Columbus Het grote Columbus-topic deel 3

Hallo Skoda vrienden,

ik heb het nu al een aardige tijd volgehouden. Maar het moment komt er aan dat ik echt wat aan de audio moet doen..
Ik ga er van uit dat er sowieso wel een bericht zal staan met iemand die dezelfde vraag heeft als ik maar ik kan het niet vinden, zal aan mij liggen.
Wat ik zou willen is het Amundsen+ systeem als basis gebruiken, aangevuld met een versterker. Dit zou dan volgens mij een iso-versterker moeten zijn. Daar zijn dan weer verschillende merken voor uiteraard, een veelgebruikte is de Match serie van Helix.
DSP vind ik niet echt een noodzaak, als een versterker goed is en de speakers ook dan komt het allemaal goed.
Heeft iemand ervaring met het toevoegen van een versterker op de huidige unit die in de Skoda zit? Ben heel benieuwd waar je tegen aan loopt met zo'n actie.

Alvast bedankt!!

Gr Jur

ps. volgens mij heb ik een Octavia uit eind 2012.. ;)
 

Bakkertje

Forumguru
Had je deze al gevonden?
https://www.skodaforum.nl/forum/i/k...-subje-op-fabrieksspeakers.36896/#post-788309

Persoonlijk zou ik overigens in een dergelijk geval een Amundsen+ vervangen door een unit van een A-merk (iets van Pioneer, Kenwood, Alpine, etc)
Dergelijke toestellen hebben al een veel betere versterker aan boord, maar daarnaast ook hedendaagse technologie aan boord (en recent kaart materiaal als je er 1 met navigatie koopt).

Verder is de plek van de luidsprekers in de O2 echt beroerd, de slagwoofer zit naast je r..t in plaats van voorin de deur.
 
Hoi Bakkertje, bedankt voor je reactie.

Ik heb even doorgelezen. Er staat niet exact waar ik naar op zoek ben, wel leuk om te lezen.
Dat is best een idee, de Amundsen+ vervangen. Zal ik eens naar kijken.
Maar het lijkt me juist fijn om niet te veel aan te passen en gewoon een plug en play versterker er tussen te doen en later de speakers. Als je de auto verkoopt kan je de versterker ook weer meenemen. :)
 
Woops!! Ik heb een Amundsen+ dus RNS315... :sterretjes:
Het is al even gelden dat ik me er mee bezig hield.. :) maakt de zoektocht wel wat makkelijker! Bedankt.
 
Hoi, bedankt voor het doorsturen.

Als er mensen zijn die ervaring hebben met plug en play versterkers hoor ik het graag.
De Match hoor je veel over maar ik heb interesse in Ground Zero want daar heb ik goede ervaring mee (speakers van gehad). Relatief wat goedkoop misschien..
https://www.caraudio-store.de/Plug-Play-Verstaerker

Mijn zoektocht gaat gestaag verder. Als ik actie onderneem laat ik wat horen.

Gr Jur
 

kwillems

Donateur
Binnenkort wil ik mijn twee iPhones (werk en privé) vervangen door één dual sim toestel. Zoals de vlag er nu bij hangt wordt dat een Samsung Galaxy S9 of S9+. Dan heb ik gelijk een snel device voor mijn OBDeleven. Daar gebruik ik nu nog een stokoude en trage Android-tablet voor.

Kan iemand mij bevestigen dat de Samsung Galaxy S9 of S9+ probleemloos werkt met de Columbus en dan met name dat bellen met beide nummers goed werkt?
 

EdK

Forumguru
Kan iemand mij bevestigen dat de Samsung Galaxy S9 of S9+ probleemloos werkt met de Columbus en dan met name dat bellen met beide nummers goed werkt?

Niet geheel antwoord op je vraag kwa hardware
Heb zelf de Samsung J3 dualsim en een amundsen
Gebeld worden op één van de twee nummers is geen enkel probleem en word beide gewoon over de amundsen gestuurd.

