Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

kwaazaar

Actief lid
Ik heb de winterbanden voor mn leaseauto zelf gekocht. Ik wil er 4 jaar mee doen, dus ben er nu heel zuinig op. Echter dat rustige rijden begint behoorlijk irritant te worden; ik wil weer lekker gassen! Ik ga dus niet tot half april wachten. Als er half februari geen zicht op sneeuw meer is, dan gok ik het er op en gaan ze er af.
En als we dan toch nog sneeuw krijgen... ach, heb het jarenlang zonder winterbanden gedaan, dus dat overleef ik dan ook wel weer.

rweersch

Actief lid
Volgens de meeste mensen die wel eens naast me zitten in de auto, heb ik (voorzichtig uitgedrukt) een zeer sportieve rijstijl :grin: ook op winterbanden. Ik merk wel bij nat weer dat de winterbanden iets sneller ondersturen, maar bij droog weer merk ik geen verschil. De winterbanden produceren wel iets meer geluid.

kwaazaar

Actief lid
Het gaat me om de slijtage: zeker de randen van de voorbanden slijten hard als je bv hard over een rotonde gaat. Ik wil er zo'n 40 a 50.000km mee doen. Met zomerbanden doe ik gemiddeld zo'n 30.000 (voorbanden dan, achterbanden gaan veel langer mee), dus vandaar dat ik mn rijstijl wel aan moet passen.

rweersch

Actief lid
Ja, dat dacht ik dus ook altijd (tenslotte hebben winterbanden zachter rubber). Toch heb ik met de winterbanden de leasetijd van vier jaar probleemloos doorlopen, terwijl de zomerbanden na 3.5 jaar een nieuw setje aan de voorkant hebben gekregen (totale km-stand toen was zo'n 70.000). Het aantal km's was dan wel ook groter op de zomerbanden wegens de vakanties: bijna altijd tussen mei en september, dus zelden op de winterbanden.

Wijnand850

Forumguru
De slijtage is heel sterk afhankelijk van merk en type band, je kunt dat niet één op één vergelijken. Mijn Michelin Energy Savers worden bij de zomerwissel vervangen voor nieuwe en hebben er bij mij dan 65.000km onder gezeten. Hoeveel de vorige eigenaar er mee gereden heeft weet ik niet. Voor zitten ze op 2.5mm en achter cuppen ze zo verschrikkelijk hard dat iedereen vraagt of de lagers vervangen moeten worden :grin:. Die gaan er dus ook af. Hoe lang de Snowtracs het volhouden op de O2 weet ik niet, daar heb ik 'm nog niet lang genoeg voor, maar op de Volvo gingen ze net zo lang mee als de zomerbanden (± 60-65000km).

Groet,
Wijnand.

Constant

Erelid
Ik laat ze er tot begin april nog opzitten, zodat een late wintersport (bijv. pasen) nog mogelijk is. Mocht deze trip niet doorgaan, dan gaan ze er medio maart af.

hemi24

Forumguru
Vandaag nog even naar de weersverwachtingen gekeken: -3 in het midden van de week.
Verder max temp nog <7°C, dus ze kunnen nog wel even blijven zitten!

Hetzer

Forumguru
ik wissel altijd eind februari, begin maart, Als het weer zo blijft word het dit jaar eerder eind februari dan begin maart.

EdK

Forumguru
uit betrouwbare meteobronnen gehoord dat kans op sneeuw eind deze week begin volgende week zeer reeël zijn !
Dus laat ze lekker er onder zitten kunnen ze lekker slijten en blijft me LM teminste pekelvrij !

VEEJAY

Forumguru
it betrouwbare meteobronnen gehoord dat kans op sneeuw eind deze week begin volgende week zeer reeël zijn !

*Kijkt naar buiten, schudt hoofd heen en weer en klikt op ander draadje*

Constant

Erelid
Het kan tot begin maart sneeuwen in NL, maar als ik naar buiten kijk, dan geloof ik er niets van........ Ik ga mijn wintersloffen even verwennen, zometeen naar de carwash om de dikke laag pekel (genoeg voor inpekelen van één walvis) van mijn auto te halen. Is de wasstraat ook goed voor de banden, ik neem aan dat de laag pekel aan de zijkant van de band ook niet goed in voor het rubber?

Hetzer

Forumguru
ik heb vandaag in een half uurtje tijd mijn zomer velgen weer onder de auto gelegd, mocht het in maart nog kans geven op sneeuw , dan gooi ik ze er wel weer op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan