Amundsen Het grote Amundsen-topic

Pasi

Lid
Na enkele PM's met @Rainesh en na meerdere YouTube filmpjes te hebben bekeken :

Grote kans dat ik het wiel weer opnieuw uitvind ( en als het fout is, laat het maar horen :) ), maar ...

Huidige firmware : MST2_EU_SK_ZR_P0363T

Nieuwe Firmware : MST2_EU_SK_ZR_P03xxT

En dan is MST2_EU_SK_ZR_P0369T de laatst update ( wat ook vermeld wordt bij mib-helper.com ). Deze file is ( nog ) niet te downloaden via mibsolution.one, maar kan ook worden verkregen via dit forum.

Er zijn op YouTube meerdere filmpjes te vinden en dan lijkt het updaten op zich niet zo ingewikkeld. Maar als je geen diagnose software/apparatuur hebt, blijf je daarna met een error melding zitten, omdat je de nieuwe firmware niet kan bevestigen/activeren ( in één van de laatste stappen in de update ).

Hoe en wanneer die error melding ( tijdens/na het starten van de auto ) verschijnt en of deze hele werking van de Amundsen unit frustreert, dát heb ik nog niet gevonden ( werkt de unit nog wel mét die foutmelding ? ). Maar als ik om die error weg te krijgen toch langs de garage ( of iemand met diagnose apparatuur ) moet, heeft het dan nog wel nut dat ik zelf die upgrade gaan doen ?

Dus nog maar verder doorzoeken m.b.t. die error en hoe die weg te krijgen en/of wat dáár de kosten voor zijn.
.

Laatst bewerkt:

Frup

Forumguru
Maar heb je problemen met de huidige software dan? De navigatie-update werkt naar ik aanneem.
Je kent het gezegde: "If it ain't broke, don't fix it".

Pasi

Lid
Maar heb je problemen met de huidige software dan? De navigatie-update werkt naar ik aanneem.
Je kent het gezegde: "If it ain't broke, don't fix it".
Daar hebt u natuurlijk gelijk in :jaja:.

Maar ik verwacht dat de huidige firmware van 2017 is, toen de auto uit de fabriek rolde en sinds die tijd zal er veel veranderd zijn.

Tevens zal Skoda/Audi natuurlijk geen ( dure ) nieuwe firmware laten maken, als de oude geen problemen en/of bugs heeft. Zover ik weet is de laatste firmware voor mijn Amundson uit 2021, wat 4 jaar later is dan mijn huidige firmware. Terwijl deze laatste firmware nu ondertussen ook al 4 jaar oud is.

Nu geeft nieuwe soft/firmware soms ook problemen, want ook daarin kunnen ook ( nieuwe ) bugs zitten. Maar dan zou je kunnen/mogen verwachten dat er ná die 'slechte' versie, een nieuwere/beter versie uitgebracht is. Maar dat is niet het geval, dus zou je ( na 4 jaren ) mogen verwachten dat die laatste versie goed en stabiel is gebleken.

Natuurlijk hebt u gelijk en is het vaak niet verstandig om dagelijkse/regelmatig de software aan te passen, als er zo op het oog niets mis mee is. Maar 1 update in 4 jaar, kan m.i. geen kwaad. Vooral ook omdat we nu ook al weer 4 jaren verder zijn.

O.a. de navigatie software is sinds 2017 erg verbeterd. Maar b.v. de bluetooth mogelijkheden van de soft/firmware t.o.v. van de huidige moderne smartphones. O.a. voor beide geldt : er zal in al die jaren beslist wat verbeterd zijn !

Laatst bewerkt:

Pasi

Lid
Maar waarom ben je nog op zoek nádat je contact met Rainesh hebt gehad…?!?

Via hem kan ik inderdaad wel de firmware krijgen, dus dát probleem is opgelost. Maar ...

"...Er zijn op YouTube meerdere filmpjes te vinden en dan lijkt het updaten op zich niet zo ingewikkeld. Maar als je geen diagnose software/apparatuur hebt, blijf je daarna met een error melding zitten, omdat je de nieuwe firmware niet kan bevestigen/activeren ( in één van de laatste stappen in de update ).

Hoe en wanneer die error melding ( tijdens/na het starten van de auto ) verschijnt en of deze hele werking van de Amundsen unit frustreert, dát heb ik nog niet gevonden ( werkt de unit nog wel mét die foutmelding ? ). Maar als ik om die error weg te krijgen toch langs de garage ( of iemand met diagnose apparatuur ) moet, heeft het dan nog wel nut dat ik zelf die upgrade gaan doen ?

Dus nog maar verder doorzoeken m.b.t. die error en hoe die weg te krijgen en/of wat dáár de kosten voor zijn...
"

Als blijkt dat ik voor activatie ( en/of het clearen van de error ) van die nieuwe firmware naar een garage moet en/of veel kosten moet maken om dit gedaan te krijgen, dan dan kan ik dit misschien beter laten doen, als de auto een beurt krijgt.

Ik heb natuurlijk weinig zin, om het Amundson systeem zelf te upgraden, om daarna een activatie ( of dergelijk ) probleem te hebben. Vooral omdat ik ( nog ) nergens kan achterhalen, wát er gebeurt als je niet ( direct ) activeert en wat dan de eventuele kosten zijn. Ik zou ( zo te lezen ) bij @Antera langs kunnen gaan, maar dat is zo'n 237 Km verderop. Nu is Breda vast en zeker een mooie stad in een prachtige omgeving, maar heen en terug kost het toch behoorlijk wat benzine en een dag heen en weer :sneaky:.

Edit: of 'zie' ik het geheel verkeerd en is die 'cancel' aan het einde geheel geen probleem en heeft de eventuele foutmelding daarvan geheel geen invloed ?

Laatst bewerkt:

Pasi

Lid
Of 'zie' ik het geheel verkeerd en is die 'cancel' ( zie foto ) aan het einde van de upgrade geheel geen probleem en heeft dat verder ook geen gevolgen?

Firmware update & cancel.png

En was de opmerking ( in een Youtube filmpje ) over een mogelijk foutmelding i.v.m. die 'Cancel' geheel overbodig en/of fout ?

Pasi

Lid
In een filmpje op Youtube werd gezegd, dat het cancelen aan het einde een foutmelding veroorzaakte. Deze werd in het system management weggeschreven, maar er werd niet gezegd wat het resultaat ( de gevolgen ) daarvan was.

Ik kreeg eigenlijk het idee dat dit misschien met de activatie van de nieuwe software te maken had en waarmee Audi/Skoda e.e.a. probeerde de beveiligen, waardoor de auto na een 'illegale' update toch langs de garage zou moeten. Dán zou het mij niets verbazen, dat men zelfs dán alleen een 'kreupel' systeem actief laat, totdat de fout in de garage weer is gecleared.

Maar blijkbaar heb ik me druk om niets gemaakt :oops:. Dank u voor de juiste informatie !

Overigens heeft deze Fabia wel verschrikkelijk veel opties/elektronica. Ik heb werkelijk geen idee welke opties allemaal mogelijk zijn ( voor mijn systeem ), welke opties standaard aan staan, welke eventueel later zijn geactiveerd en welke opties nu uit staan.

Mijn vorige auto was uit 2006 en had ( zoals toen gewoon was ) heel weinig elektronica/opties. Maar voor deze Fabia ben ik nu nog steeds bezig me in te lezen en dan in de auto te controleren hoe en wat.

3.jpg

Bovenaan Onderaan