Heeft mijn Skoda staar.....?

Ik twijfel over de lichtopbrengst van mijn H7 gloeilampen. Heb als Osram en Philips geprobeerd, maar vind het licht beperkt.

De lenzen die voor de H&-pitten zitten lijken echter wat wazig te zijn waardoor het licht verstrooid lijkt te worden (zie foto's). Ik weet echter niet of deze lenzen er normaal ook zo uitzien bij een Skoda Superb 1.6 tdi uit 2011. Heb geen goed vergelijkingsmateriaal kunnen vinden.

Heeft iemand een idee of deze lenzen er nog goed uit zien en zo nee wat daar eventueel aan gedaan kan worden?
 

Bijlagen

  • IMG_1422.jpg
    IMG_1422.jpg
    778,5 KB · Weergaven: 323
  • IMG_1423.jpg
    IMG_1423.jpg
    657,4 KB · Weergaven: 359
  • IMG_1424.jpg
    IMG_1424.jpg
    603,7 KB · Weergaven: 296

Cordoba

Forumguru
Is zo te zien vooral het gevolg van steenslag op de kunststof buitenkant van de lamp. Over een aantal jaren (meestal rond de 10e verjaardag) kun je verwachten dat de buitenkant van de lampen langzamerhand dof worden en op een gegeven moment wit gaan uitslaan, dat lijkt eigenlijk meer op 'staar'. Dat is te verhelpen door te schuren en te polijsten, mogelijk dat dit in jouw geval ook uitkomst bied. Als je geen ervaring hebt kun je het beste een 'headlight-restoration-kit' aanschaffen (kost rond de 30 euro), waarbij het bij het schuren van belang is dat je elke volgende stap haaks schuurt ten opzichte van de vorige stap: zo kun je zien of je de schuurkrassen van de vorige stap volledig hebt verwijdert en weer een stap fijner gaan.

Als je koplamp weer netjes is, óf in wax houden óf een beschermende coating/lak erop, omdat anders UV-licht na verloop van tijd weer voor lampen met matglas gaan zorgen.
 
De kunststof buitenkant is op zich nog heel behoorlijk. Ik bedoel de ronde lens net voor de H7 lamp. Die is vrij wazig, maar ik weet niet of dat normaal is.
 
Zijn idd altijd lenskoplampen.

Heb het besluit genomen om er nu maar led in te zetten. Eerst maar even een goedkoop chinees setje voordat ik het met de kwalitatief betere ga proberen. Moeten nog binnenkomen.
 

Noord26

Forumguru
Zo te zien zit er aanslag (vocht) aan de binnenkant van de lens. Meer licht er achter stoppen is bestrijding van het gevolg, niet de oplossing van het bestaande probleem.
 
Ik heb de verlichting eerst nog even laten checken bij de garage. Lichtopbrengst en straal zijn met huidige halogeen H7 prima in orde. Er was niets mis met de lenzen qua vocht of troebelheid.
 

turboturbo

Forumguru
Vreemd. Ik vind de lenzen ook wat wazig / vochtig overkomen. Net alsof er achter de lens vocht zit.

Heb je niet een buurman verderop in de straat met een identieke Superb? Dan kan je eens (evt met een foto) vergelijken.
 

Noord26

Forumguru
Ik heb de verlichting eerst nog even laten checken bij de garage. Lichtopbrengst en straal zijn met huidige halogeen H7 prima in orde. Er was niets mis met de lenzen qua vocht of troebelheid.
Na bijna 5 jaar superb te hebben gereden zie ik jou foto als een extreem troebele lens. Niet zoals het hoort. Hij hoort kraakhelder te zijn.

Hoe meet een garage de lichtopbrengst? Zou de eerste zijn met een lumen meter? Afstelling hoog/laag en links/rechts per lamp is een testkast voor. Maar voor daadwerkelijke opbrengst meten, dat zou de 1e garage zijn?
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
@pinobird

Dat is de grote vraag: is het aanslag op of in de lens. Je komt er in ieder geval niet zo maar bij vanaf de achterzijde om schoon te maken als het op de lens zit. Als het in de lens zelf zit, dan wordt het vervangen. Ik zag overigens geen verschil tussen de koplamp links (6 en half jaar oud) en de rechtse koplamp (net 1 jaar oud, rechtsvoor schade gehad) qua helderheid van de lens.

Op de foto lijkt het alsof de lens vies is, maar dat kan ook vertekening van de foto zijn. Heb je al eens met een zaklamp er in proberen te kijken (lichten uit)? Op de foto lijkt het wel melkglas.
 
Ik heb geen schade gehad, althans niet de afgelopen 1,5 jaar. Heb de auto in december 2015 gekocht, maar het kan wel dat deze schade heeft gehad. De bumper rechts heeft erg slecht lakwerk, bladdert af.

Ik ga eens in de omgeving rondkijken naar een vergelijkbaar model (of de octavia want die heeft op sommige types blijkbaar ook zulke lenzen).

Kan het kwaad om de lenzen aan de achterkant (via de binnenkant) eens proberen schoon te maken met een lange pincet met een doekje eraan? Lenzen zijn in ieder geval niet kraakhelder zoals je eerder aangaf.
 

Highway

Forumguru
Zal morgen eens kijken, maar volgens mij zijn mijn lenzen (fabrieks xenon) ook niet kraakhelder maar ook mat.
 

verhulstr

Forumguru
Ik zit dit stukje door te lezen puur uit interesse, maar ik heb zoiets ook gehad met 1 van mijn vorige auto's....namelijk bij een Mazda 323f van 94-98.

Deze auto's hebben ook een lens in de koplampen zitten....maar ik moest in mijn jonge jaren weer natuurlijk van die donkere units hebben omdat dit mooier stond.....maar wat mij toen na die wissel opviel was dus ook een mistige lens in de koplamp t.o.v de originele units....ook geen mooi lichtbeeld als je bijvoorbeeld inparkeert in een vak waar je een muur voor je neus hebt.....slecht tot geen lichtbeeld op de weg.

Ik heb dat toen toch geprobeerd om bij die donkere units de lens schoon te krijgen...kon er langs de ingang van de lamp niet in komen. Wat via de Mazda club toen wel eens gedaan werd is de lampunit uit elkaar te halen.
Dat kon ook want die Mazda's hebben een glas op plastic verlijmt.....het was dus zaak om die lijm verbinding weer zacht te maken dmv hitte.
Het is mij toen wel gelukt om de lens schoon te krijgen....en man die was vet! Eenmaal schoon en de unit weer terug in elkaar gezet te hebben had ik weer een mooi lichtbeeld.
Het is wel een verschrikkelijke beun manier, maar werkte wel.....ik denk alleen dat dit met de units van volledig kunsstof niet meer zo makkelijk gaat zonder dat je het 1 en ander vervormt ivm de hitte die je nodig hebt om de 2 helften te splitsen.....

Hoort het er niet zo uit te zien ipv mat?

IMG_0939.JPG
 
Laatst bewerkt:

Highway

Forumguru
Vanmiddag even foto's gemaakt van mijn lenzen. Eerste is recht van voren gemaakt (xenon uit). Hier lijkt het redelijk helder. 2de is schuin genomen vanaf de zijkant. Hier lijken de lenzen ook mat (xenon aan).
 

Bijlagen

  • Vooraanzicht.jpg
    Vooraanzicht.jpg
    69,5 KB · Weergaven: 118
  • zijaanzicht.jpg
    zijaanzicht.jpg
    61,9 KB · Weergaven: 112

eriktv

Forumguru
Mijn xenon-lenzen zien er net zo uit als die van @Highway . Mocht iemand het overwegen, ik zag toevallig gisteren in de facebookgroep 'Skoda Superb 3T' dat iemand z'n units openmaakt. Weliswaar om ze van binnen donkerder te maken, maar dat maakt niet uit voor 't verhaal. Lijm verwarmen, kunstje doen en daarna met juiste lijm weer dichtmaken.

IMG_0300.JPG

Hij had dit ook al met z'n koplampunits gedaan.

PS mijn units a €600 (oid?) per stuk gaan niet in de oven hoor :itwasntme:
 

Highway

Forumguru
Het kan natuurlijk ook zo zijn dat er niets mis is met de lens, en dat het er een beetje mat uit hoort te zien.

Misschien dat iemand een kapotte lamp van een autosloop kan bemachtigen en dit dan kan uitzoeken.
 

ergees

Lid
ik heb hetzelfde probleem, en kom er ook niet achter of het doffe lensglas eigenlijk kraakhelder moet zijn.
Maar afgelopen week reed mijn dochter ,die zelf een focus heeft, s'avonds met mijn octavia en ze had behoorlijk wat kommentaar op de slechte lichtopbrengst.En dat terwijl ik nu vorige week net 2 nieuwe philips (130%) h7 lampjes gemonteerd heb, omdat ik ook al vond dat ik bijzonder weinig zag in het donker:(.Sta je recht voor de auto kun je eigenlijk niet recht in het licht kijken zo fel branden ze, maar zodra er geen witte strepen op de zijkant van de weg( wat hier in Polen gebruikelijk is) zijn weet je nauwlijks waar de berm begint, en dat is levensgevaarlijk.De koplampem met de hoogteversteller heel kort voor de wagen laten schijnen helpt wel, maar dan zie je niet echt ver voor je.Ik had al kontakt met een polijstbedrijf, maar die polijsten helaas geen lensglas.Weet iemand of en waar je deze lensglazen kunt kopen, want volgens mij zijn ze wel te demonteren.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan