Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Als je de band bij conti selecteerd heb je rechts een kader waar je kunt selecteren en zie je ook alle afkortingen staan !!

Jerrie

Lid
@ XL BSW :)

Oké & bedankt.
Verschil tussen 81 en 85 was me duidelijk.
Voor de Fabia 1 lijkt me 81 ruim voldoende.

Winterbanden

Vandaag nieuwe winterbanden gehaald: Goodyear Ultragrip 7+. Ik vond de auto wat sloom aanvoelen in vergelijking met de Conti Ecocontact banden die erop zaten.*

Heb zonder instructieboek te raadplegen voor 2.5 bar en achter 2.7 bar gezet.*

Blijkt aan de binnenkant van de tankdop een tabel te zitten, maar niks over winterbanden. Maar in het instructieboek staat verder dat WINTERbanden 0.2 bar hoger moeten staan dan de zomerbanden. Ahaaaa....*

Dus ik heb ze voor te hard staan en achter precies goed, moet ik dus nog even aanpassen. Let wel banden altijd koud meten.

Overigens lijken de Goodyears iets stiller te zijn dan de Conti Ecocontact.*

Iemand nog aanvullende info & opmerkingen?

van_der_P

Senior Member
En je zult maar net die ene meter te kort komen...

Je kunt je nog zo goed voorbereiden op dit en komend jaargetijden, als je tijdens gladheid een medeweggebruiker tegen komt op bijna versleten zomerbanden, kun je ook niks meer.

En ik vraag mij af waarom zouden het A-merken moeten zijn ?
Als Skodarijder kom ik niet alleen bij AH, maar ga regelmatig ook naar de Lidl en wel eens naar de Aldi. De spullen van die zaken zijn verkeerd of slecht.
En zo is het met banden het zelfde.

van_der_P

Senior Member
Het staat in ieder geval beter, afgewerkt, is mijn mening.
Er zijn ook personen die het stoer vinden zonder wieldoppen.

E

Ex-lid 2926

Vanmiddag een van de Touran's 2.0 TDI van mijn werkgever weer laten voorzien van de wintersloffen. Nieuwe Vredestein Snowtrac's 3 in 205/55-16. De ingewisselde zomerbanden zijn Conti's. Direct het verschil in weggedrag kunnen merken. Op de vochtige wegen is het met de huidige temperaturen voorzichtig gasgeven met de Vredesteins. Ze hebben domweg veel minder grip dan de zomer Conti's. Nu heeft die 2.0 TDI een berg koppel en dus trekkracht. De tractioncontrol moet flink ingrijpen.
Ik ben dan ook blij dat de Touran's uitgerust zijn met ESP.
Lekker rustig rijdend is er niets aan de hand, maar het moet in mijn werk ook wel eens echt hard gaan. Dan geven de zomerbanden mij een veel veiliger gevoel. Let wel; bij sneeuw en ijs gaat deze vlieger niet op. Waar je dan met zomerbanden niet van de plek komt rij je normaal weg met winterbanden.

VEEJAY

Forumguru
Ecocontact is toch geen winterband?* Ecocontact neem je niet voor het geluid maar voor zuinigheid.

E

Ex-lid 2926

Kreeg vandaag nog een "verrassend Skoda" mailtje met daarin de winteraanbiedingen met originele Skoda wieldoppen. Er wordt natuurlijk geadverteerd met vanaf prijzen, maar die vond ik nog meevallen als de kwaliteit goed is.
Zag kortgeleden ook nog een Lidl krantje met daarin goedkope wieldoppen. Het design was nog niet eens zo gek en de prijs was gelijk aan 3 kratjes Lidl (Oettinger) bier.
Even off topic; vorig jaar in Thüringen op vakantie geweest en daar wel Oettinger bier gedronken. Brouwerij staat namelijk in Erfurt. Vind de smaak niet minder of slechter dan vele andere Duitse biertjes.
Nog even over die winterwielen. Een bandenhandelaar bij mij in de buurt biedt zwarte stalen sportvelgen aan. Dat zijn zwarte stalen velgen met een 5 spaaks design. Opel leverde die velgen een tijd onder de Astra en Zafira. Die velgen waren dan wel weer voorzien van aluminiumkleurige kunststof 5 spaaks wieldoppen. Als je niet beter weet denk je dat het lichtmetalen velgen zijn. VW leverde die velgen volgens mij ook een tijdje.

Constant

Erelid
@Harrie D: Het is nu ver boven de 7 graden (12 C in Amsterdam), dus ja, het klopt 100% dat winterbanden nu onderpresteren tov zomerbanden.

Een gemiddelde zomerband heeft meer grip op een vochtig wegdek dankzij weinig relief, maar als het echt gaat plensen dan mis je dus die extra waterafvoer. En gaan de sportzomerbanden dus extra snel aquaplannen, het is maar waar je de voorkeur aan hebt (ik deed het dus bijna in mijn broek tijdens een hoosbui, ik dreef zowat op mijn 225 zomer Dunlops).

Verder verloor de Snowtrack punten (tov andere winterbanden) op nat wegdek in de ANWB Test.

Afwaardering door lichte tekortkomingen op nat wegdek

Gieliovd

Forumguru
Ik weet het nog niet. Ik heb de auto nog niet eens voor de deur staan, maar ik twijfel nog over winterbanden. Wat is wijsheid?

Wat kost een beetje set winterbanden op stalen velg vandaag de dag?

Ik heb trouwens zelf ook ervaringen met winterbanden en te warm weer. Man, man... ik ging als een dweil over de weg, met mijn volgeladen wagen over de autobahn naar Polen! En toen was het onverwacht ook een graad of 12 denk ik. Met 120 deed ik het in mijn broek man!

In de zomer, op mijn Michelin Energy ging ik met 160! Geen centje pijn!

E

Ex-lid 2926

Als die zwarte stalen velgen nog nieuw zijn of goed onderhouden gaat het wel. Mooi is anders, maar het is toch maar tijdelijk. Ik heb inmiddels ook al weer de zwaar verweerde en gecorrodeerde zwarte velgen gezien waarbij ook nog eens roestige naafdopjes zichtbaar zijn. Dan wordt het er op de weg niet mooier op.
Ik weet nog dat ik in 1979 een splinternieuwe Mazda 323 kocht. Dat was eerste model 323, een hatchback met achterwielaandrijving. En voor het sportieve kocht ik er nog extra chroomkleurige velgringen bij. Toen mooi en nu zou ik drie keer slikken.
Nog een tip: kijk eens op de Duitse Ebay site (Ebay.de). Voor Euro 400 inclusief verzendkosten heb je 4 stalen velgen met Uniroyal winterbanden (195/65-15) in huis.
Voor zo'n Euro 450 4 splinternieuwe "kompletträder" met Bridgestone Blizzard en voor minder dan Euro 500 met de supergoede Dunlop's 3D, Conti TS 830 of Goodyear 7+
Dus inclusief montage, balanceren en verzendkosten.

FredV

Banned
Ik heb trouwens zelf ook ervaringen met winterbanden en te warm weer. Man, man... ik ging als een dweil over de weg, met mijn volgeladen wagen over de autobahn naar Polen! En toen was het onverwacht ook een graad of 12 denk ik. Met 120 deed ik het in mijn broek man!

In de zomer, op mijn Michelin Energy ging ik met 160! Geen centje pijn!
Maar goed, en andersom geredeneerd?
Met 160 in de winter bij temp rond of onder t vriespunt??
Geen centje pijn.
Ik kan die redenaties niet echt volgen. Is dat jezelf wijsheid toepraten?

Gieliovd

Forumguru
Ja, en je punt is? Ik snap je vraag w.b. die "wijsheid toepraten" niet.

Uiteraard, die winterbanden reden best goed toen het eenmaal vroor. Ik had veel grip op sneeuw, ijs en nat wegdek. Meer dan het jaar ervoor, op zomerbandjes.

Die zomerbanden hadden het op de autobahn ook prima gedaan in de winter rond het vriespunt, als het maar droog wegdek was, ze worden wel warm door de langdurige rit.

Anyway, my point: winterbanden met een te hoge temperatuur is een drama, dus vervang ze op tijd in het voorjaar en leg ze niet te vroeg eromheen. Het is nu echt nog te warm aldoor. Dan slijten ze als een malle en je rijdt als een dweil.

Gieliovd

Forumguru
Geluid betekent rolweerstand, lijkt mij. Als iets soepel rolt dan heb je weinig weerstand, weinig geluid.

Winterbanden smeren met hogere temperaturen veel meer. Meer weerstand.

FredV

Banned
Nou, je opmerking wat is wijsheid met daarna de uitleg wat je nare ervaring erbij is.
Daarom, zulke verhalen gaan ook op voor zomerbanden bij kou en gladheid, dus ja, wat is wijsheid.
Het komt bij mij over dat je een argument zoekt om geen winterbanden te nemen, zo komt het bij over en lees ik het.
Of dat zo is, kan alleen jij beoordelen dus no offence,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan