Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vacaro

Senior Member
Had vorige winter de Dunlops winterbanden(type weet ni meer staat ergens in topic hier op forum) op men O2 4x4 liggen en moet zeggen groot verschil met de zomerbanden. Veel meer grip en het geluid viel ook wel mee.
Ik ga trug voor winterbanden, moet nog wel effe zoeken want heb buitenmaatje nu op men Antara, 235-55-18, worden dus andere velgen met nen 215-70-16.

Ik raad iedereen zeker winterbanden aan, zelfs als niet sneeuwt heb je er toch meer veiligheid door vanaf temp onder de 7° komt.

VEEJAY

Forumguru
Laat het maar gauw vriezen dan, ik geloof tegen het weekend gaan we structureel onder de 10 graden.

Wijnand850

Forumguru
@Harrie D: Het is nu ver boven de 7 graden (12 C in Amsterdam), dus ja, het klopt 100% dat winterbanden nu onderpresteren tov zomerbanden.

En dat blijft zo zolang je niet in de sneeuw belandt. Die paar graden temperatuurverschil maakt echt niet het verschil, althans niet zo'n groot verschil. Zou niet best zijn. Ik heb tot nu toe geen andere ervaring (net als Veejay en Harrie D) dat de zomerbanden op droog en nat een betere grip hebben, of het nu vriest of 10-15 graden boven nul is. Zodra de winterbanden er onder gaan (nogmaals, niet met sneeuw en ijs) draait de ASR en de ABS overuren. Dat was bij de Volvo zo en dat is bij de Octavia idem dito. En nee, ik rijd niet op het scherpst van de snede.

Groet,
Wijnand.

Gieliovd

Forumguru
Geen argument zoeken om geen winterbanden te halen. Slechts toelichting op eerder bericht, waar een ervaring wordt beschreven met hogere temperaturen en winterbanden.

Ik ben van mening dat winterbanden je een veiliger gevoel geven in de winter. Ik ben van mening dat wanneer het kouder is (vanaf komend weekend Veejay???, perfecte timing dat ik dan mijn auto heb!), je plezier hebt van je winterbanden.

Ik ben ook van mening dat het met hogere temperaturen k*t rijdt.

Dat is het.

Ik weet het nog niet omdat ik niet weet wat de winter gaat doen, wat een set kost (ga de goede tip bekijken!). Ik ben ook maar starter, veel veranderingen afgelopen maanden.... dus veel geld over heb ik niet. Dus wat is wijsheid. Nu kopen, voorkomen dat je straks in de periode komt waarin iedereen die dingen wil (prijs = vraag), of afwachten en zien of het een koude winter wordt? Of gewoon lekker doorrijden op zomerbandjes?

Tja... als ik dan denk aan vorige winter, dat ik met de vrachtwagen van 14:30 tot 11:30 bezig was om van Amsterdam naar Alkmaar te komen vanwege de gladheid, de mensen met spinnende banden (zomer) etc..... dan is de keuze niet zo moeilijk!

Maar toch ;)

Constant

Erelid
Zodra de winterbanden er onder gaan (nogmaals, niet met sneeuw en ijs) draait de ASR en de ABS overuren. Dat was bij de Volvo zo en dat is bij de Octavia idem dito. En nee, ik rijd niet op het scherpst van de snede.
Ik heb dat niet met mijn winterbanden, maar ik heb een winterband die relatief veel grip geeft (in ruil voor een kortere levensduur). Als ik naar de ADAC/ANWB test kijk, dan zie ik grote prestatieverschillen. Ik kan haast niet geloven dat je genoemde problemen hebt met een band uit de test top 3.

Edit: en de marketingcampagne is weer gestart, roep dat er schaarste is en de meute komt op gang. Ik geloof niets van een tekort of stormloop, het is gewoon de gebruikelijke drukte om de bandjes te wisselen.

EdK

Forumguru
Als Skodarijder kom ik niet alleen bij AH, maar ga regelmatig ook naar de Lidl en wel eens naar de Aldi. De spullen van die zaken zijn verkeerd of slecht.
En zo is het met banden het zelfde.

Ik begrijp deze zin niet
je gaat regelmatig naar aldi en lidl terwijl je weet dat die spullen verkeerd en slecht zijn
Hetzelfde is met banden, dus je gaat bewust met troep de weg op ??

Sorry maar had je hoger ingeschat !!:koffie:

Evilcomputing

Senior Member
Mijn winterbandjes 225/45 R17 liggen al klaar.

Tis me nu alleen nog wat te warm om ze er op te lepelen.
Ook omdat me zomerbandjes hageltje nieuw zijn en nog wel wat profiel op zit.

Winterbanden zijn een must.
Zou zeker niet zonder willen, zelfs niet als ik alleen in nederland bleef.

Wel merk ik bij veel mensen dat wanneer er sneeuw ligt en ze winterbanden hebben ze er mee om gaan alsof de weg droog is, ondanks er sneeuw ligt of andere rommel. Ook met winterbanden moet je oppassen.

(nee ik ben geen schoolmeester :D

E

Ex-lid 2926

Tsja, wat is wijsheid:
Stel dat je 4 maanden per jaar de winterbanden gemonteerd hebt (december t/m maart) en we hebben een normale Hollandse winter met slechts een paar dagen sneeuw en ijs. Dan rij je in vergelijking met zomerbanden ongeveer 115 dagen onveiliger.
Het hele jaar de zomerbandjes eronder in deze omstandigheden: ongeveer 5 dagen onveiliger dan met winterbanden.
Maar ja, de afgelopen winter was niet gemiddeld. Eén winter maakt nog geen ijstijd en Piet Paulusma kan ook niet langer dan 2 dagen vooruit voorspellen. En zelfs dat pakt wel eens verkeer uit.
Dus wat is wijsheid. Op sneeuw en ijsdagen hebben de winterbanden rijders het gelijk aan hun zijde, op al die andere dagen .......
Ik denk dat de persoonlijke omstandigheden de doorslag moeten geven.
Een paar jaar geleden was het helemaal geen item als je tenminste geen wintersporter was. Tot vorig jaar hadden veel kinderen nog nooit sneeuw gezien en kon je alleen maar schaatsen op kunstijsbanen.

MarcoO2

Forumguru
23-11 krijg ik de mijne er pas weer onder, dus ik hoop dat VJ een beetje ongelijk krijgt met zijn verwachtingen...

Constant

Erelid
Winterbanden die het niet goed doen op een koud en nat wegdek, die moet je terug naar de verkoper brengen. Dan ben je gewoon belazerd. Een goede winterband is juist extra veilig op een koud en nat wegdek.

Het vergelijken van een slechte winterband met een erg goede zomerband, tsja, zo ken ik er nog een paar. Wees dan consequent, vergelijk de top 3 van de winter, 4 seizoenen, en de zomerbanden. Dan zie je dat winter en zomerbanden echt verschillen.

@Marco: er komt weer een nieuwe warmtefront (12 C) komend weekend.

Wasmachineman

Forumguru
Voor iedereen weer anders dus. Wijsheid. Maar wat ook meespeelt is de inhoud van je portemonnee. Heb je het er voorover? In calculeren dat je met winterbanden rijd tijdens zomerse temperaturen. Dan weet je dat ze niet optimaal werken. Maar als je gewoon normaal rijd zal er toch weinig verschil zijn behalve dat de winterbanden iets meer lawaai maken. Dus je blijft altijd zitten met de vraag, waar doe je goed aan?

Winterbanden eronder en rijden maar tot maart? Dat doe ik dus alleen bij mij is het een leaseauto en wordt het gewoon geregeld door kantoor/leasemy. Maar onze privé auto heeft geen winterbanden. Deze rijdt zo weinig, staat nu op 35000 km in 6 jaar! En de meeste kilometers worden gedaan naar het strand als het lekker warm is....:icon_smile_dead:

MarcoO2

Forumguru
zowel over de bandenspanning als over de winterbanden lopen al een paar zeer actieve draadjes, misschien daar verder gaan (of die eerst even lezen)? In dat laatste geval: succes... ;)

Ik weet niet wie en waarom deze post is verplaatst, maar dat is m.i. onterecht. Ben niet gecharmeerd van dit soort moderator acties, dan ben ik hier klaar en weg.*

Het gaat erom dat specifiek voor de Octavia II in de handleiding wordt vermeld dat de bandenspanning hoger moet zijn dan met zomerbanden.*

Combiron

Actief lid
En ik vraag mij af waarom zouden het A-merken moeten zijn ?Als Skodarijder kom ik niet alleen bij AH, maar ga regelmatig ook naar de Lidl en wel eens naar de Aldi. De spullen van die zaken zijn verkeerd of slecht. En zo is het met banden het zelfde.

Ik denk dat je het woordje "niet" vergeten bent. Maar dan nog: je kan en mag geen banden vergelijken met koffie of toiletpapier. Zie ook de test van de ANWB over winterbanden.

FredV

Banned
Het gaat erom dat specifiek voor de Octavia II in de handleiding wordt vermeld dat de bandenspanning hoger moet zijn dan met zomerbanden.*
En dat staat exact hetzelfde in de ander instructieboekjes van de andere typen Skoda.
dus de informatie over winertbanden is niet specifiek O2, maar algemeen Skoda.
Verplaatsing dus prima.

Constant

Erelid
Ik ben er verbaasd over dat er maar 3 mensen in de poll aangeven dat ze 4-seizoenenbanden hebben, dat zou ik verwachten als mooi compromis tussen zomer en wintersloffen.

MarcoO2

Forumguru
Dat had ik eigenlijk ook wel verwacht. Zeker als een auto mijn privé-bezit zou zijn, zou ik dat type band overwegen.

Zou het aantal winterbandrijders niet voor een groot deel uit leaserijders bestaan?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan