Het nut van het voorstellen...

Afrit13

Forumguru
Als een nieuw forumlid gelijk begint met een vraag, wordt deze er onmiddellijk op gewezen dat hij zich eerst moet 'voorstellen'. Blijkbaar is het Skodaforum een heel persoonlijk forum :bloemen:

Maar als ik dan een aantal 'voorsteltopics lees....

"Hallo ik ben nieuw en rij een blauwe/witte/rode/grijze/groene/etc. Skoda Fabia/Superb/Mii/Octavia/Roomster/etc."

Vervolgens volgt er anderhalve pagina reacties met vaak niet meer dan "welkom".

Wat is nou precies het nut?

ertromp

Forumguru
Ik vind het voorstellen wel een goede. Natuurlijk heb je personen die meer schrijven over zichzelf dan anderen maar het geeft al wel een stukje interesse aan in het forum voor het gros wat zich in deze rubriek aanmeldt.
Persoonlijk zal ik iemand die zich voorstelt en wat verteld over zijn auto/autohistorie ook eerder van informatie voorzien dan die een/twee/drie-daags vliegen die sec alleen op info uit zijn.

Het wordt cfm. de forumregels: http://www.skodaforum.nl/forum/i/skodaforum-nl-huisregels.11311/ ook gewoon op prijs gesteld alvorens andere zaken te gaan posten

En het is zelfs een persoonlijk forum want er zijn vele forumleden die ik zelfs wat vaker spreek en zelfs live tegenkom dan alleen hier op deze website.

Natuurlijk moet een ieder zijn keuze hierin maken maar hopelijk geeft het voorstellen wat meer binding voor de degene die zich voorstelt en dat deze persoon merkt dat het gewaardeerd wordt en gewaardeerd zal gaan worden

Oh ja en jij alsnog WELKOM! :D

ElScorpione

Forumguru
Het nut van voorstellen moet je inderdaad zoeken in de kans op meer bereidwilligheid van andere leden om je te helpen. Precies zoals @ertromp zegt. Als iemand zich uitgebreid voorstelt, dan ben je toch wat sneller geneigd om meer hulp te bieden. Bovendien is het gewoon leuk om wat meer over de persoon in kwestie te weten.

Volgens mij is het Skoda forum eerder een community, waarbij leden echt lid worden en blijven. In plaats van een forum, waar je snel even wat informatie zoekt en vervolgens nooit meer terugkomt als je het gevonden hebt.

Rosinfield

† In Memoriam
Ik vind de vraag naar het nut van voorstellen intrigerend en eigenlijk ook erg triest. Een teken des tijds, alles moet "nut" hebben en/of iets opleveren. Het gaat hier om omgangsvormen, een aspect van wat vroeger fatsoen werd genoemd, inmiddels helaas een obsoleet wordend begrip. Misschien verduidelijkt een voorbeeld mijn gedachtegang. Wanneer je uit een zijstraat komt en een voorrangsweg op rijdt waarop zich een langzaam rijdende file bevindt, dan heeft het voor degenen die op die voorrangsweg rijden natuurlijk geen enkel "nut" om jou er even tussen te laten. Maar voor jou wel, je stelt dat ongetwijfeld zeer op prijs. Zo is het ook met voorstellen. Ik en ongetwijfeld anderen hier ook, krijg regelmatig een like van iemand die ik welkom heb geheten.

Laatst bewerkt:

AndreM

Forumguru
Zoals gezegd, ook welkom hiero!

En succes met je zwarte Skoda, want alle kleuren bij elkaar is zwart ;)

Thokozanoah

Forumguru
In mijn beleving.......als je iemand tegenkomt waar je denkt (vaker) een gesprek mee te hebben, dan reik je diegene de hand en stel je je netjes voor. Althans, zo heb ik het ooit van mijn ouders geleerd :D
Zo zie ik het ook het forum, het grootste gedeelte zal hier op het forum vragen stellen, foto's plaatsen, artikelen te koop aanbieden etc etc. Het is hier namelijk geen Marktplaats of een puur technische vraagbaak, maar zie het als een groot café waar iedereen zijn zegje doet en af en toe leidt dit tot een mooi gesprek of pittige discussie.
Hoop dat je met het lezen van de reacties alsnog besluit jezelf voor te stellen en dan zal ik je de hand reiken en je welkom heten.

B@s0302

Senior Member
Denk dat hierboven al een boel gezegd is waar ik me direct in kan vinden maar toch een kleine aanvulling. Ik werk inmiddels een kleine 20jr in een salesfunctie en het aaantal trajecten wat ik heb mogen opstarten en afronden die begonnen zijn met een kop koffie en vooral de persoon achter naam / bedrijf te leren kennen zijn er veel! Daarbij is het inderdaad naar mijn idee gewoon netjes om een klein voorstelrondje te doen en hoeft zeker niet alles wat je doet direct resultaat te hebben toch? Kan ook gewoon leuk zijn! ;)

Maarruh... Welkom dus @Afrit13

Bakkertje

Forumguru
@Rosinfield ik kan het (jammer genoeg, want ik zou het graag anders zien) alleen maar met je eens zijn! :jaja:

@Afrit13 goed dat je de vraag stelt, de reacties hier geven denk ik een aardig beeld van hoe men verwacht met elkaar om te gaan hier.

Rosinfield

† In Memoriam
En dat bepaalt ook dat het hier in redelijke harmonie verloopt en/of dat ontsporingen door leden zelf in de kiem worden gesmoord. Zelfs tijdens bijzonder hoog oplopende discussies over ethische kwesties ;)

Canon-Eye

Forumguru
Het is ook prima dat er keuzevrijheid is: sommigen geven al direct aan het begin veel informatie over zichzelf prijs aan een groot gezelschap vooralsnog totaal onbekenden, anderen kiezen ervoor om het in eerste instantie wat summier te houden en gaan er van uit dat men elkaar vanzelf geleidelijk aan beter leert kennen aan de hand van hetgeen over en weer gepost wordt.
Allebei goed, wat mij betreft. :jaja:

Altos

Banned
Mee eens met alle bovenstaande, het gaat er idd niet om dat men hier alles van je wil weten.
Er is al een hoop te vinden door alleen alles ff door te lezen in de topics die je zoekt, hoef je je zelf ook niet voor te stellen.
Het wordt een ander verhaal als er vragen worden gesteld (die soms al gesteld zijn, maar niet gezocht worden...zoekfunctie enzo...) dan wordt er van leden van het forum verwacht dat er een antwoord of minstens reactie komt, dan vind ik een (minstens) korte voorstelling wel zo netjes.

EdK

Forumguru
Mekaar een hand geven en je voorstellen is niet meer dan een fatsoensnorm.

En me pa en ma zouden zich in hun graf omdraaien ( verdikkeme zijn gecremeerd ) als ik me niet meer aan die fatsoensnorm zou houden.
Zakelijk gezien kom ik door het storings en onderhouds gebeuren door geheel benelux per dag bij meerdere klanten.
En ook daar bij aankomst stel ik me voor, en spreek ik de klant met U aan ( ook zo'n beleefdheidsvorm ) ondanks dat ik soms net zo oud of ouder ben dan de klant.

En wat je hier dus vaak ziet bij neiuwe leden die zich niet voorstellen kom ik ook zakelijk en privé tegen.
Als ik een storing voor een gemeente doe dan heb je vaak geen meldadres, en meld je je telefonisch en ga je aan de gang.
Soms komt er dan zo'n ambtenaartje langs in burgerauto en begint gehele verhalen tegen je, maar goed dat doen de omstanders ook vaak.
Dus als ze dan beginnen van je moet ook ff naar dat kijken dan is vaak mijn eerste opmerking: Met wie heb ik van doen ?? Want op deze manier kan ik van heel nederland wel de opdrachten gaan uitvoeren.
Vaak zie je ze dan slikken ( waarom weet ik niet ;) ) en stellen ze zich voor en laten ze een legitimatie zien waaruit blijkt wie ze zijn en voor wie ze werken.

Het wordt cfm. de forumregels: http://www.skodaforum.nl/forum/i/skodaforum-nl-huisregels.11311/ ook gewoon op prijs gesteld alvorens andere zaken te gaan posten

Maar goed het is geen regel om het te doen.
En het op prijs stellen om het te doen blijkt voor sommige een drempel te zijn ( niet meer anoniem zijn )

Rosinfield

† In Memoriam
Weet niet of het hier ook is voorgekomen, maar ik heb op een "ander" forum al meerdere malen gezien dat iemand zonder zich voor te stellen direct met de deur in de vorm van een prangende vraag, in huis valt. Mij irriteert zoiets behoorlijk.
Ongeveer net zoals wanneer iemand zijn raampje omlaag beweegt en je als voetganger plompverloren naar de weg vraagt. Als ik dat zelf doe stap ik bij voorkeur even uit. En ook als dat niet mogelijk is, laat ik mijn vraag altijd vooraf gaan door een goede..... mijnheer/mevrouw. Het kost niets, jij en de ander voelen zich er prettiger bij en soms werkt het in zelfs in je voordeel. Men zal eerder geneigd zijn je welwillend tegemoet te treden.

Tassin

Forumguru
Een man vliegt in een heteluchtballon boven het land en beseft dat hij verdwaald is. Hij ziet beneden een man lopen en daalt tot hij binnen gehoorafstand is...

"Neem me niet kwalijk," roept hij, "Kunt u mij misschien helpen? Ik heb mijn vriend beloofd hem een half uur geleden ergens te ontmoeten, maar ik weet niet waar ik ben!"

De man beneden antwoordt: "Ja. U bent in een heteluchtballon en zweeft ongeveer 10 meter boven de grond. U bevindt zich tussen de 52 en 53 graden noorderbreedte en tussen de 3 en 4 graden oosterlengte."

"U bent zeker een adviseur" zegt de man in de heteluchtballon.

"Inderdaad" zegt de ander, "maar hoe weet u dat?" "Nou", zegt de man in de ballon: "alles wat u zegt is technisch gesproken juist, maar ik heb helemaal niets aan die informatie. En al met al ben ik nog steeds verdwaald".

De man op de grond kijkt peinzend omhoog en zegt: "U bent zeker manager?"

"Dat klopt", zegt de man in de ballon: "maar hoe weet u dat?"

"Eenvoudig: U overvalt mij met een vraag zonder uzelf voor te stellen. U heeft geen idee waar u bent. U weet al helemaal niet waar u naartoe gaat. U heeft iets beloofd terwijl u geen idee heeft hoe u die belofte moet waarmaken en u verwacht van mij dat ik uw probleem oplos. En nu is het plots mijn schuld."

Canon-Eye

Forumguru
Om de zaak - voor wat betreft @Afrit13 - toch maar even in het juiste perspectief te zetten: hij heeft zich wel degelijk ook voorgesteld, al was dat dan niet in het daarvoor meest geëigende forumdeel.
Maar dat laatste neem ik een beginnende forummer nooit kwalijk; ik gun zo iemand graag de tijd om de weg te leren kennen.

Afrit13

Forumguru
Blijkbaar heb ik me toch al voorgesteld, dat was ik al vergeten :laugh:

Maar anders gesteld dan: wat is het nut van je voorstellen in een apart topic? Alle argumenten hierboven snap ik. Iemand eerder helpen als je 'm "kent", vriendclubje, gezellig café, Etc. Noem maar op.

Maar waarom jezelf niet voorstellen in het eerste topic wat je aanmaakt? Waarom die eeuwige omweg via deze hoek van het forum? Also

En nog wat gedachten:
  • Een nieuwe collega die binnenloopt en meteen een vraag stelt: nee, eerste netjes voorstellen, dat vinden we allemaal normaal. Hoe heet je, wat doe je, etc. Maar ik heb ook collega's op mijn verdieping waar ik wel eens mee praat, zonder dat we zijn voorgesteld.
  • Maar gisteren werd ik op straat aangesproken door iemand de weg zocht. Die heeft zich niet voorgesteld en toch vond ik het niet meer dan normaal om die man de weg te wijzen en vriendelijk sterkte te wensen, omdat ie op weg was naar een uitvaartcentrum.
  • En als ik in een cafe wordt aangesproken door iemand, dan stellen we elkaar niet gelijk voor. Soms raak je gewoon met een vreemde in een interessant gesprek.
  • Ook op de racefiets fiets ik regelmatig een stukje met iemand mee en praat over fietsen, onderdelen, doelen en afstanden, zonder dat het in me opkomt om te vragen "hoe heet je?".
Voor mij zit de bereidwilligheid om iemand de te helpen of met iemand te praten niet in het voorstellen, maar in de vriendelijkheid waarmee iemand begint.

"Mijn Fabia start slecht en waar ligt dat aan?" is heel wat anders dan "Ik lees al een tijd mee op het forum en rijdt al jaren met plezier in mijn Skoda. Nu toch maar eens aangemeld om in dit vriendelijke forum een vraag te stellen en hopelijk kunnen jullie mij helpen".

En over hoe ik me zelf heb voorgesteld op dit forum:
Daardoor wisten jullie alleen dat ik een Fabia HB had (nu niet meer) en daarvoor een Polo. Is die informatie nou de basis van onze goede verstandhouding en de reacties of de toon waarmee ik mijn eerste bericht heb getypt?

Bovenaan Onderaan