Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

FredV

Banned
Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. Zeker als een auto mijn privé-bezit zou zijn, zou ik dat type band overwegen.

Zou het aantal winterbandrijders niet voor een groot deel uit leaserijders bestaan?
Nee, niet hier in deze omgeving waar ik woon. hier is het gros van degenen die op winterbanden rijden, priverijder.
En toen ik in de randstad woonde, peinsde ik niet over winterbanden. En in de 10 jaar dat ik hier woon, ben ik helemaal overtuigd van het nut.

Jochie

Lid
Sinds dit jaar ook winterbanden aangekocht voor de 2 Skoda's. 14 en 15" (fabia&Ocatvia). Beide op Goodyear Ultra Grip 7+ M+S. Ze liggen er nog niet onder wegens nog wat te "warm" weer. Maar als je hier in belgie zo een winter hebt gelijk de vorige, dan zal ik toch blij zijn met mijn winterbanden. Eerste keer met winterbanden, dus moet nog afwachten hoe dit zal rijden. Alleen al maar om de velgen te beschermen.

rweersch

Actief lid
Anyway, my point: winterbanden met een te hoge temperatuur is een drama, dus vervang ze op tijd in het voorjaar en leg ze niet te vroeg eromheen. Het is nu echt nog te warm aldoor. Dan slijten ze als een malle en je rijdt als een dweil.
Ik laat de winterbanden van oktober tot en met maart (dus 6 maanden) op de leaseauto leggen (volgens het advies van LeasePlan). Afgezien van meer geluid, merk ik bij hoge temperaturen geen verschil met de standaard zomerbanden.

Zodra de winterbanden er onder gaan (nogmaals, niet met sneeuw en ijs) draait de ASR en de ABS overuren. Dat was bij de Volvo zo en dat is bij de Octavia idem dito. En nee, ik rijd niet op het scherpst van de snede.
Toch vreemd, ik merk er niks van. De ASR en ABS heb ik beide pas één keer nodig gehad (in de zomer, op zomerbanden). Het zal dan toch wel aan het merk en type banden liggen. Helaas heb ik geen flauw idee wat er momenteel onder de auto ligt...
En in de vorige auto (Ford Focus 1.6 Wagon) had ik exact dezelfde ervaringen (behalve dat die dan geen ASR had).

Op de auto (oude Alto) van mijn vrouw hebben we huismerk van ATu laten leggen (volgens mij uit de Michelin-fabriek). Gezien het kilometrage (3000 p/j) en het gebruik van de auto (vooral binnendoor, en af en toe autosnelweg met 110 km/h) laten we daar de winterbanden doorlopend op liggen.

Even off topic; vorig jaar in Thüringen op vakantie geweest en daar wel Oettinger bier gedronken. Brouwerij staat namelijk in Erfurt. Vind de smaak niet minder of slechter dan vele andere Duitse biertjes.
Dat kan ik beamen; ik heb altijd een kratje Oettinger in de kelder staan. Duits kwaliteitsbier volgens het Reinheitsgebot, voor een Lidl prijsje. Overigens kun je Oettinger in Duitsland gewoon bij vele supermarktketens krijgen, zoals Real.

Wik

Lid
Ik heb nog nooit winterbanden nodig gehad.
Ik ga ook niet naar landen toe waar het nodig zou zijn.

Verder vind ik het de laatste tijd een behoorlijk commercieel ding geworden.

Opeens kunnen we niet meer "zonder"

Het is vooral een kwestie van goed rijden en anticiperen.
Net als de stoplichten en drempels en rotondes.

Omdat wij niet goed meer kunnen rijden (Stress, gejaag, altijd voor aan willen rijden, enz enz)
Daarom zijn al deze dingen bedacht. Ook ABS enzo.
Gewoon kwestie van opletten en nadenken, dan heb je dit allemaal niet nodig.
Nu is het lekker makkelijk allemaal, je kan alles maar doen, en de techniek corrigeert het wel, maar ik vind dat je er ook last van hebt.

Nouja, het is wel goed voor de handel,
Die winterbanden zijn bijv. niet meer te verkrijgen.
Idem voor de opslag daarvan, tis een geweldige business geworden.

http://www.skodaforum.nl/board/images/smilies/disc.gif
roept U maar.

Wik

Captain Hook

Forumguru
Vooral voor mensen bij wie ABS/ASR/ESP regelmatig actief zijn zou ik zeker winterbanden adviseren. :1884:

Sorry hoor, maar als je dit soort systemen dagelijks 'nodig' hebt, kom ik toch liever niet al te dicht in je buurt. Geeft aan, hoe je rijstijl is c.q. hoe je wel/niet anticipeert.

Zelfs als ik twee weken lang door de Oostenrijkse sneeuw bagger, rijd ik zodanig dat ABS en ASR amper nodig zijn. Kwestie van je aanpassen aan de weg- en weerstomstandigheden. :koffie:

Constant

Erelid
Bij mij is het al een jaar geleden dat het ASR/ESP lampje voor het laatst ging branden en ik rijd toch vlotjes met het verkeer mee.

rweersch

Actief lid
Verder vind ik het de laatste tijd een behoorlijk commercieel ding geworden.
Dat is zeker waar, maar 't is zeker niks nieuws. Decennia geleden kon je ze ook al krijgen, maar toen was het minder gebruikelijk. Toen waren ABS, ESP/ ASR, airbags e.d. ook niet verkrijgbaar. Maar maakt dat ze tegenwoordig minder "noodzakelijk"? Gordels waren tot halverwege de jaren 70 ook nog niet in elke auto aanwezig, net zo min als hoofdsteunen. Toch zijn dat inmiddels onmisbare veiligheidsvoorzieningen geworden. Ook al rij je nog zo voorzichtig en anticiperend, het is nooit ondenkbaar dat je auto een schuiver maakt. Het blijft een dikke ton aan gewicht waarmee je aan te rijden bent en gegeven genoeg gladheid, gaat zoiets gewoon rechtdoor in een bocht, hoe rustig je ook rijdt.

Ik heb zelf aan den lijve het verschil tussen zomer- en winterbanden op koud en besneeuwd wegdek ervaren, en ik heb toen besloten nooit meer zonder te willen. 't Kost me 10 euro per maand, inclusief opslag en omleggen op de LM-velgen, en dat heb ik er graag voor over om veiliger te kunnen rijden.

Rosinfield

† In Memoriam
Het punt is natuurlijk dat dit een puur theoretische discussie blijft. Immers, het kan in oktober nog makkelijk boven de 20 graden zijn en in mei onder de 10, enz. enz. De periode in NL, waarin winterbanden echt aanbevelenswaardig zijn, is over het algemeen van zeer korte duur. Dus mijn idee is, als je niet op wintersport hoeft en de meestal de keus hebt niet de weg op te gaan, niet doen.
Wat betreft aquaplaning, het lijkt me sterk dat wat voor banden dan ook hier enig verschil maken. Is gewoon een kwestie van teveel water op de weg. Oplossing: even gas terug nemen en er is niets aan de hand.

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]Alle winterbandendraadjes samengevoegd. Impopulaire maatregel volgens sommigen, daar ben ik zeker van, maar anderen vroegen me hier juist weer om. Reden: wildgroei aan winterbandendraadjes.[/moderatorbreak]

van_der_P

Senior Member
't Kost me 10 euro per maand, inclusief opslag en omleggen op de LM-velgen, en dat heb ik er graag voor over om veiliger te kunnen rijden.
Dat is best veel geld. Ik bewaar ze zelf en wissel ze ook zelf. Kun je de zomerbanden met velg mooi schoonmaken (steentjes eruit) en de velgen in de was zetten. Dat gebeurt bij de opslag ook niet.

Wijnand850

Forumguru
Ik ben er verbaasd over dat er maar 3 mensen in de poll aangeven dat ze 4-seizoenenbanden hebben, dat zou ik verwachten als mooi compromis tussen zomer en wintersloffen.

Het verbaast mij niet, als je in de testen ziet dat het inderdaad een compromis is. Geen uitmuntende prestaties in de zomer en ook niet in de winter (en ze worden ook niet aangemerkt als winterband, dus in het buitenland heb je er niets aan). Eigenlijk twee keer niets dus. Het lijkt er ook op (maar dat is een gevoel) dat er meer ontwikkelingen gaande zijn bij zomerbanden dan bij vier seizoenenbanden.

Groet,
Wijnand.

rweersch

Actief lid
Dat is best veel geld. Ik bewaar ze zelf en wissel ze ook zelf. Kun je de zomerbanden met velg mooi schoonmaken (steentjes eruit) en de velgen in de was zetten. Dat gebeurt bij de opslag ook niet.
Bij een looptijd van 4 jaar betaal ik 4x12x10=480 euro. Als je bedenkt dat een beetje winterband (in mijn geval 205mm, bij 16") al snel 100-130 euro kost, dan vind ik dat juist zelfs weinig. En geen gezeur met een tweede velgenset (altijd de mooie LM-velgend), en ze worden bij elke wissel gebalanceerd.

Erkens

Lid
[moderatorbreak]Alle winterbandendraadjes samengevoegd. Impopulaire maatregel volgens sommigen, daar ben ik zeker van, maar anderen vroegen me hier juist weer om. Reden: wildgroei aan winterbandendraadjes.[/moderatorbreak]
Nadeel van deze maatregel is dat je het overzicht helemaal kwijt bent. Ik ben alleen maar geinteresseerd in de winterbanden voor de Yeti en nu loopt alles heerlijk door elkaar.

Wik

Lid
Deeltjes wegdek in bloed door winterbanden

Winterbanden maken relatief veel deeltjes van het wegdek los die vervolgens in het bloed kunnen komen. Dat blijkt uit laboratoriumtesten van VTI, het weg- en transportonderzoeksinstituut van de Zweedse staat.

Voor U gelezen.

Groetjes
Wik

Constant

Erelid
4X4 en Michelin Alpin A4, probeer me maar te volgen...
Dan kunnen we de vergelijkende test gaan doen tijdens een sneeuwbui :grin:, bij veel tests is de Michelin de testwinnaar en m'n Conti's zijn nummer 2. De banden zijn allebei winnaars op verschillende deelgebieden. De Michelin is slijtvaster en wordt daarom uiteindelijke de testwinnaar, de Conti's slijten meer maar geven in ruil daarvoor meer grip op ijs en sneeuw.

@Wik: met zomerbanden in Skandinavie rijden is ook niet gezond, ik ben voor mijn werk een keer in januari in Oslo geweest (en dat ligt nog redelijk zuidelijk) en daar is het al doodseng rijden met winterbanden. Daar rijdt men in de winter alleen veilig met spijkerbanden (en die ruineren het wegdek echt!).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan