Het grote Superb iV topic

Gaaf zeg! Ik ga mijn eerste Superb IV a/s vrijdag ophalen. Ik heb er geen verstand van....in hoeverre slijt de auto motorisch na stage 1+2 sneller? Of maakt dat niet uit als je een beetje normaal rijdt?
Ik heb al meerdere auto's laten tunen. Als je netjes het blok eerst warm rijdt voordat je max vermogen vraagt, en netjes regelmatig je olie vervangt, maakt het kwa slijtage weinig uit hoor

Toch leuk om even te delen. Het is geen doel op zich (want lease) maar werd toch een beetje een uitdaging voor een keer. 2000km gereden tussen tanken door.
Hybride is voor ons ideaal. Met huidige weersomstandigheden (bijna) 50km bereik is op een dag voldoende. Dan dagelijks thuis aan de laadpaal.
Altijd in de B stand (regeneratie) en langere afstanden hybride. Sport wordt heel soms gebruikt.

IMG20250606172236-min.jpg

Vinny

Forumguru
Wij rijden regelmatig meer dan 4000km zonder tanken en we tanken altijd maar voor 20€ omdat de benzine anders te oud wordt. We tanken ook altijd met octaangehalte 98

jefrem

Lid
Is het mogelijk om de tijd aan te passen dat de wagen zichzelf uitschakelt na dat je uit stapt?
Nu als de wagen aan staat en je stapt uit om je kind in te laten stappen en je stapt zelf weer in is de wagen al weer uit

Hoi,

De zomervakantie komt eraan en ik verwacht de komende periode flink wat kilometers (+-5.000 km) te gaan maken met mijn Superb iV sportline (bouwjaar 2020). Ik heb de auto inmiddels zo’n anderhalf jaar in bezit (gekocht op 125.000 km), en de teller staat nu op 153.000 km.
Erg tevreden.
Het accubereik is in deze warme periode uitstekend: ik rijd volledig elektrisch tussen de 48 en 52 km per lading (WLTP was 55 km dacht ik), wat ik gezien de kilometerstand erg netjes vind. (Winter 35-39km)

Onlangs heeft een bevriende garage alle 3 filters vervangen. Nu wil ik nog een aantal zaken via de officiële Škoda-dealer laten uitvoeren:

1. Vervanging van de remvloeistof (laatste keer 2023) Advies nu in 2025.
2. Uitlezen van de SOH (State of Health) van de aandrijfaccu. (Toch benieuwd naar percentage %)
3. Controleren en eventueel updaten van de software naar de meest recente versie

Hiervoor heb ik onderstaande prijsopgave ontvangen:

1. Remvloeistof verversen: €82,60
2. SOH uitlezen: €64,20
3. Softwarecontrole en update: €91,70
Totaal (€238)

Met name het bedrag voor de softwarecontrole (3) lijkt mij aan de hoge kant. Daarom mijn vraag aan jullie als experts:

Mijn huidige systeemgegevens zijn als volgt:
Softwareversie: 0330
Navigatiedatabase: 24.2 (2024?)
Hardwareversie: H12
Is dit up to date? Meest recente?

Kunnen jullie aub bevestigen of deze softwareversies nog actueel is, of dat een update noodzakelijk is? Als de huidige software nog up-to-date blijkt, zou dat natuurlijk mooi meegenomen zijn, financieel

Alvast hartelijk dank voor jullie reactie!

Laatst bewerkt:
Mocht iemand afgelopen maanden bij een dealer zij geweest (ook voor een update) dan hoor ik dat graag.
Of worden deze updates volledig via OTA (over-the-air) uitgevoerd?

Vanmorgen ben ik bij de Skoda-dealer geweest voor onderhoud. Daarbij is de remvloeistof vervangen (5 jaar) en heb ik een SOH-check laten uitvoeren.

De software-update had ik vooraf geannuleerd, omdat ik geen reactie heb ontvangen op mijn eerdere vraag naar jullie ervaringen en ik vermoed toch dat de auto al over de recente updates beschikt. 0330

De State of Health (SOH) kwam uit op 92% bij een kilometerstand van 154.000. Dat lijkt mij een keurig resultaat. ChatGPT bevestigde ook dat dit netjes is voor deze stand en leeftijd.

Daarnaast heb ik gisteren vier Michelin Primacy 5 banden (2025) laten monteren. Scherpe prijs, dus die kans heb ik niet laten lopen

Ohdear

Lid
Vanmorgen ben ik bij de Skoda-dealer geweest voor onderhoud. Daarbij is de remvloeistof vervangen (5 jaar) en heb ik een SOH-check laten uitvoeren.

De software-update had ik vooraf geannuleerd, omdat ik geen reactie heb ontvangen op mijn eerdere vraag naar jullie ervaringen en ik vermoed toch dat de auto al over de recente updates beschikt. 0330

De State of Health (SOH) kwam uit op 92% bij een kilometerstand van 154.000. Dat lijkt mij een keurig resultaat. ChatGPT bevestigde ook dat dit netjes is voor deze stand en leeftijd.

Daarnaast heb ik gisteren vier Michelin Primacy 5 banden (2025) laten monteren. Scherpe prijs, dus die kans heb ik niet laten lopen
Ben benieuwd naar jouw ervaringen met de Primacy 5 banden. Welke maat heb je hierbij genomen? Merk je dat ze beter zijn dan de standaard conti's of Good years?

Bovenaan Onderaan