Zelf bellen is een iets ander verhaal en zal zeker niet aan je Amundsen/Columbus liggen.
Maar de simhouder 1 staat standaard in voor bellen en 2 hangt er een beetje bij.
Doordat ik zelf voor 80% zakelijk bel en 20% prive zit bij mij de zakelijke in simslot 1 en prive in slot 2
Ga ik nu prive bellen dan kies ik het te bellen nummer, maar indien ik dit over sim 2 wil laten lopen dan moet ik dat wel aangeven in menu of icoon 2 intoetsen op de telefoon bij de bel gegevens van die persoon.
Doe ik dat niet dan gaat mijn prive gesprek over de zakelijke sim gevoerd worden.

Dus dit is iets waar je rekening mee moet houden en alleen is in te stellen op je telefoon en dus niet op de Amundsen.
Voor de rest is het gesprek net als binnenkomend goed te houden en kan met stuurbedieningsknoppen verbroken worden of geluid harder zachter te zetten.

Dus het zal in begin even wennen zijn maar een dualsim toestel zou gewoon de standaard moeten worden..... ideaal gewoon
 

kwillems

Donateur
Dank voor je uitgebreide toelichting.
En begrijp ik het dan goed dat jouw Amundsen standaard vanaf sim 1 uitbelt?
 

EdK

Forumguru
En begrijp ik het dan goed dat jouw Amundsen standaard vanaf sim 1 uitbelt?

Ja maar dat word gestuurd vanuit je pheun !
Je Amundsen / Columbus is eigenlijk niet meer dan een Bleutooth doorgeef luik.

Maar stel jij in je telefoon in dat je standaard vanuit SIM 2 moet uitbellen dan zal dat gebeuren
 

kwillems

Donateur
En begrijp ik het goed dat je niet per nummer in je phone kunt vastleggen of sim1 of sim2 moet worden gebruikt bij het uitbellen?
 

EdK

Forumguru
Bij de J3 die ik gebruik in iedergeval niet zover ik weet !
Of het bij die van jou ( duurder meer mogelijkheden algemeen ) wel kan is dan even kwestie van bij Samsung de manual downloaden en doorlezen of die mogelijkheid bestaat !?
 

kwillems

Donateur
Manual gevonden en doorgenomen. Staat er niet in. Dan zal het wel niet kunnen.

Ik zet de vraag nog wel even uit bij mijn telecom-provider en ook welk toestel dat eventueel wel kan. Ik wil het nou eens goed voor elkaar hebben in plaats van dat geklungel met twee iPhones, waarvan de ene naar de andere doorschakelt en ook nog maar één set airpods voor buiten de auto.
 

Rallye

Forumguru
Manual gevonden en doorgenomen. Staat er niet in. Dan zal het wel niet kunnen.

Ik zet de vraag nog wel even uit bij mijn telecom-provider en ook welk toestel dat eventueel wel kan. Ik wil het nou eens goed voor elkaar hebben in plaats van dat geklungel met twee iPhones, waarvan de ene naar de andere doorschakelt en ook nog maar één set airpods voor buiten de auto.

Hoezo geklungel? Ik heb ook twee iPhones en op de MIB2 Amundsen kan ik ze tegelijk gekoppeld hebben aan de navi. Gesprekken van beide telefoons komen dus binnen. Ik kan op het scherm met één klik kiezen welke het hoofdtoestel is, dus bel ik altijd met de goede uit.
 

kwillems

Donateur
Hummmm ... dat krijg ik hier op mijn Columbus (nog) niet voor elkaar.
Ik ga daar eens mee aan de slag. Thanx.

Overigens is mijn 'probleem' daarmee nog niet volledig opgelost, want buiten de auto wil ik graag met mijn airpods bellen. Door een operatie heb ik namelijk minder kracht in mijn linkerarm en kan ik de telefoon niet zo lang linkshandig vasthouden. En rechtshandig bellen ... dat krijg ik maar niet in mijn 'systeem'.
 
Laatst bewerkt:
Iemand al iets gehoord over de V16 kaarten voor de oude Columbus? moeten toch eigenlijk al uit zijn maar nog nergens te koop.
 
Bovenaan Onderaan