Het grote Superb iV topic

JMS

Lid
@DommelBelgium, ratelgeluid heb ik ook bij het einde van de stuuromwentelingen en lijkt afkomstig van de wielen. Bij het verdraaien van het stuur hoor ik ook een licht gezoem. Ik denk dat beide normaal zijn.
 

DaveW

Forumguru
@DommelBelgium Wat ik hoor -> zie audiobestandje in bijlage. Stuur staat helemaal naar rechts uitgeslagen, ik rij een klein beetje vooruit, zet in R, rij een beetje achteruit, en dan weer omgekeerd. Als je goed luistert, hoor je een gekraak. Is dat wat jij ook hoort?
 

Bijlagen

  • 20210410_160417.zip
    243,6 KB · Weergaven: 13

Superb4

Nieuw lid
Snap ik het trouwens goed dat je bij een iV met Amundsen (dus met de 2 draaiknoppen) toch ook de map op het dash (achter stuur) zelf moet kunnen tonen?
(En niet alleen op de navi unit)
 

Derooke

Forumguru
Met amundsen kan je, of op je digi Dash of op je infotainment. Je moet kiezen maar het kan degelijk wel.(de ingebouwde Navigatie ,niet android. )

Je kan wel

Ingebouwde Skoda nav op digi Dash en Android auto (Waze bvb of maps) op je infotainment (amundsen) tonen tegelijkertijd.

Android auto werkt niet op je digi Dash enkel op amundsen (infotainment)
 

fiestaman

Forumguru
Na het rijden van een superb II 2.0tdi, ben ik overgegaan naar een audi A6 2.0tdi,

Nu ben ik zo wat aan het rondkijken om eventueel een Superb iv aan te schaffen.

Mijn dagelijkse km's zijn zeer zeer weinig.

Als ik de kinderen naar het school doe en dan door rij naar het werk, dan doe ik er 12km over.
Naar huis 's avonds 7km
En zo is dit de hele week. Af en toe nog is 10km tussendoor naar de winkel, maar meer niet.

In het weekend, regelmatig wat lagere afstanden (100km heen/terug)

Daarom dacht ik dus aan zoiets om:
1: verkeersbelasting naar beneden te halen (500€ per jaar)
2: voor het verbruik naar beneden te halen, wat minder tanken. Meestal 1-2x de maand (160€)
3: zo weinig km's en roetfilter is niet goed.

Natuurlijk, het is weer een aanschaf van een wagen = opleggen
Is dit de meerprijs waard om op verloop van termijn er toch mijn voordeel uit te halen?

Suggesties of meningen?

Bedankt.
 

JeSko

Forumguru
@fiestaman

Als je af en toe zo'n groot stuk doet komt er echt niets aan die roetfilter hoor, zolang als deze af en toe eens kan doorblazen verstopt deze niet. Audi A6 naar Superb is een stap terug, zou dat zelf niet doen maar goed.
 

fiestaman

Forumguru
@fiestaman

Als je af en toe zo'n groot stuk doet komt er echt niets aan die roetfilter hoor, zolang als deze af en toe eens kan doorblazen verstopt deze niet. Audi A6 naar Superb is een stap terug, zou dat zelf niet doen maar goed.

Ondertussen toch al 2x het tekentje van de roetfliter gehad op het dashbord. Even autostrade op, terugschakelen naar 4de en even een 20min een 120-130 op 3500toeren. Dan is het inderdaad weg.

Ik weet het, van de A6 naar de superb is in mijn hoofd ook geen makkelijke omschakeling. :nono:
De A6 staat er gewoon. Volledig aangepast naar mijn smaak. Full full black. Lekker stoer.
Maar soms te belachelijk voor die paar km op een dag een 2.0tdi uithalen. Maar kan niet anders om de kinderen weg te doen.
 

JeSko

Forumguru
@fiestaman

Eens laten uitlezen dan en eventueel reinigen, kost dacht ik tussen 250-500 euro, afhankelijk van waar je het laat doen, dan is je filter weer zo goed als nieuw. Ik neem aan dat je A6 een Automaat is? Heb wel eens gehoord van een kameraad met zijn F11 BMW Diesel automaat dat deze ook vaker ging regenereren, in de BMW garage hebben ze hem toen aangeraden om hem wat meer in sportstand te rijden, zo dat hij vaker wat meer toeren maakte, heeft toen een reiniging laten doen en hem zo goed als altijd in sportstand gereden en nooit meer problemen gekend met zijn roetfilter.

Zonde om een A6 weg te doen, maar snap je punten wel hoor, als het een Euro 6 is krijg je je A6 nu nog wel kwijt, maar Euro 5 word al moeilijker, zeker particulier ( al blijft een Audi meer gegeerd goed dan een Skoda bv ) en op inruil geven ze niks meer voor een Diesel, mijne Euro 5 elegance Superb met 72.000 km gaven ze destijds bij navraag 6500 euro voor, krijgen we wellicht niet kwijt zij hij.
 

fiestaman

Forumguru
@JeSko

IK zou dat inderdaad beter eens vaker doen, ik rij altijd in E. Laagst mogelijke. D zou er al veel aan doen, maar S af en toe moet kunnen.

Klopt, is een automaat en moet wel vaak regenereren.
Het is een euro6, bouwjaar 10/2015 facelift model. Met het leuke RS interieur, Bose systeem, enz.. redelijke complete wagen wel.
En elke keer ik hem zie, of rij, jah.. das zalig natuurlijk. Zeer fier en trots op. En een kleine eyecatcher op de weg (eerlijk, wie heeft dit nu niet graag :D )

Had gewoon een zéér mooie , complete superb iv zien staan met letterlijk alles op en aan.
En dan begint de twijfel. :tegek:
 

JeSko

Forumguru
@fiestaman

Ja die economy stand doet er geen goed aan, is eigenlijk nergens goed voor :tongue: heb zelf dezelfde twijfel gehad hoor, doe met men Diesel ook vaak 8 km enkel, dat word als ik mijn vrouw wegdoe 16 km zonder motor af te zetten, en af en toe ( soms 4 keer per maand soms maar 2 keer in 3 maanden ) rijd ik naar Antwerpen, das dan 50 km enkel, dat doet hem deugd maar ik snap ook dat dit geen ideale omstandigheden zijn voor een Diesel.

Maar als ik Benzine moet gaan rijden doe ik door mijn budget zowiezo stappen terug in comfort, luxe en uitstraling, krijg met mijn Superb ook vaak bewonderende ( of verbaasde :tongue: ) blikken en elke auto man heeft dat inderdaad graag ;) en ben er ook nog steeds stapelzot van.

Kijk dan heb jij nog eens een hele dikke A6 en geen doorsnee A6, dieje zou ik helemaal niet weg doen, kan ik enkel van dromen van zo'n Audi :nailbiting: ben eens door je oude topic gegaan maar kan er jammer genoeg geen foto's meer van bekijken, komt telkens op Image not found.
 

massis

Senior Member
Nu ik eind deze week waarschijnlijk EINDELIJK mijn nieuwe leasewagen kan bestellen, een Clever+ Superb Combi iV, vroeg ik me af wat de levertijden zijn momenteel?

Helaas lijk ik daar niet meteen een antwoord op te kunnen vinden hier op't forum. Iemand die er licht op kan schijnen?
 
Vraagje aan de IV rijders. Ik heb nu een Superb 1.4TSI Sportline, een auto met de looks en niet prestaties zeg maar. Super blij mee hoor, maar de 150pk is niet veel en ik hou wel van een sportieve rijstijl. Begin volgend jaar gaat deze eruit en mag er een nieuwe uitgezocht worden. Hoewel volledig electrisch vanuit het bedrijf de voorkeur heeft is de actieradius voor mij niet voldoende (zeker niet als je graag snel optrekt en harder dan 100 rijdt). Dus PHEV blijft dan over.

Ik rijd dagelijks 150km woonwerk verkeer en ga bijna elke weekend (als het kan) een dag naar het buitenland met de fietsendrager achterop (400km). Het extra vermogen dat de electra motor geeft in de Superb IV is natuurlijk wel lekker, maar ik vraag me af hoe snel die accu leeg is gedurende mijn dagelijkse WW verkeer ritje van 75km, of het weekend ritje over de grens. En als die dan leeg is blijft er dus weer 150pk over voor een Superb die aanzienlijk zwaarder is dan mijn huidige benzine Superb wat het rijplezier (en ook verbruik) niet te goede komt.

Hoe ervaren jullie de auto als die extra ondersteuning inderdaad weg is en hoe snel trek je die accu leeg als je wat sportiever rijdt?
 

Derooke

Forumguru
Ik kan maar heel weinig ervaring delen ivm lange afstand. Maar dan is hij bij mij redelijk snel in ongeveer 250km(was in putje winter) leeg .
Maar over dat leeg valt er iets te zeggen.

Echt leeg word die nooit .
Als je batterij bijna leeg is zal op de rechte stukken enz je motor een klein beetje vermogen in je batterij steken om steeds die duw te kunnen geven wanneer nodig. Bij mij laadt hij de batterij telkens tot 2 procent. (Wat feitelijk als een standaard hybride systeem werkt op die moment. Je kan natuurlijk ook de motor laten je batterij bijladen tot een ingestelde percentage.
maar dit gaat wel ten koste van een redelijk meerverbruik. Maar het kan allesinds.
Je kan ook zeggen tegen je wagen dat hij batterij hold moet doen op een bepaald percentage voor bvb te gebruiken wanneer je heuvels doet enz.

Maar in praktijk heb ik totaal geen last met fietsenrek enz zelf al is die "leeg"
Mss enkel een beetje minder 'het snappie' gevoel
 
Bovenaan Onderaan