Heeft mijn Skoda staar.....?

Ik heb laatst één lens van voren schoongemaakt. Je kunt het op de lenzen goed zien. Kan niet zeggen dat het echt een verschil maakt in de hoeveelheid licht, zo op het zicht. Ik heb er nu ook AliExpress H7 LED lampen in zitten. Dat scheelt al aanzienlijk.
Ik heb een stuk installatiedraad met voorop een stuk poetsdoek gemaakt, glasreiniger er aan en door het gat van de lamp naar voren om de lens van achter schoon te maken. Dat was redelijk te doen. Zie bijlage voor het verschil.
De voorkant daarentegen is haast niet te doen. Ik heb de lens + frame uit de koplamp geschroefd, wat al erg lastig was. Daarna bleek dat de lens + houder niet door het gat achterop de koplamp past. Toen heb ik hem maar al frommelend schuivend neergelegd zodat ik bij de voorkant kon, met een doek aan een draad. De voorkant was wel erg smerig. Geen foto van helaas.
 

Bijlagen

  • IMG_20171209_191424.jpg
    IMG_20171209_191424.jpg
    1,6 MB · Weergaven: 74

andrehj

Forumguru
Let op: Dit topic ging over Xenon koplampen, en wordt nu ineens overgenomen door @ergees en @mdpluimers die een probleem hebben met hun H7 lampen... Dat is toch echt een heel andere wereld.
 

andrehj

Forumguru
Maar de projectorlenzen kunnen toch wel aan dezelfde kwaal lijden, waardoor er toch weer een link met de topictitel is?
Yep, als dezelfde lenzen gebruikt worden (wat ik betwijfel, omdat die van het Xenon-systeem één geheel met de module vormen, en bestuurd kunnen worden) dan zou het probleem ook hetzelfde kunnen zijn.
 
Conclusie die ik trek; pinobird, je lenzen zijn vervuild. Je kunt ze zover ik kan zien niet makkelijk wisselen gezien de lenzen niet uit het koplamphuis kunnen worden gehaald. Daarvoor moet je koplamp uit elkaar (als dat überhaupt mogelijk is).
 

Highway

Forumguru
Tijd voor een update. Ik heb een S2 koplamp van de sloop gehaald en deze gedemonteerd (productie jaar 2011).

Koplamp 'glas' loshalen - niet gelukt. Het zit erg goed vast (waarschijnlijk permaseal). Verhitten in de over maakt het wel zachter maar onvoldoende zacht de lamp uit elkaar te halen.

Xenon reflector is los te halen zonder de unit uit elkaar te halen, maar vervolgens kan je deze niet uit de unit krijgen.

Dus - koplamp met de dremel aan de achterkant geopend.

De xenon lens hoort helder te zijn. Niet wit/melkerig. Lens lijkt van goede kwaliteit, en mooi glad gepolijst.
Reflectorlaag in de reflector was bij dit exemplaar nog 100% en was niet vies. Reflectorlaag is niet een dun plastic onderdeel maar degelijk metaal.

Ik zal de reflector nog terug plaatsen en dan weer alles aansluiten. Dan kan ik kijken of het lichtbeeld beter is. Indien wel, dan weet ik dat ik een vuile lens (en/of reflectorlaag) heb.

Voor het schoon maken - dat is iets wat ik nog moet bekijken. Mogelijk kan je er wel bij zonder demontage maar hoe moet ik nog op de slooplamp bekijken.
 
Iedereen bedankt. Het probleem wordt idd erger. Denk dat ik maar een setje vervangers op de kop ga tikken. Heeft iemand nog een goed adresje. Hoeve niet nieuw te zijn als ze maar heel zijn en een heldere lens hebben.
 

Highway

Forumguru
Al eens gepoogd de lenzen schoon te maken? Je kan de xenon unit niet uit de koplamp verwijderen (zonder schade), maar je zou de xenon lamp eruit kunnen halen en met bijv. een lang wattenstaafje bij de achterkant van de lens komen.

Ik heb in mijn zoektocht hoe deze het beste te reinigen, 2 weinig gebruikte lampen op de kop weten te tikken dus ben ik er niet mee verder gegaan. Wel zou ik geen agressieve middelen gebruiken - de chroomlaag in zo een lamp is snel beschadigd.
 

aiva tco adoks

Forumguru
Mijn xenon-lenzen zien er net zo uit als die van @Highway . Mocht iemand het overwegen, ik zag toevallig gisteren in de facebookgroep 'Skoda Superb 3T' dat iemand z'n units openmaakt. Weliswaar om ze van binnen donkerder te maken, maar dat maakt niet uit voor 't verhaal. Lijm verwarmen, kunstje doen en daarna met juiste lijm weer dichtmaken.

Bekijk bijlage 61235

Hij had dit ook al met z'n koplampunits gedaan.

PS mijn units a €600 (oid?) per stuk gaan niet in de oven hoor :itwasntme:

Licht afbakken :deuk::ot:
 

Highway

Forumguru
@aiva tco adoks Bijlage van lamp in de oven is zo te zien van mistlamp, niet van de Xenon lamp.

Zou wel leuk zijn te zien dat iemand zijn xenon lamp heeft kunnen openen zonder schade, en natuurlijk hoe.
 
Bovenaan Onderaan