Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.
@FredV
Of deze persee voor een GL zijn weet ik niet. Heb deze gebruikt gekocht via marktplaats. Heb de gegevens vergeleken op autobandenmarkt (weet niet of jij die bedoelde, maar een paar letters vergeten bent :smirk:), heb daar de vorige greenline (1.4) aangehouden, zal echt geen wereld van verschil inzitten met de nieuwe 1.2.
Komt dus neer op 6J x 15, steek 5x100, ET 43. En dat waren die velgen op marktplaats ook. Dus de gok maar genomen :grin:. Weet eigenlijk wel zeker dat dit past!

FredV

Banned
@Amplifier, dat is juist mijn probleem, op de bandensite ( idd autobandenmarkt.nl :) ) komen er 14" wielen uit en geen 15" met bovendien een andere bandenmaat.
Bovendien dacht ik dat de ET45 was...vandaar mijn vraag.
Maar goed, volgende week weet ik het waarschijnlijk:)
En.. voor de 1.2tsi DSG wordt ook 6J x 15"ET43 met 185 60 r15 geadviseerd, dus zal het wel kloppen.
En 't is nog geen winter.

PC-fre@k

Banned
Het is nog geen winter nee, maar vorig jaar werd ik al geconfronteerd met forse levertijden voor winterbanden. Uiteindelijk was (gelukkig) autobandenmarkt de enige die ze nog vlot kon leveren.

Fabia Combi Greenline heeft standaard 185/60/15 banden en 6Jx15 ET38 of juist ET43? (bevestiging van een GL rijder..?)
Beter te kiezen voor 195/55/15 in geval van winterbanden? (dacht dat Hetzer hier iets over zei?)
Mag een velg 6,5J ook bij bandenmaat 195/55/15, of gaat deze dan uit verhouding staan?

In geval van de 185/60 denk ik aan Goodyear Ultragrip 7+ (evt. 88T XL versie) en indien 195/55 verstandiger is ga ik voor de Dunlop SP Winter Sport 3D aangezien de goodyear niet te leveren is in 195/55. 195 is trouwens gemiddeld 20 euro duurder zie ik.

Keuze van de banden heb ik gebaseerd op ADAC 2008 15". Voor de banden o.a. rondgekeken op autobandenmarkt.

Captain Hook

Forumguru
Vergis je niet! Wat in Scandinavische landen een prima winterband kan zijn, hoeft hier in NL helemaal niet zo goed te zijn!

Het is niet voor niks dat diverse bandenfabrikanten (b.v. Bridgestone) een ander type voor de nordics aanbevelen dan b.v. in onze streken.
De weersomstandigheden, de gemiddelde temperaturen, etc. zijn daar in het noorden gewoon anders dan hier. Hier speelt veel meer de waterafvoer een belangrijke rol. (want het regent vaker dan dat het sneeuwt). Bovendien is ons asfalt totaal anders (hier veel meer ZOAB). Ook bij winterbandentests zie je soms opmerkelijke verschillen tussen de ene maat en de andere maat, ondanks hetzelfde fabrikaat of dezelfde testauto. Bovendien ook nog eens afhankelijk van de plek (in Nederland of in Oostenrijk op de sneeuw) waar getest is.

Was het antwoord maar zo simpel... :koffie:

Hetzer

Forumguru
Er zit wel een marge in de Et--waarde,
en de Et waarde heeft geen invloed op de manier hoe de band op de velg zit
Zo is op de Fabia ET/34 tm 43 icm een 6 of 6.5 J velg allemaal plaatsbaar ,ook is het plaatsen van een 195 band geen probleem op een 6J velg.
Je zou nog wel breder kunnen, denk aan 205, maar dan krijg je, dat de band wat strakker geplaatst gaat worden op de velg.
Je moet gewoon kijken wat voordeliger is de 185-60 of de 195-55.

Ik ben ook al bezig. Autobandenmarkt kon mij geen geschikte velgen leveren. Ik wil dan ook een set stalen velgen + band kopen. Op Novarota.nl heb ik onderstaande nu.

Seat Ibiza
Bouwjaar: 06/2008 - nu
Uitvoering: 1.2i/1.4i/1.4TDI/1.6i/1.9TDI
Velg:
Stalen velg merk Alcar. 6Jx15 5x100x57 ET38
Band:
Dunlop 185/60R15 84T SP Winter Response

Dit gaat toch passen onder de Greenline?

@FredV
Op autobandenmarkt kun je links dan nog in een rol menu'tje band-velg combinatie kiezen. Daar kun je dan kiezen tussen 14 en 15 inch

Verder is de keuze tussen 185/60-15 en 195/55-15 niet zo moeilijk lijkt me. Ik zou altijd gaan voor de 185/60-15. Ten eerste zijn deze in de meeste gevallen een stuk goedkoper, dit komt omdat je bij de meeste merken in een ander type band valt (bijv. bij conti de 800 en de 830) Ten tweede is een smallere band in de winter altijd beter, doordat er meer druk per cm2 staat op het bandgedeelte dat contact maakt met het wegdek. Maar dat is al vaker besproken geloof ik!

Gerke

Forumguru
Iemand die vind dat de Conti TS830 de meerprijs waard zijn tov Snowtrac 3's?

Ik rij al jaren met Vredestein als winterband, begonnen met de Snowtrac 1 en sinds afgelopen winter de 3. Ik heb geen vergelijking, maar ik vind dat de Snowtrac erg veel grip heeft, en daar gaat het om, het gevoel en de ervaringen die je hebt.

Ook voor de Fabia nu wederom Snowtrac-3 besteld.

PC-fre@k

Banned
Er zit wel een marge in de Et--waarde,
en de Et waarde heeft geen invloed op de manier hoe de band op de velg zit
Zo is op de Fabia ET/34 tm 43 icm een 6 of 6.5 J velg allemaal plaatsbaar ,ook is het plaatsen van een 195 band geen probleem op een 6J velg.
Je zou nog wel breder kunnen, denk aan 205, maar dan krijg je, dat de band wat strakker geplaatst gaat worden op de velg.
Je moet gewoon kijken wat voordeliger is de 185-60 of de 195-55.

Thanks, maakt al weer heel wat duidelijker en eenvoudiger bij het zoeken.

Op Novarota.nl...
Leveren helaas alleen stalen velgen geloof ik. Voor 20-25 euro meer per band heb je LM.

@FredV
... Ik zou altijd gaan voor de 185/60-15. ... doordat er meer druk per cm2 staat op het bandgedeelte dat contact maakt met het wegdek.

Dat bevestigd voor mij de keuze voor deze maat. Is ook meteen identiek aan die op de originele antares velgen.

Ik rij al jaren met Vredestein als winterband, begonnen met de Snowtrac 1 en sinds afgelopen winter de 3. Ik heb geen vergelijking, maar ik vind dat de Snowtrac erg veel grip heeft, en daar gaat het om, het gevoel en de ervaringen die je hebt.

Ik heb inderdaad ook geen vergelijking, maar op mijn huidige auto 14" deden de ST3 het heel goed (ook op 14" als één van de beste getest bij ADAC - bij 15" inch ietsje minder geloof ik...)

VEEJAY

Forumguru
Heb de 195/15 TS830's besteld, scheelde nog eens 100 euro per set tov de 205/16" Snowtracs! Dank voor uw hulp!

namleop

Actief lid
Voor mijn bestelde Greenline ben ik ook naar winterbanden+velgen aan het kijken, maar de genoemde links vind ik nogal aan de prijs.

Ik heb graag Michelin, misschien een alternatief?:
Banden bij autobandenmarkt.nl
-Michelin Alpin A4 185/60R15 82T a 70.02 p/stuk *4 = 280.08 euro
http://ssl.delti.com/cgi-bin/rshop...._pro_Seite=20&Transport=P&dsco=107&sowigan=Wi

Stalen velgen bij velgenshop.nl
-Alcar 8000 15" 5x100 6J ET43 a 50.47 p/stuk *4 = 201.88 + 33.75 verzendkosten = 235.63
http://www.velgenshop.nl/velgen/alcar-velgen/alcar-8000-15-inch-et-43-breedte-6.00/

Daar komt dan nog balanceren en monteren bij, dat zou voor zo'n 12,5 euro p/stuk moeten kunnen, totaal 565.71. Vind ik ook een hoop geld, maar het scheelt 60 euro met novarota, en je hebt Michelins. Of zie ik iets over het hoofd?

Overigens moeten dan nog wel wieldoppen erbij, helaas heeft de GL standaard lichtmetalen velgen. Weet iemand waar (online?) en hoe duur mooie originele doppen te koop zijn?

Weet iemand of het geen in de bijlage past? Volgens mij wel he!

In 15 inch winterbanden adviseren ze wel 185/55 R15 en niet 185/60 R15.
Zoals gezegd, verifieer bij uw Skoda dealer of de velg nummer 8000 (zie hierboven) geschikt is voor uw Skoda.

maar 55 mag dan weer niet toch?

Bijlagen

• image002.jpg
    image002.jpg
    21,2 KB · Weergaven: 71

PC-fre@k

Banned
Vind inderdaad 540 voor stalen velgen (niet gemonteerd/gebalanceerd) nogal aan de hoge kant. Autobandenmarkt kan dat volgens mij goedkoper. Komen er nog wieldoppen bij ook.

Omdat het prijsverschil niet zo heel groot is (voor 70 euro heb je al LM), het je kosten voor doppen spaart en er veel mooier uit ziet (zoals iemand al aangaf, je rijdt er wel bijna een half jaar op) kies ik voor lichtmetaal.

Hetzer

Forumguru
Weet iemand of het geen in de bijlage past? Volgens mij wel he!

maar 55 mag dan weer niet toch?

er zit vreemd genoeg verschil in de standaard banden van de GL tov de overige Fabia modellen. inprincipe zou je moeten gaan voor de 185-60 of de 195-55 banden.

185-55 kan ook en het mag, maar dan heb je meer afwijking op de teller, of anders gezegd dan rij je op de teller iets sneller dan in het echt.

kit

Lid
Je kan toch ook je nieuwe winterbanden gewoon op de bestaande velg plaatsen!!!

Dan is het eens per half jaar langs de Kwikfit om ze weer om te laten wisselen met je zomerbanden.

Het is maar een idee!!!

RobS

Lid
€585,- bij Skoda Nieuwkoop Den Bosch. 1x wisselen inbegrepen. Opslag en opnieuw verwisselen voor €45,-.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan