Het grote winterbanden-topic: winter 2010-2012

Heb jij winterbanden?

• Totaal aantal stemmers
    85
  • Opiniepeiling gesloten .
Status
Niet open voor verdere reacties.

EdK

Forumguru
Wat betreft het wel of geen nut van winterbanden is afgelopen 2 winters al een half forum aan discussies weggeschreven.
Dus pak eens de searchknop van het forum en lees die discussies maar eens.
En kan je verklappen dat het er soms erg heftig aan toe ging !

hemi24

Forumguru
Reed iedereen maar zo beheerst op z'n zomerbanden onder winterse omstandigheden!!!

Ik kan me heel goed voorstellen dat je de investering er niet voor wilt doen als je niet persé op de weg hoeft als het wat glibberig is.

Moet je er ongeacht de weersomstandigheden toch zo goed en veilig mogelijk door, dan zijn ze pure noodzaak.

Afgelopen winter stond ik in Leusden (intro S2C) achter een V50 voor het stoplicht en begon ik me af te vragen waarom de auto voor mij zich bij het optrekken zich meer zijdelings als voorwaarts begon te bewegen? Hij had zomerbanden en veel moeite, ik winterbanden en geen centje pijn...

FredV

Banned
@Rosinfield, rij van de winter maar in Friesland met de sneeuw, regen en gladheid.
Had in de randstad nooit winterbanden. Hier in Drenthe wel en het shceelt echt de dag en de nacht, zoveel meer grip. Op de Panda van mn vrouw zitten ze ook en ook zij merkt het verschil.
Gewoon doen!

Rosinfield

† In Memoriam
Mij lijkt het niet echt nodig, hoewel ik direct toegeef dat de grip beter zal zijn. Het gaat om een relatief korte periode en als ik de weg niet op wil, hoeft dat niet. Ben ook nog nooit in problemen geraakt, dankzij buienradar/weerbericht en in een heel enkel geval voorzichtig rijden. Wanneer de weg plotseling totaal beijzeld raakt, maakt het sowieso niets uit, dan ga je. Als ik nou een liefhebber was van wintersport vakanties, dan was het was anders.

Tallguy

Forumguru
Laat ik beginnen te zeggen dat er zat discussies al zijn geweest over winterbanden en het nut daarvan. Het lijkt me dat we niet nogmaals die discussie willen gaan starten hier in dit topic :)

Wat ik echter wél interessant vindt is het merk/type winterband dat goed uit de bus komt/zou komen voor de Yeti. De maat die we rijden (225/50 op 17" of 215/60 op 16" is geen maat die je vaak tegenkomt in testen.

ADAC in Duitsland od de ADAC in Oostenrijk test meestal winterbanden, maar ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren 'onze' maat tegengekomen te zijn.

Weet iemand of er vorig jaar een test is gedaan voor een maat van 215/60 16"? Zouden onze Yeti's een nog smallere maat aankunnen (dat wordt dan...205/70 op 15" vermoed ik)?
Ik wil nl al gaan orienteren voor winterbanden en je kan niet vroeg genoeg zijn :winkie:

Flim

Nieuw lid
Ik heb ook altijd winterbanden onder de auto gehad. Vredestein snowtrack 2. Een band waar ik altijd heel tevreden over was.
Ik zit nu te denken aan de maat 205/60 16 inch. Een iets kleinere band, maar wel te krijgen in Snow track 3. Aangezien de 1.2 Yeti toch niet boven de 180 kan is deze band goed genoeg en goedkoper dan de alternatieven in de 215/60 16 inch maat.

EdK

Forumguru
KENSEI : kijk eens naar winterbanden van Nokian
Dit merk schijnt top of de bill te wezen in de scandinavische landen, en daar ligt vaak meer sneeuw dan de landen waar jij het over hebt.
En ze zijn ook in nederland te verkrijgen.
Ik heb momenteel doordat ik een klapband had in vakantie te noorwegen twee zomerbanden op de velgen voor zitten, en ook die naar volle tevredenheid.
En zijn ook verkrijgbaar in maten voor de Yeti.

corsaar

Senior Member
Zomerbanden zat discussies over winterbanden ook maar nergens 225 banden
voor 17 " inch en die heb jij ook nodig EdK.
Waar welk merk en maat?

EdK

Forumguru
Wel beste Corsaar, ik heb straks danwel 17 inch LM velgen maar er gaan 16 inch winterbanden op stalen velg om.
En merk heb ik al genoemd, Nokian, en met 225 banden ga ik zeker niet in de sneeuw rijden zit eerder te denken aan 205 banden dan.
En waar ?? internet bandenboer in duitsland die ze opstuurt naar een bandenfirma in jouw regio die ze dan erom zet.

Maar ga niet alles hier vertellen, want er rijden al teveel Yeti´s rond dus ik wil niet te horen krijgen dat de winterbanden op zijn.

Captain Hook

Forumguru
Zo moeilijk is dat toch, die winterbanden?
Kwestie van maat invullen bij autobandenmarkt punt nl en voila, tig merken om uit te kiezen. Heb er zelf destijds m'n Goodyear Optigrips vandaan gehaald en vervolgens door de Skoda dealer laten monteren.

EdK

Forumguru
Dus op die manier bestellen heb jij goede ervaringen mee ?
Want via die internet wijze wordt voor mij namelijk de eerste keer !

VEEJAY

Forumguru
Kan via een heel bekende bandenboer 4 stalen velgen met 205R16 Snowtrac 3 vredestijn incl. montage etc. en 1 jaar opslag zomerbanden voor 615 euro incl. Krijgen.

Is dit een goede aanbieding? Ik heb eigenlijk de voorkeur voor 195R15 Wintercontacts ts830.

Wat vinden jullie wijsheid?

PC-fre@k

Banned
Kan via een heel bekende bandenboer 4 stalen velgen met 205R16 Snowtrac 3 vredestijn incl. montage etc. en 1 jaar opslag zomerbanden voor 615 euro incl. Krijgen.

Is dit een goede aanbieding? Ik heb eigenlijk de voorkeur voor 195R15 Wintercontacts ts830.

Wat vinden jullie wijsheid?

Zelf snowtrac 3 op mijn oude auto, rijdt super, goede ligging, lekker veel grip (uitvoerig getest in bergen sneeuw :tongue:), weinig herrie en redelijk slijtvast (willekeurige band na 1 seizoen 8,5 mm).

Verder weet ik in geval van de GL even niet zo goed hoe ik het moet aanpakken:

Voorlopig durf ik nog helemaal geen winterbanden/velgen te kopen. Ik moet me eerst eens verdiepen in al die maten. ...J Steek ET ../..R H V en dat in combinatie met de inches... afwijking kilometerteller... pff...

Ik heb gekeken op http://www.allevelgenvan.nl/maat.php dan weet ik wat sommige termen betekenen. Maar hoe weet ik wat past op een GL? Het liefst koop ik nieuwe velgen+winterbanden zodat ik ze zelf kan wisselen (spaart 60 euro per wissel). Mijn dealer vraagt 840 euro voor een setje! :biggthumpdown:

EdK

Forumguru
VEEJAY: ik zou zeker voor die 195 gaan, zeker met winterbanden.
205 is met sneeuw mijn inziens net ff te breed en snijd minder goed door de sneeuw.
En met regen plaint een 205 ook eerder.
RR heb ik ook 205 als zomerband (16 inch ) en op advies van dealer toendertijd een 15 inch velg met 195 band
En heeft me de winters goed doorgebracht op deze wijze.

Ik heb laatst 15" stalen velgen gekocht, alvast voor de winterbanden van de Greenline. Ik ga hier dezelfde maat winterbanden opleggen, als die ori op de lichtmetalen velgen liggen, dus 185/60-15. Mijn voorkeur gaat voorlopig uit naar de Bridgestone Blizzak LM-30. Dit na diverse tests e.d. bekeken te hebben, lijkt me deze de beste prijs/kwaliteit verhouding te hebben. Iemand ervaring met deze band?
Bijkomend voordeeltje is dat deze geen draairichting hebben, maar a-symetrisch zijn. Dit is beter, mocht ik het wiel in de zomer eens als reservewiel nodig hebben (ga deze meenemen als reservewiel), zodat deze nooit tegen de draairichting in, hoeft te gaan draaien (snappie :D

FredV

Banned
Ik heb laatst 15" stalen velgen gekocht, alvast voor de winterbanden van de Greenline. :D
Weet je de exacte velgmaatgegevens?
Op de bekende autobandenakt.nl site staat helaas nog niet het type GLII 1.2 TDI, dus kan daar geen complete wielen (velg+band) voor de GL vinden.

Wimus

Actief lid
@EdK: De Nokian is een KLASSE winterband, heb er 3 winters mee gereden onder mijn New Beetle. Nokian komt uit Finland, en daar weten ze echt wel wat winters zijn. De grip is prima en zeer slijtvast. Ik vond alleen dat ze wat meer lawaai maakten, maar binnen mijn normen. Mijn bandenboer had ze me aangeraden, met de garantie dat als ze niet goed zouden zijn, hij ze gewoon terug zou nemen.
Wat de breedte aangaat is 205 inderdaad het maximum, breder geeft alleen grip problemen in de winter. Ik zou liever 195 hebben, maar dan lever ik teveel comfort in, en dat is ook niet de bedoeling

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan