Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Ten eerste van harte welkom op dit forum.
En de vraag die jij stelt daar zijn overvolle topics van.
Dus even onder de knop "zoeken " winterbanden typen en je krijgt je antwoordt en nog veel meer informatie.

corsaar

Senior Member
Welkom op het forum inderdaad ander draadje zoeken voor je vraag.

Waar moeten we zijn voor de BBQ

Tallguy

Forumguru
Ik laat de winterbanden meestal ergens in november eronder zetten. Eigenlijk kijk ik primair naar de gemiddelde temperaturen. Zolang die >10 graden zijn doe ik het sowiezo niet; wordt het gemiddeld 7 graden dan ga ik bellen en ze eronder laten zetten. Omgekeerd geldt hetzelfde met het wisselen naar zomerbanden.

EDIT: aangezien er meer postings zijn over de Yeti en winterbanden ga ik die topics samenvoegen wat betreft die relevante postings.

TurboBooster

Forumguru
Hallo iedereen,
Voor winterbanden onder de Yeti zou ik gaan voor de 16 inch velg 205/60-16, voor de 17 inch velg voor 215/50-17.
In deze maten zijn de winterbanden van diverse merken ruim vertegenwoordigd.
Het verschil van de afrolomtrek is verwaarloosbaar.
Ik zelf zou voor de 16 inch uitvoering gaan.
Goede winterbanden die hier in het "polderklimaat" goed presteren zijn bv.
Goodyear UltraGrip 7+ en Continental WinterContact TS 830.

TB.

peperskoda

Forumguru
Da's echt niet duur voor zo'n setje! Ik gebruik de winterbanden met velgen van m'n Roomster, ik heb nog geen verse set nodig maar anders zou ik me niet meer bedenken...

popeyetb125

Nieuw lid
Onze Skoda Combi 1.2 tsi DSG wordt afgeleverd met 6,5 J x 16" Elba velgen met 205 45 r16 banden. Nu ben ik aan het kijken voor winterbanden met stalen velg, de dealer adviseerde een kleinere maat velg te nemen 6 J x 15" et 43 met 185 60 r15 winterbanden.
Ik wil graag op deze auto Vredestein snowtrack 3 bestellen, met de volgende maten 195/55 R15 met 6 J x 15" et 43 stalen velg is dit een goede keuze qua montage ondanks bovenstaande dealer advies??

PC-fre@k

Banned
Ik hoor meerdere mensen zeggen dat 185/60 de voorkeur heeft i.v.m. druk per cm2. Zo groot is dit topic nog niet, dus ik zou zeggen lees desnoods even wat blz. terug. Ik stelde hier namelijk al eerder dezelfde vraag.

Snowtrack 3 heb ik goede ervaring me op 14 inch velgen (andere auto), op de 15 inch zijn ze volgens ADAC minder goed. Hoewel ik natuurlijk niet weet waarom dit zoveel verschilt.

Op autobandenmarkt.nl kan ik een set van 4 bridgestone blizzaks gemonteerd op stalen velg krijgen voor 375,=. hier dus

Die losse velgen kosten rond de 200,= per vier, plus nog een paar tientjes voor het op de velg zetten.

Is het dan niet veel verstandiger om voor pakweg 100,= extra een goed passende en nieuwe band op velg te kopen?

even om te checken:
Bridgestone Blizzak LM-20 165/70 R14 81T M+S keurmerk
5-gaten stalen velg: 14 inch 5 x 100.00 x 57.00 ET: 35.00

dit zou op de GL moeten passen toch?

GJS

Senior Member
Passen zal het wel, maar ten eerste klopt de loadindex niet i.p.v. 81 moet die minimaal 84 zijn, die banden kunnen dus eigenlijk het gewicht van de auto niet aan.
En met die bandenmaat en 14 inch zal je snelheidsmeter een behoorlijke afwijking hebben.

hmm loadindex had ik nog niet aan gedacht, zal ik even checken. maar 14 inch tov 15 inch zegt nog niet alles over de rolomtrek natuurlijk.

Fabia

† In Memoriam
Ik heb voor mijn Fabia ook 14inch genomen, moet volgens mij goed zijn. Standaard staat mijn Fabje op 14inch.

GJS

Senior Member
Valt i.d.d. wel mee met het verschil in rolomtrek als je het uitrekent, dacht dat het verschil groter zou uitvallen maar het blijft onder de 3% dus dat moet geen probleem zijn.
Die loadindex zou ik echt niet lager gaan dan 84, volgens sommige sites is dit eigenlijk al te weinig voor de GL als je naar het maximum totaalgewicht kijkt.

FvElswijk

Nieuw lid
Quote Gert-Jan: "Die loadindex zou ik echt niet lager gaan dan 84, volgens sommige sites is dit eigenlijk al te weinig voor de GL als je naar het maximum totaalgewicht kijkt."

Daar ben ik het mee eens. En dat is ook de reden dat wij winterbanden met loadindex 88 hebben besteld voor onze Greenline. Om precies te zijn; Continental WinterContact TS 800 185/60 R15 88T XL. Deze banden gaan om de standaard Antares velgen.

octavia-gek

Actief lid
Een Fabia Combi GL die heeft een maximum laadvermogen van 1570 kg. en als ik het goed begrijpt dan praten we over de bandenmaat 185/60R14 82T en die hebben een loadindex van 475 kg per band met een constante snelheid van 190 km.u. dus dat is ruim voldoende voor deze auto. 4x 475 kom ik op 1900 kg.
loadindex voor deze bandenmaat is voor zover ik weet alleen maar in 82 verkrijgbaar wil je meer zekerheid, kies dan voor 15" daar is de keus groter in kwa loadindex en monteer gewoon de bandenmaat die er onder hoort.
PS. bezuinig nooit op je banden

GJS

Senior Member
Max gewicht is 1674 kg en jij denkt dat het gewicht van de auto exact gelijk verdeeld wordt, lijkt mij van niet, waarom denk je dat de voorbanden 2.6 bar en de achterbanden 3.0 bar bij volle belading moeten hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan