Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Spaced

Senior Member
Ik zat ook te dubben. Komende week gaat 'ie voor de 30k beurt, om dan gelijk de winter/zomer wissel te doen; aan de andere kant heb je redelijke kans dat het in maart nog een keertje flink gaat sneeuwen/ijzelen, dan heb ik ze er liever nog even onder.

Captain Hook

Forumguru
Zomerbanden, winterbanden, all-weather banden, gewoon banden, het is nooit goed en het blijft lastig:
http://www.autoweek.nl/weblog/2313/Denk-aan-je-zomerbanden
Zoiets heb ik zelf ook wel eens meegemaakt. Begin maart, m'n winterbanden zaten er nog onder, iemand voor me stampt op de rem op het moment dat de verkeerslichten op oranje springen. Ik denk, ach, ik sta zo stil. Nou niet dus... (het was droog, ca. 15 graden), mooi dat ik er bovenop zat, terwijl ik toch er voor 99% zeker van was dat ik op 'gewone' non-wintersloffen eerder/op tijd had stilgestaan...:icon_smile_dead:

Constant

Erelid
Eerlijk gezegd denk ik dat het verschil in remweg enkele meters is, als je net dat metertje tekort komt, is het best zuur.......... maar onvoldoende afstand houden lijkt me de hoofdoorzaak.

:ot:Ik ben trouwens ook een keer bijna op een voorganger geknald die een noodstop maakte voor de eerste seconde oranje, terwijl ik dacht makkelijk nog door oranje te kunnen volgen. Sindsdien houd ik wat meer afstand. Van dat soort figuren mag wat mij betreft het rijbewijs gelijk worden ingenomen.

Spaced

Senior Member
Ja die remweg heb ik me laatst een keer ook in verkeken. Was ook bij een redelijk hoge temp, stond wel op tijd stil, maar mijn remweg was meer dan ik eigenlijk had verwacht. Iets om rekening mee te houden in de manier waarop je autorijdt :)

Constant

Erelid
Als je met winterrubber hard moet remmen bij hoge temperaturen, dan laat je een aardig spoor rubber achter op het asfalt...........

MarcoO2

Forumguru
Ja, remmen met winterbanden... zeker als ze er net onderliggen een aparte ervaring...! Heb de afgelopen weeek ook wel weer gemerkt dat nu de temperaturen hard oplopen, de voorsprong qua veiligheid van mijn winterbanden heel hard verdampt is... maar krijg pas over anderhalve maand mijn zomersloffen terug! :mad:

hemi24

Forumguru
Momenteel (8u45) is de actuele temperatuur hier in het Noorden nog 3°C en afgelopen weekend kwam er nog van dat witte spul uit de lucht vallen, dus nog geen enkele reden om te wisselen hier!!!

Meestal wacht ik met wisselen tot de temperatuur 's ochtends en 's avonds (heen- en terugreis) een beetje rond de 7°C komt.
Het ene jaar is dat de tweede helft van Februari, het andere jaar half April.

MarcoO2

Forumguru
Da's lekker! Er stond vanmorgen weer -5 op de thermometer! Ben blij dat ik de verleiding heb weerstaan om ze al te wisselen, al had ik het bijna gedaan toen de meter vorige week op 12 graden stond.

kwaazaar

Actief lid
Weet ik, maar ik vermoed dat dat niet langer dan een paar dagen aanhoud. En zomerbanden schijnen het vanaf -1 ongeveer al vergelijkbaar te doen met de winterbanden, dus who carez. En op de evt echt koude dagen doe ik wel wat rustig aan. Sneeuw verwacht ik sowieso niet meer.

rweersch

Actief lid
Bij ons sneeuwde het zaterdagmorgen toch echt ;)
(ok, natte sneeuw, rond 8 uur 's morgens, en om 9 uur was het al weer weggesmolten....maar toch)

Constant

Erelid
Zolang het wegdek goed droog is, kun je bij vrieskou veilig met zomerrubber rijden.

In het verleden met de Golf vaak genoeg bij -10C gereden op de zomersloffen. Het werd pas spannend tijdens het remmen op wegdek dat zowel koud als nat was.

Fabia

† In Memoriam
Da's lekker! Er stond vanmorgen weer -5 op de thermometer! Ben blij dat ik de verleiding heb weerstaan om ze al te wisselen, al had ik het bijna gedaan toen de meter vorige week op 12 graden stond.

Je bent niet de enige. Ik loop ook al een tijdje te twijfelen.

Polvo

Actief lid
Het is nog steeds februari, de winter is zeker nog niet voorbij.
Mijn Skoda staat overigens niet op winter banden, ik vond het niet de moeite om dat nog te doen voor een week of drie.
Als het al smerig winter weer wordt heb ik altijd nog de sirion staan, die staat wel op winter banden.
Bovendien duren winterse perioden rond deze tijd vaak maar enkele dagen, hooguit een week.

Falcon

Donateur
De enige reden dat ik op winterbanden nog even blijf rijden, is dat ik over 3 weken naar Duitsland ga op vakantie. Daarna staat al een afspraak om de zomerbanden er weer op te zetten.

Maar goed April weet nooit wat hij wil ;)

Constant

Erelid
Er is voor vandaag (natte?) sneeuw aangekondigd, maar ik verwacht geen winterse omstandigheden. Ik denk dat ik maar weer een wintersport vakantie ga boeken om van mijn bandjes te kunnen genieten :grin:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan