Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

darkprojectx

Forumguru
bij mij komen er morgen Falken winterbanden op in 185/60/15
ben benieuwd!

de bandenboeren riepen dat ik 65 nodig had, maar dan wordt de omtrek en diameter van het wiel te groot

(normaal rij ik op 195/50/15)

en 195/60/15 wordt het ook niet, want dan zijn de maten ook te groot

het is wat..

wanderer

Senior Member
heb sinds een week All-season banden Kleber (Michelin) Quadraxer 185/60/15 (met sneeuwvlok, dus in Duitsland geoorloofd) eronder liggen, merk alleen wat meer geluid en ook lager van toonhoogte...
de prijs was alles inclusief net geen 300€...(banden + ventielen + balanceren + wisselen op de velgen)

Constant

Erelid
Zojuist om 19h30 bij het RTL Nieuws: Achmea heeft de statistieken op basis van 25.000 ongelukken van de afgelopen winter geanalyseerd en concludeert dat winterbanden duidelijk veiliger zijn dan zomerbanden.

hemi24

Forumguru
Ik heb het "nieuwsitem" ook gezien maar vond het een beetje een komkommertijd verhaal...

Beetje een verhaal als: "Onderzoek heeft aangetoond dat scheren met scheerschuim beter is voor de huid als zonder..."

Als een winterband niet beter zou presteren in de winter dan een zomerband, waarom zouden ze dan nog de naam dragen?!?

Skoder

Lid
@darkprojectx Waarom neem je dan niet 195/50/r15 ? Ik heb die ook op een setje velgen laten zetten, rijdt prima en geen snelheidsafwijking tov. de zomerbanden.

Constant

Erelid
Je wilt niet weten hoeveel mensen nog hardnekkig beweren dat winterbanden onzin zijn of dat winterbandrijderts meer brokken maken dan zomerbandrijderts in de winter. Beide beweringen zijn ontkracht.

deusjevo

Forumguru
En dat zijn mensen die zelf nog nooit op winterbanden gereden hebben....:winkie:

[MODERATORBREAK]
niet onnodig quoten a.u.b.[/MODERATORBREAK]

Rosinfield

† In Memoriam
Typisch Nederlands, nog geen vlokje gevallen en de hysterie is alweer losgebarsten. Valt me mee dat er nog geen weeralarm is afgekondigd. Overigens net over een laag pas gevallen hagel gereden en dat ging nog prima.

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]Maar weer even geschoond. Kantine-vrienden, jullie schurken tegen een gele kaart aan...[/moderatorbreak]

rweersch

Actief lid
Bij ons was de straat zo juist behoorlijk wit, en de auto voorzien van een vers laagje sneeuw. Ik was toch blij dat ik de winterslofjes er onder had liggen; het geeft me toch een veiliger gevoel.

darkprojectx

Forumguru
@darkprojectx Waarom neem je dan niet 195/50/r15 ? Ik heb die ook op een setje velgen laten zetten, rijdt prima en geen snelheidsafwijking tov. de zomerbanden.

in de winter rijdt ik altijd met een iets smaller bandje, geeft net wat meer druk op het rijvlak.

vandaag was het al aardig fris!

GroteFoto-OBMVPE36.jpg

RogerS

Forumguru
Zojuist mijn winterbanden met 16 inch LM velgen erop laten leggen (juist op tijd want in Geleen was al sneeuw gevallen...)

Ik moet wel zeggen dat de winterbanden iets meer rolgeluid maken dan de zomerbanden.

Zomer: Pirelli Cinturato 225/45 R17 94W

Winter: Vredestein Snowtrac 3 205/55 R16 91H

O ja ik mag nu ook nog maar maximaal 4 en half uur 210 KM per uur rijden...

Constant

Erelid
geeft net wat meer druk op het rijvlak.
Dat wordt inderdaad vaak gezegd, maar bij een winterbandentest heb ik gelezen dat brede winterbanden juist meer grip geven op sneeuw en ijs.

De keuze voor een smalle band op sneeuw of ijs is (op basis van die test) eigenlijk alleen nodig bij het rijden met winterbanden door dikke lagen verse sneeuw (landweggetjes) of natuurlijk om de sneeuwketting er makkelijk omheen te kunnen leggen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan