Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Octa Collection

Forumguru
Zeker een handig trucje, informatief filmpje ook.
Toevallig gisteren een afspraak gemaakt voor 4 nieuwe (zomer) banden.
Vandaag nog eens gekeken, er zit nog krap 4 mm profiel op en deze zijn van 2003.
Het is dus nog het eerste setje banden van mijn Octa.
Deze hebben er 60.000 km onder gezeten, met de km die ik rij kan ik ook weer 7 jaar vooruit :xyxthumbs:

Hetzer

Forumguru
pffffff, ik heb ze vandaag wel nodig gehad mijn winterbanden!!
ik moet zeggen dat de grip van mijn nieuwe Falken banden toch een stuk beter is dan mij vorige Pirelli banden.
Viel me vanavond op dat er nog zooooooo veel auto's zonder winterbanden aan het prusten zijn op de weg, ook weer 2 bmw 3's gezien die niet omhoog kwamen op de autosnelweg a-28 ter hoogte van Soesterberg.

darkprojectx

Forumguru
man man man ik was gisteren om te ploffen met mijn kale zomerbandjes..

ik wist dat de grip daarvan 0,0 was, dit had ik bij de slipcursus al mogen ervaren :grin:
dus ik had op tijd winterbandjes besteld, alleen waren deze nog niet geleverd (dankzij staking TNT :biggthumpdown: )
Dus het was wat glibberen en glijden en heeeeeeeeeeeeel rustig gas geven want mn 2 litertje krijgt die wieltjes makkelijk aan het spinnen.

gelukkig waren vandaag mijn winterbandjes binnengekomen, dus rustig aan weer naar de tuningshop glijden.. ABS en ASR continu aan de gang.. jaja..
Het was wel even wennen dat de ABS het rempedaal zelfs echt omhoog drukte.
Maar verder was ik zeer blij met de ASR, deze springt er echt bij het minste of geringste in! Leuk om eens rustig weg te rijden met ASR aan, en daarna even rustig wegrijden met ARS uit :1884:

Vanmorgen de auto bij de tuningshop neergezet waar ze Falken 185/60/15 winterbandjes erop zetten. Ik ben benieuwd!

MarcoO2

Forumguru
Ik was gisteren dolblij dat ik de wintersloffen er weer onder had... want zelfs met winterbanden was het op de A12 tussen Utrecht en Driebergen glijden en glibberen geblazen, laat staan zonder... :smiley29:

Mijn Sneeuwman doet het perfect met winterbanden in de sneeuw..
en toch rijd ik voorzichtig want je weet maar nooit..

Jan
Yeti 1.8

van_der_P

Senior Member
Ook ik ben erg blij met mijn winterslofjes.
Vanmiddag met mijn andere auto (Honda Civic aut.1991)op zomerslofjes de wijk uitgereden, daar wordt niet gestrooit, remmen is glijden, gas geven is slippen.
Dan weet je weer waarvoor je winterbanden gekozen hebt.

Misschien een beetje een gekke vraag....

Is het ook mogelijk om alleen winterbanden op de voorwielen te leggen?
Heb eigenlijk geen geld, maar twijfel erg sinds de sneeuwval van gisteren.
Zou dan volgend jaar ook een setje achter kunnen aanschaffen.

Heeft dit geen nut of wel (vanwege voorwielaandrijving)?

hemi24

Forumguru
Grote kans dat het ABS/ESP systeem gaat protesteren door afwijkende afrolomtrekken van de banden op de voor en de achteras.
Ondanks een overeenkomstige maatvoering zit er toch nog veel verschil in afrolomtrek van verschillende merken/typen banden.

Wasmachineman

Forumguru
Geen gekke vraag hoor, ik heb wel ergens hier gelezen dat achterbanden meehelpen qua weggedrag. Dus ook in winterse omstandigheden.
Gewoon het beste is om thuis te blijven als je het niet vetrouwd qua weersomstandigheden buiten.

Kijk, wat een snelle en goede antwoorden. Wordt dan toch kijken of ik ergens wat geld kan besparen deze maanden om 4 winterbandjes onder de GL te laten zetten....

Wasmachineman

Forumguru
Goed dat je eerst gaat sparen want nu is er een enorme wachtlijst bij de bandenboeren. Dus je kunt je wel alvast aanmelden en over een tijdje er voor zorgen dat je het benodigde geld klaar hebt liggen als het wat rustiger is bij de bandenmannen.

Constant

Erelid
Of zoek een leuk tweedehands setje, als je niet zoveel kilometers maakt, dan kun je nog best lang doen met een tweedehands setje met bijv. 6 mm profiel.

Spaced

Senior Member
Het is nu de 2e keer dat ik het fenomeen zie dat mensen eerst riepen "mwaah, niet nodig winterbanden, sneeuwt toch nooit hier", en vervolgens aan de telefoon hangen "Waar heb jij ze d'r onder laten zetten?". Echt zo'n heerlijk ZIE JE NOU WEL moment :)

Hoorde al wel van verschillende mensen dat er een redelijke run op was bij de bandenboeren.

@boer96: kijk ook hoe je je auto gebruikt. Heb je een alternatief? is dat goedkoper dan winterbanden? Of kan je echt niet zonder auto? Het blijft namelijk inderdaad een bak geld...

@ spaced

Ik rijd 4 x per week 144km enkele reis naar mijn werk. Vandaar dat ik zo aan het twijfelen ben over de aanschaf. Ook omdat ik net een kleintje heb zie ik echt wel het belang van winterbanden. Is alleen op dit moment een kwestie van de juiste financiele middelen hebben...

Wasmachineman

Forumguru
Boer96, dan rijd je net zoveel als ik doe. En dan zijn winterbanden gewoon fijn om te hebben. Maar er was wel eens een dag vorig jaar dat ik besloot toch thuis te blijven ondanks dat ik winterbanden heb. Gewoon het ongeluk niet op zoeken dacht ik. Ik kan gelukkig werk verzetten en niet iedereen kan/lukt dat. Succes met je beslissing.

Constant

Erelid
Helaas loop je ook een verhoogd "zie je wel"-moment als een zomerbandliefhebber op auto knalt. Onder het motto "ik kan er niets aan doen, het is zo glad".

Ik hoor trouwens bij elke sneeuwstorm ook mensen die wel winterbanden hebben, maar dat ze de winterwissel nog niet hadden uitgevoerd :icon_smile_dead:

NielsW

Lid
Weet iemand een redelijk goed(koop) adres voor winterbanden inc. velgen?
Zie het nut wel in, maar die prijs. pfffffff........

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan