Hetzers Italiaanse hobby auto's

Hetzer

Forumguru
Iedereen hier denkt dat skoda mijn grote liefde is, maar ik moet bekennen dat een ander een plaats in mijn hart heeft, al jaren :geek:
Na mijn Polo Coupe, ben ik medio de jaren negentig overgestapt naar een goedkoper alternatief, ben destijds bij een Fiat Cinquecento uitgekomen, de goedkoopste uitvoering welke ik zelf heb opgeleukt.
Daarna is er nog een blauwe Seicento gekomen, ook in de goedkoopste variant.
In deze jaren ben ik echt besmet geraakt met het cento virus, leuke goedkope auto's waar jezelf zelf veel aan kan doen, onderdelen zijn ook erg goedkoop.
Hierna wilde ik graag een Seicento Sporting, maar moeder de vrouw wilde graag een grotere 5-deurs, dat zou dan een Punto moeten worden. Eigenlijk vond en vind ik de Punto maar niets, destijds toch naar een fiat dealer geweest, maar gelukkig kwam hij met een absurde inruil prijs, voor onze oude Seicento, toen afgereisd naar de Skoda dealer, waar ik inmiddels ook een zwak voor had :jaja:, derest in geschiedenis die hier op het forum bekend is :yeehaa:

Maar goed anno nu, werkt moeders de vrouw nog in het ziekenhuis in Delft, en is zij onlangs met haar eigen thee winkel begonnen, nu stond de Fabia MC al op haar naam, en eigenlijk gebruikt zij hem ook altijd.
Voor haar woon-werk verkeer en voor het rijden naar de manege
ik rij er alleen in tijdens vakanties en skoda-forum meetings :D
ik heb voor mijn werk geen auto nodig, ik ga op de fiets of op mij italiaanse scooter naar mijn werk, afstand is een luttele 6km.
Maar het begon toch te kriebelen, wilde toch weer een kleine italiaan, op op te kanppen, te poetsen etc, had onlangs voor een 700 euro een oude zwarte Sei Sproting gekocht (99) , deze zelf opgeknapt en met 300 euro winst doorverkocht, omdta ik opzoek was naar een facelift model
Nu na een korte zoektocht naar de een Sei Sporting face-lift model (2001) ,een goede gevonden, technisch in goede staat, carroserie in redelijke goede staat.
Een rode Seicento Sporting Abarth ,voorzien van elektrische ramen, sportuitlaat auto voorzien bij aflevering met hagelnieuwe banden (Pirellei p6000), dit zijn overigens de enige onderdelen die echt duur zijn! Banden zijn destijds speciaal voor de auto ontwikkeld, en kosten tussen de 120 tot 150 euro p/stuk

Onlangs zelf een grote beurt gegeven, alle filters vervangen, nieuwe dab radio, met carlit functie ingebouwd, zelf de achterbumper gespoten, deze was beschadigd en verkleurd.
Heb de auto overigens gisteren helemaal gecleand.





25rngbb.jpg


Tja en wat is die liefde dan ??
Het feit dat je zelf alles aan de auto kan doen, alles zit simpel in elkaar, dashboard , lampunits, etc haal je er zo uit in een mum van tijd, kind kan de was doen..
Of is het , het speelse karakter, en rijplezier ?? De Seicento is slechts voorzien van een 1.1-liter FIRE MPI motor met 54 pk. Het verschil tussen een gewone Seicento en de Sporting is vooral te vinden in de versnellingsbak. Door de verhoudingen iets anders te kiezen, maakt de motor meer toeren en heeft de auto een gewilliger karakter.

En daarmee is niets te veel gezegd. Letterlijk vanaf de eerste meter, toont de Sei een ontegenzeglijk temperament. Gretig klimt de motor in de toeren en sleurt het autootje zo snel het kan naar de maximumsnelheid, wielspin gewenst maar niet verplicht. Daarbij geeft de Sporting de een enorm gevoel van snelheid en acceleratie, let op gevoel :D

Metingen wijzen uit dat de bijbehorende sprintcijfers bepaald niet indrukwekkend zijn. Een beetje Fabia TSI, zal niet eens door hebben dat de kleine Seicento zich boos maakt. Maar dat maakt het plezier er niet minder om. De Sei, laat zich watervlug over de lokale wegen sturen en heeft altijd meer dan genoeg vermogen voor korte tussensprintjes. De remmen passen precies bij het speelse karakter van de auto. Ze zijn perfect te doseren en bijten hard en genadeloos om de auto veilig en snel tot stilstand te brengen. Wanneer echt stevig wordt geremd zal alles wat los ligt in de auto spontaan voorin liggen.

De wegligging is ongekend goed is voor een auto in deze klasse, beter dan bijvoorbeel de Citigo of UP (welke natuurlijk qua formaat en gewicht wel een stukje groter zijn)
Het rijden met de Sporting Abarth lijkt allemaal heel hard te gaan, terwijl de snelheden in feite heel beperkt blijven, rijbewijs zal ik niet gaan kwijt raken met de Sei, het gaat om de beleving, en dat maakt het allemaal zo leuk.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Je komt echt uit de kast hiermee @Hetzer :deuk:
Het zij je vergeven :D
Leuk zo'n hobby
Inderdaad mooi simpele techniek bij Fiat op de kleine modellen en onderdelen mooi goedkoop.
Onlangs de Fiat 500 van m'n dochter nog een onderhoudsbeurt beurt gegeven en voor ca € 110 had ik drie liter Castrol 5W40, 4 bougies, oliefilter, interieur filter, luchtfilter en een carterstop.
Alle onderdelen origineel Fiat. Probeer dat op de vag producten maar eens voor elkaar te krijgen :D
 

woutr

Forumguru
Dat gevoel heb ik ook ervaren met een motor, de honda nx250. Pk's en acceleratie niet noemenswaardig maar omdat ie klein en wendbaar is en je altijd vol gas kan eindeloos plezier op zo'n ding. Cijfers zeggen langs niet alles maar gevoel des te meer ;)
 

CDK

Forumguru
Veel plezier met je nieuwe aanwinst @Hetzer, zolang je maar met de Skoda naar de meetings blijft komen vinden wij hier alles goed ;)
 

ElScorpione

Forumguru
Leuk autootje. Mijn vrouw reed jaren terug een Seicento Sporting. Ook in het rood trouwens. Een leuk autootje om mee te gooien en smijten en sportief te rijden. Want ondanks de weinige paardjes gaat dat inderdaad prima. Maar wij hebben helaas andere ervaringen met Fiat. De ene storing na de andere. Totaal onbetrouwbaar. Wij hebben hem ingeruild voor een VW Lupo. Totaal niet te vergelijken, maar je merkt wel het verschil in kwaliteit. De Lupo is een stuk volwassener. Neemt niet weg dat je veel plezier een zo'n fiatje kunt beleven. Nog vele sportieve en plezierige kilometers gewenst!
 

Hetzer

Forumguru
Totaal onbetrouwbaar ;), gelukkig heb ik die ervaring niet met mijn vorige Cento's, en hoop ik ook niet met te hebben, en anders ga het niet om het rijplezier, maar het gemak dat je overal bij kan, en dat de onderdelen nieuw bijna niets kosten en via de sloop bijna gratis :D

Overigens is dit een auto voor de fun, geen daily, denk dat ik per jaar max 5K zal rijden


@Corné de Kluijver weggaan dat nooit, er blijft altijd minimaal 1x Skoda in de familie, zodat ik een excuus heb om naar de meeting te komen, en om hier modje te spelen:dankje: :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
Is goed, zal ik morgen maken, maar is niet zo bijzonder, stuur, 2x sportsstoelen, sporttrappers, een bank, toerenteller dat is het wel een beetje :bloos::D
 
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
Héél erg leuk topic @Hetzer ! En een heel erg leuk autootje, ik hoop dat ik dat verkleinwoord mag gebruiken voor je mini-Ferrari :bloos: ;)

Vooral heel aanstekelijk hoe je er over vertelt/schrijft, zou bijna naar een Fiat-dealer lopen en een Seicento mee naar huis nemen. :D En dan natuurlijk in het tuinhuis verstoppen voor vrouwlief :laugh:.
 

kansberg

Forumguru
De Seicento's zijn bij normaal onderhoud best betrouwbare karretjes en zeer voordelig om in te sturen. Let op de benzinetank, een typisch Seicento kwaaltje, nou ja, kwaaltje, ze gaan stuk...allemaal. Er is wel eens de grap gemaakt dat de wegenwacht standaard een Seicento benzinetank bij zich heeft. Maar dat is ook zo ongeveer het enige. Dat er soms wat meer aan rem-en stuurdelen moet worden zegt meer over de berijder dan over de Fiat, dat is met name het laatste decennium jeugd geweest en die gaan in het algemeen wat minder respectvol om met de techniek dan de wat 'oudere' automobilist. De onderdelenvoorziening is bijzonder goed en vooral voordelig, echt 'des Fiats.' Wat mij betreft een wat ondergewaardeerde auto en dat is jammer. Heel veel plezier met de Abarth!
 

Skoda-MAN

Forumguru
jeugd geweest en die gaan in het algemeen wat minder respectvol om met de techniek dan de wat 'oudere' automobilist.
Zou u zo vriendelijk willen zijn om voortaan "oudere" te veranderen in "gevorderde automobilist" bij voorbaat dank.:maakmegek:

@Hetzer Heel leuk verhaal en zeer mooie auto.
Zelf heb ik altijd een zwak gehad voor de Italiaanse auto's, verschillende Fiat's en Lancia's gehad en altijd zonder problemen en met veel plezier mee gereden.
Buiten Ferrari en Lamborghini :cheers:kunnen de huidige auto's mij niet boeien.
 

Hetzer

Forumguru
Héél erg leuk topic @Hetzer ! En een heel erg leuk autootje, ik hoop dat ik dat verkleinwoord mag gebruiken voor je mini-Ferrari :bloos: ;)

Ja hoor, want hij is echt klein ( en dat vind ik ook zo leuk ), nauwelijks groter dan de karts van de laatste Skoda forum kart sessie :D
Nee zonder gekheid, je ziet dat de auto's in de A-klasse sinds de jaren negentig echt wel een stuk groter zijn geworden.
De Up van mijn schoonzus steekt er letter met hoofd en schouders boven uit;)
 

Cordoba

Forumguru
@Ridley Opvallende site, dat linkje van je: ik zie daar direct Savali staan, terwijl Sam van Lingen volgens mij een jaar of 5 terug failliet is gegaan.

@Hetzer De rode betekent, dat er met de kras in de zwarte niets meer gedaan hoeft te worden?
 

Ridley

Forumguru
Vroeger gingen we naar FIAT dealer Van den Dungen in Veghel, omdat die officieel Novitec dealer was. Na wat Google acties kwam ik hier op uit, denk dat dit een afgeleide is.
 

R.Heikamp

Forumguru
wat leuk ik had indd ook erg veel schik met mijn vorige auto (Fiat seicento sporting) in het geel! (zie foto) ree erg fijn maar vond hem net iets te klein en te dorstig (1 op 14 als ik mijn best dee anders rond de 1 op 12) heel veel plezier gewenst met je scheur ijzer (ze hebben redelijk wat power).

hier alvast een voorproefje op het interieur van de mijne destijds bij de fl is dacht ik onder andere het stuur en de tellerunit veranderd.
 

Bijlagen

  • 20130526_191947.jpg
    20130526_191947.jpg
    254,4 KB · Weergaven: 39
  • 20130526_192357.jpg
    20130526_192357.jpg
    396,4 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
De rode betekent, dat er met de kras in de zwarte niets meer gedaan hoeft te worden?

Klopt die zwarte had ik technisch in orde gemaakt, gepoetst en verkocht :jaja:

Maar hier zit ook nog wel wat werk aan hoor :D

@R.Heikamp klopt de FL heeft andere lay-out van de meters en een digitale km teller.
En klopt het a-label hadden ze destijds nog niet uitgevonden, erg zuinig zijn ze niet..;):laugh::maakmegek:
 
Laatst bewerkt:

Hetzer

Forumguru
Ja dank je, het is ook het Spartaanse, de simpele afwerking die het hem doet, bijna Simply Clever :D
De Cinq en Seicento zijn ook zo gemaakt dat je er zelf nog wat aan kan doen, je hoeft er na aanschaf niet meer mee naar de dealer.
Met een paar boutjes haal je interieur los, idem de stoelen en de bank, paar boutjes los en je kunt het vernieuwen, kleppendeksel pakking vernieuwen, lucht filter verwijderen 6 bouten los halen, het is allemaal kinderlijk eenvoudig, ook geen last van zaken zoals can bus :laugh::D
 
Bovenaan Onderaan