pirellei p6000), dit zijn overigens de enige onderdelen die echt duur zijn! Banden zijn destijds speciaal voor de auto ontwikkeld, en kosten tussen de 120 tot 150 euro p/stuk
Onlangs zelf een grote beurt gegeven, alle filters vervangen, nieuwe dab radio, met carlit functie ingebouwd, zelf de achterbumper gespoten, deze was beschadigd en verkleurd.
Heb de auto overigens gisteren helemaal gecleand.
Tja en wat is die liefde dan ??
Het feit dat je zelf alles aan de auto kan doen, alles zit simpel in elkaar, dashboard , lampunits, etc haal je er zo uit in een mum van tijd, kind kan de was doen..
Of is het , het speelse karakter, en rijplezier ?? De Seicento is slechts voorzien van een 1.1-liter FIRE MPI motor met 54 pk. Het verschil tussen een gewone Seicento en de Sporting is vooral te vinden in de versnellingsbak. Door de verhoudingen iets anders te kiezen, maakt de motor meer toeren en heeft de auto een gewilliger karakter.
En daarmee is niets te veel gezegd. Letterlijk vanaf de eerste meter, toont de Sei een ontegenzeglijk temperament. Gretig klimt de motor in de toeren en sleurt het autootje zo snel het kan naar de maximumsnelheid, wielspin gewenst maar niet verplicht. Daarbij geeft de Sporting de een enorm gevoel van snelheid en acceleratie, let op gevoel
Metingen wijzen uit dat de bijbehorende sprintcijfers bepaald niet indrukwekkend zijn. Een beetje Fabia TSI, zal niet eens door hebben dat de kleine Seicento zich boos maakt. Maar dat maakt het plezier er niet minder om. De Sei, laat zich watervlug over de lokale wegen sturen en heeft altijd meer dan genoeg vermogen voor korte tussensprintjes. De remmen passen precies bij het speelse karakter van de auto. Ze zijn perfect te doseren en bijten hard en genadeloos om de auto veilig en snel tot stilstand te brengen. Wanneer echt stevig wordt geremd zal alles wat los ligt in de auto spontaan voorin liggen.
De wegligging is ongekend goed is voor een auto in deze klasse, beter dan bijvoorbeel de Citigo of UP (welke natuurlijk qua formaat en gewicht wel een stukje groter zijn)
Het rijden met de Sporting Abarth lijkt allemaal heel hard te gaan, terwijl de snelheden in feite heel beperkt blijven, rijbewijs zal ik niet gaan kwijt raken met de Sei, het gaat om de beleving, en dat maakt het allemaal zo leuk.
Laatst bewerkt: