Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

RikLijkendijk

Nieuw lid
Disk is Hitachi HJE42.... en heeft volgens menu 3 partities.
Ik kan ook vanuit het standaardmenu PersonalPOI importeren, status opvragen en ook weer deleten zonder foutmeldingen.
Maar als ik na import een POI wil selecteren zijn er geen categorien en geen POI.

Ik vind het verbazingwekkend dat bij een nav systeem van €1800!!!!!! (€2500 icl. carkit en MDI) ook ng €200 tot €300 betaald moet worden voor de kaarten!!!

Overigens zijn de kaarten voor Amerika in de USA ongeveer $30 (=€25)

Begin spijt te krijgen van mijn keuze voor dit nav systeem. (Mijn Skoda ben ik dik tevreden mee)

ppx

Donateur
Ik heb ook spijt van de Columbus. In mijn vorige Octavia zat een Stream en had ik een TomTom 930 erin met TMC antenne weggewerkt en loads of POI's.
Bij de aanschaf van de nieuwe Octavia maakte de Columbus deel uit van een aantrekkelijke pack aanbieding. Leek me wel fijn: gedaan met het wegtoveren van alle noodzakelijke kabeltjes.

Maar dan kwam de teleurstelling (niet de nieuwe Octavia, maar wel de Columbus): hij is TRAAG in bediening, de stem is verfoeilijk (ondanks alle comments hier op het forum ben ik er nog steeds niet uit of het een Belgisch Limburgse of Nederlands Limburgse dame is), en de mogelijkheden om als gebruiker je systeem fijn te regelen zijn quasi nihil. Slotsom: veel geld voor iets dat mooi past in de middenconsole, maar dan hebben we het beste wel gehad.

Als ik met de Columbus een nieuw doel ingeef, zou ik met een TT al een kilometertje of zo aan het rijden zijn vooraleer Columbus met het verlossende "de route wordt berekend" afkomt. ;)

hemi24

Forumguru
Laatst een Hyundai I40 gereden met af-fabriek navigatie, maar in vergelijking tot mijn Columbus is dat pas echt basic.

Ieder zo z'n voorkeur zullen we maar zeggen...

Trouwens, de dame kun je gewoon de mond snoeren, door de meldingen uit te zetten, rijdt een stuk prettiger!!!

Die 930 zal wel een fijn apparaat zijn, maar alle tomtom's die ik tot dusverre geprobeerd heb van collega's waren wel even langer aan het zoeken na het inschakelen. Dus ik ben juist van mening dat ik sneller weg ben met mijn Columbus dan met een TT, maar zo ieder zijn meuk.

remcee

Lid
Als ik het goed heb is de Columbus/RN510 afkomstig van de Siemens VDO Dayton fabriek.
Nu had ik in mijn vorige auto ook een VDO Dayton (MS5500), die vreselijk goed werkte! Snel, duidelijk, voldoende weergave opties, etc.. . Waarom dit ineens allemaal zo beperkt is in de Columbus, geen idee! Wel erg jammer, want ook mij viel het systeem na aflevering van de auto toch wel tegen. En met name de snelheid van het systeem. Waarom is de navi zo traag? Een snellere processor zijn de kosten niet in vergelijking met de verkoopprijs van het apparaat.

Wat ik nog het meeste mis t.o.v. mijn vorige VDO is dat ik niet èn de resterende reistijd èn de aankomsttijd aan kan zetten. Bijvoorbeeld aankomsttijd in maxidot, en resterende reistijd op de Columbus. Ze hadden m.i. een betere integratie/interactie tussen het maxidot en Columbus (RNS510) kunnen maken.

RikLijkendijk

Nieuw lid
Je hebt helemaal gelijk Hemi24, het is ook niet bedoeld om de Columbus af te branden.
De reden dat ik spijt krijg van mijn keuze voor de Columbus is dat ik vind dat we met z'n allen teveel betalen voor verouderd (kaart)materiaal en de "beveiliging" van het apparaat.

Ik zou best (een redelijke prijs) willen betalen voor een abonnement op recent kaartmateriaal welke door mijzelf zonder gezeik in het apparaat geladen kan worden.
Er is niets zo vervelend als voor de eerste keer naar een nieuwe klant te moeten, en er achter komen dat in de twee jaar sinds je kaartmateriaal uit is gegeven de route niet meer klopt.

Om te voorkomen dat je te laat op een afspraak komt ga je dan voor alle zekerheid een papieren route meenemen (Google maps).
Dit is toch niet helemaal de bedoeling van een navigatiesysteem van een heeeeeele hoop euro's.

hemi24

Forumguru
@Remcee : Een Fabia en een Octavia komen ook uit dezelfde fabriek, maar dat wil nog niet zeggen dat ze gelijk aan elkaar of vergelijkbaar zijn...

@RikL : de eerste kaart heb ik betaald, maar nu weet ik wel beter...

MarcoO2

Forumguru
Ik herken die opmerkingen over de traagheid van de Columbus totaal niet. Zeker in vergelijking met de diverse TOMTOM's waarmeer ik gereden heb, is'tie juist erg snel. Een berekening van 1300 km is in no time voor elkaar. Zou er soms een verschil in snelheid zitten tussen de diverse types Columbus?

Neveist

Nieuw lid
Columbus VS Iphone anno 2011

Hallo iedereen,

Ik ben Stieven, 26 en afkomstig uit België. We spreken dezelfde taal, dus zullen we ook wel met dezelfde problemen te maken hebben.

Ik ben redelijk nieuw hier, en had gehoopt dat een verzameling van iphone-gebruikers me wel verder zouden kunnen helpen.

Ik las al op dit forum dat er verschillende problemen waren aangaande de koppeling tussen een Iphone en een Columbus navigatie(ook gekend als de RNS510)
, dewelke bij mij in men Skoda Superb steekt. Na wat opzoekwerk ben ik er dus ook al uit dat dit ligt aan het feit dat ik in het bezit ben van een nieuwe NOVERO bluetoothmodule dewelke enkel het Rsap protocol ondersteunt en niet het Handsfree protocol, nodig voor iphone.

De meeste discussie's die hier over bestaan, zijn allen al enkele jaren oud en ondertussen is er al wat nieuwe technologie.

Er werd mij als oplossing geboden van een Parrot mki9200 aan te schaffen en dit zo op te lossen. Is niet echt ideaal, maar zou ook niet gaan omdat ik een surroundsysteem in de wagen heb.

Andere oplossing was de Dension 100 of 300, maar nu begrijp ik dat ook dat niet feilloos zou werken. Iemand hier ervaring mee ?

Mijn vraag : Kent er iemand nog een oplossing of nieuw systeem anno 2011, heeft er iemand gelijkaardige problemen gehad en een oplossing gevonden ?

Ik wil kunnen bellen met mijn iphone4 en dit door mijn multifunctioneel stuur en de Columbus te blijven gebruiken. Als extra optie (niet noodzakelijk), zou het leuk zijn om de muziek en/of video's van mijn iphone op de Columbus te kunnen zien en beluisteren.

Bestaat er een APP of iets gelijkaardig om de iphone rSap te laten ondersteunen ?

Hopelijk zijn hier ondertussen oplossingen voor. Ik hoor ze graag van jullie.

ppaddo

Lid
Ik heb in mijn Octavia de "premium" bluetooth module gekoppeld aan mijn Columbus. Ik weet niet of die module dezelfde naam heeft in Belgie. Uit ervaring kan ik melden dat die combinatie met een iPhone 4 prima werkt. De bluetooth module is achteraf ingebouwd, dus dat zou geen probleem moeten zijn.

hemi24

Forumguru
Nieuwere versies ondersteunen naast rSAP ook het HFP protocol, waar ongeveer 99% van de mobiele telefoons prima mee overweg kunnen, zo ook de iphone, zoals Ppaddo al aangeeft...

Neveist

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reactie. Bedoel je dan een nieuwe versie van de bluetoothmodule ? Deze heb ik bij aankoop laten installeren door de garage.. Echt wel zonde van het geld. Heb je een idee van de kostprijs van zo'n nieuwe modules ? Wat ivm de video/audio functies. Mogelijk of niet

hemi24

Forumguru
@Neveist: misschien wil je dealer je tegemoet komen en de gemonteerde BT-module terugnemen in ruil voor één die het HFP protocol wel gebruikt..?

JayBee

Nieuw lid
Volgens mij heeft hij je een oude module verkocht (Die hij aan een eerdere iPhone klant overgehouden heeft.) Volgens mij zijn de huidige af fabriek modules allemaal geschikt voor iPhone.
Een collega van mij heeft ook een iPhone op zijn af fabriek systeem. Ikzelf was de module vergeten te bestellen en heb bij electronic4cars een fiscon kufatec besteld en die werkt ook met mijn iphone 3 en Columbus.

RikLijkendijk

Nieuw lid
Ik heb een Columbus met originele Bluetooth module en werk zonder problemen met mijn iPhone 3GS. En sinds mijn FW update naar 3980 afgelopen weekend, werkt ook voice bediening voor Nederlands !!!!

Beste Allemaal,
ik heb al enige tijd zitten neuzen in dit topic, maar het is me nog niet geheel duidelijk hoe ik zelf een firmware update kan doen. Wil graag Nederlandse spraaksturing, maar die heb ik nog niet (op mijn 2 maanden oude superb...grr). Kan iemand mij kort stap voor stap uitleggen wat ik moet doen? Of me wijzen op de berichten die me dat uitleggen?

Thanks in advance!

Neveist

Nieuw lid
@ RikLijkendijk : Wat noem jij een originele module ? Kan je de naam en type eens geven ?

Voor de rest ben ik vandaag langs de garage geweest, na controle bleek dat ik momenteel FW versie 8502 heb en versie 2664 van de navigatie. Volgens hen de meest recente, ik betwijfel dat ten sterkste.

Heb eventueel wel een andere oplossing gevonden waarbij alles via de geintegreerde module zou werken + extra's, maar daar hangt wel een prijskaartje aan vast. Eigenlijk komt het er op neer van een nieuwere bluetooth module te installeren.

Neveist

Nieuw lid
@ jaybee, Heb mijn wagen inmiddels al wel 2 jaar en ze hebben ong. 1.5 jaar geleden de module al eens veranderd.

RikLijkendijk

Nieuw lid
Hier is wat ik heb gedaan.

1. Download CD Image met juiste versie (de laatste is 3980)
2. Brand de CD op lage snelheid.
3. Contactsleutel NIET in het contactslot!! (Dus de auto ook NIET starten)
4. Columbus aanzetten met de AAN/UIT knop.
5. CD erin stoppen en wachten op de melding dat er een Software CD is gevonden.
6. De vragen op het scherm lezen en beantwoorden.
7. Geduld uitoefenen. (Hele proces van update duurde bij mij bijna een uur, en soms lijkt er minutenlang niets te gebeuren.

Voor nederlandse spraakondersteuning hoef je verder niets extra te doen. Dit is na de update standaard aanwezig.

Dit is het hele proces. Om het beroemde hidden menu vrij te schakelen moet je eventueel een bestandje in de image aanpassen, waarbij je moet opletten dat de bestandsgrootte NIET wijzigt.
Het betreffende bestandje is \WA\EURSKHDD.WSH

Zoek regel : SetRegDataHex(0x21,"00",0x0,0x1,0x1)
Wijzig in : SetRegDataHex(0x21,"01",0x0,0x1,0x1)

Nadat de update klaar is kun je dan het hidden menu benaderen.
Houd Setup ingedrukt.
Eerst verschijnt normale setup menu
Als tweede verschijnt radio maintenance menu
Nog even later komt dan het hidden menu.

Heeft voor mij gewerkt. Wel heb ik het probleem dat ik geen POI meer kan zien, maar dit zou volgens zoeken bij de 7.2 kaarten opgelost moeten zijn.
Helaas is het me nog niet gelukt het kaartmateriaal te updaten.

Success...

Rik Lijkendijk

Bovenaan Onderaan